Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Totul despre salarizarea șoferilor olandezi

Transportul rutier de marfă din Olanda se supune unei convenții colective negociate la 2-3 ani de federația transportatorilor TLN și de sindicate, convenție care prevede o grilă de posturi, de la clasa A la clasa H, și salariile brute săptămânale, lunare și pe oră pentru fiecare din cele șase sau șapte grade ce fac parte dintr-o clasă. Clasele cele mai folosite de șoferii profesioniști care lucrează pe distanțe lungi sunt D și E și avansarea în grad în fiecare clasă se face în funcție de vechime, adăugându-se un grad cu fiecare an complet de muncă până la plafonul clasei, adică D6 (clasa unui șofer olandez tipic, așa cum a rezultat din interviurile realizate de Comitetul Național Rutier din Franța cu aceștia) sau E7.

Remunerația, la 1 ianuarie 2019, pentru un șofer din casa D este de la 2.110,82 euro/lună brut pentru D0 la 2.670,89 de euro/lună pentru D6, adică de la 12,14 euro/oră la 15,36 euro/oră, la care se adaugă sporul de 30% pentru orele suplimentare, de la 15,78 euro/oră pentru D0 la 19,97 euro/oră pentru D6, și sporul de 50% pentru orele lucrate în week-end sau în zilele de sărbători legale, de la 18,21 la 23,04 euro/oră.

Iar pentru clasa E se ajunge la cel mult 2.913,38 euro/lună brut, la E7, adică 16,75 de euro/oră, la care se adaugă 21,78 de euro/oră pentru orele suplimentare și 25,13 euro/oră pentru orele lucrate la final de săptămână sau de sărbătorile legale.

Ore suplimentare înseamnă orele efectuate peste cele 40/săptămână, în afară de sâmbătă, duminică și sărbători legale, se plătesc cu 30% peste salariul de bază și sunt plafonate între 220 și 240/an – peste asta se compensează prin timp liber, care se ia obligatoriu în cursul celor 12 săptămâni ce urmează perioadei în care au fost efectuate. Orele suplimentare sunt purtătoare de taxe și impozite.

Orele efectuate în week-end sau în zilele de sărbătoare națională se plătesc cu 50% peste salariul de bază pe oră sâmbăta și 100% duminica, iar pentru zilele de sărbătoare legală, cu excepția celor care cad duminica, salariul este cel normal pentru orele lucrate, dar ca remunerație suplimentară salariatul poate alege dintre o zi de odihnă stabilită de comun acord cu angajatorul, luată în opt săptămâni, pentru care sunt incluse în calculul salariului opt ore de lucru, sau o majorare de 100% a salariului pe oră.
Angajații olandezi trebuie să beneficieze de 13 week-end-uri complete pe semestru.

De la 1 ianuarie 2017 se consideră ore de noapte orele lucrate între 20:00 și 04:00 și pentru fiecare dintre ele se primesc în plus 2,66 euro plus 19% din salariul pe oră pentru orele dintre 21:00 și 05:00, de luni până duminică.
Indemnizațiile de deplasare sunt de mai multe feluri: pentru deplasări mai mici de 24 de ore și pentru deplasări de mai multe zile. Deplasările mai scurte de patru ore nu primesc indemnizație. Pentru cele mai lungi de patru ore se plătesc 0,63 euro/oră pentru toate orele efectuate, orele lucrate între 18:00 și 24:00 sunt plătite cu 2,90 euro și dacă durata deplasării este mai mare de 12 ore se oferă o primă de 12,10 euro, ceea ce duce la un total de 19,66 de euro.

Pentru deplasările de mai multe zile, indiferent de destinație, șoferii olandezi primeau, în 2019, indemnizații zilnice de 50,16 euro, față de 46,10 euro în 2016, adică o creștere medie de 2,9%/an în trei ani. Aceasta nu se aplică zilelor de plecare și de întoarcere, pentru care este valabilă regula precedentă, de la deplasările scurte.

Indemnizația pentru o săptămână în care șoferul lucrează 5 zile și face luni 10 ore pe distanțe scurte și apoi o deplasare internațională de 4 zile este de 146,88 de euro, adică 6.668,35 de euro în 45,4 săptămâni, din care 33 de zile nu lucrează.

Indemnizațiile de deplasare nu se supun niciunei impozitări.

Costul anual cu un șofer, de 67.574 de euro, a crescut cu 9% față de studiul CNR din 2016, când era de 61.910 euro, datorită creșterii salariilor din noua convenție colectivă 2017-2019. Iar costul pe oră este de 34,88 de euro, în creștere cu 10% față de 2016, când era de 31,52 euro.

În tabelul alăturat aveți mai multe informații despre structura costului pentru un șofer olandez tipic, cu precizarea că despre taxele și impozitele datorate de angajator și de angajat în Olanda, așa cum apar ele în tabel, puteți găsi mai multe detalii într-o altă știre.

Articole similare

Ad