Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

TRANSPORT DE PERSOANE: SOLARIS

Solaris a prezentat in premiera in 2011 un prototip de autobuz electric, pe care sunt deja interesate sa il testeze trei orase din Polonia. De altfel, producatorul polonez s-a evidentiat prin propunerea tehnologiilor alternative, iar daca autobuzul electric este in stadiu de prototip, cel hibrid se bucura deja de succes, chiar daca reprezinta doar "o etapa de tranzitie", asa cum este parere Krzysztof Olszewski, CEO Solaris.
Astfel, 87 de vehicule hibride cu transmisie Allison sunt la ora actuala in functionare, atat in varianta seriala, cat si paralela.

Aceasta din urma este recomandata oraselor unde viteza medie este mai mare, la fel si distanta intre statii, in timp ce hibridul in serie se potrives te conditiilor de trafic aglomerat, cu multe opriri si porniri de pe loc.
Comparativ cu autobuzele diesel, cele cu sistem hibrid paralel sunt mai scumpe cu circa 70.000 de euro in varianta solo si cu 140.000-150.000 de euro in varianta articulata. Pentru hibridul serial, diferenta de pret este mai mare. Dar investitia se justifica nu doar pentru protejarea mediului, ci si pentru reducerea consumului de carburant.
Autobuzul Urbino 18 hibrid, prezentat in 2010, beneficiaza de sistem dieselelectric serial, furnizat de Vossloh Kiepe, si avantajul sau este ca poate rula cu emisii poluante zero. Acesta completeaza oferta constructorului polonez pe acest segment, alaturi de Urbino 12 hibrid si Urbino 18 hibrid, cu sisteme diesel-electrice paralele.
Sistemul hibrid serial de pe Urbino 18 inglobeaza baterii li-ion-fosfat, supercapacitori si sursa de alimentare de 63 A, ceea ce inseamna ca bateriile pot fi alimentate si de la o sursa externa (eventual in statia de autobuz). O baterie Vossloh Kiepe ESM 201, de 384 V si racita cu aparat de aer conditionat dedicat, este montata pe acoperis. Tot aici sunt amplasati supercapacitorii – opt module a cate 125 V fiecare. Ambele solutii sunt menite sa stocheze energie: bateriile au capacitate mai mare de inmagazinare, dar timpul necesar pentru incarcare este mai lung, iar supercapacitorii absorb rapid electricitatea si se descarca mult mai repede.
Bateriile si supercapacitorii stocheaza atat energia recuperata la franare, cat si pe cea produsa la functionarea motorului diesel (un Cummins EEV de 6,7 l si 285 CP). Ambele surse pot alimenta motorul de tractiune de 240 kW la o tensiune de 420 V.
Noul Urbino 18 nu are cutie de viteze, iar sistemul de tractiune este similar celui folosit la troleibuze, accelerarea fiind lina si progresiva. Motorul diesel este pornit doar la nevoie si oprit complet atunci cand vehiculul merge pe energie electrica, pentru a limita emisiile poluante.
Urbino 12 hibrid ramane un produscheie pentru seria de autobuze urbane Solaris, oferind o reducere de 20-30% a consumul de carburant si a emisiilor de CO2. Vehiculul este echipat cu motor diesel Cummins de 225 CP si cu un motor electric de 44 kW.
Urbino 12 hibrid foloseste un motor electric trifazic pentru a recupera energia eliberata la franare si o depoziteaza in patru baterii li-ion, cu o capacitate de 3,6kW/ h, la o tensiune de 340 V.
Aceasta energie este folosita apoi in momentul accelerarii. Transmisia automata in sase trepte este furnizata de Eaton.
O solutie mai scumpa pentru transportul public, dar 100% ecologica, o reprezinta Tramino. Constructia tramvaiului cu podea complet coborata este facuta modular, astfel ca sunt disponibile modele avand lungimea cuprinsa intre 18,8 si 31,7 m (cu trei pana la cinci sectiuni).
Pe segmentul intercity, Solaris ofera InterUrbino, in versiunile de 12 si 12,8 m lungime (cu doua axe), respectiv de 14 m, pe trei axe. Se poate alege intre un motor mai mic Cummins sau altul mai mare DAF. Spre deosebire de alte autobuze interurbane, compartimentul de bagaje nu mai este sub salon, cu acces din exteriorul vehiculului, ci la interior, deasupra scaunelor. Accesul este mai facil pentru pasageri si, in plus, usureaza sarcina soferului, in special pe timp de iarna. Inaltimea interioara scade spre spate, din cauza compartimentului motorului, dar acest lucru nu reprezinta un impediment pentru pasageri.
Nu in ultimul rand, Urbino 15 LE este acum disponibil si cu motor pe gaz natural comprimat, ce corespunde normelor EEV.
La sfarsitul anului trecut, Solaris a anunt at si reluarea colaborarii cu MAN pentru furnizarea de motoare, inclusiv pentru Euro 6. Pentru 2012 se estimeaza vanzarea a 1.300 de vehicule plus 30 de tramvaie.

Articole similare