AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportator pagubit, caut marfa! Cea mai noua metoda de operare a hotilor romani

Fura marfa cu acte-n regula! Desi pare de necrezut, hotii de marfa nici nu se mai obosesc sa infiinteze societati fictive de transport atunci cand este vorba sa cauzeze prejudicii de zeci sau sute de mii de euro companiilor care activeaza pe bursele de transport. Exact asa s-a intamplat in cazul unui transportator roman de buna credinta, care a fost pagubit de o firma din Arges, despre care afirma ca a inscenat furtul marfii, cauzandu-i astfel o paguba de peste 110.000 de euro. Mai grav este ca prin astfel de actiuni stabilitatea economica a transporturilor este pusa in pericol, inclusiv in afara tarii, unde multi clienti straini refuza sa mai lucreze cu transportatori romani din cauza potentialelor riscuri la care se expun.
 

Furtul de marfa este inca o problema spinoasa atat pentru autoritati si transportatori, cat si pentru ceilalti actori implicati in fenomenul transporturilor pe bursa. Pe langa riscul de a pierde marfa prin furt de identitate (una dintre cele mai frecvente metode de furt), mai nou apare teama de a ramane fara bunuri prin inscenarea furtului semiremorcii. Cel putin asta a patit recent compania Paul Trans din judetul Timis, care a ramas fara marfa in valoare de circa 110.000 de euro, dupa ce a contractat pentru transport o firma cu sediul in comuna Ratesti, sat Patuleni, din judetul Arges.
„S-a intamplat anul trecut, intr-o sambata, pe 19 decembrie. Tin minte ca erau ultimele zile de munca, incheiam anul cu vreo 40.000 de curse intermediate fara nicio problema. M-a sunat un coleg si mi-a zis ca avem o problema foarte mare. L-a sunat transportatorul, firma Nyco Regal Trans, sa ii spuna ca i s-a furat semiremorca, cu tot cu marfa. Potrivit acesteia, camionul nu a mai functionat in dreptul unei benzinarii de pe A1, la km 36 in zona localitatii Bolintin Deal, pe directia Pitesti-Bucuresti. Soferul l-a parcat in benzinarie, a decuplat semiremorca, lucru interzis prin comanda de transport, a lasat-o nesupravegheata si s-a dus la un service autorizat Volvo unde a pus 1 l de ulei. Cand s-a intors a constatat ca semiremorca disparuse. A sunat la 112 si a declarat furtul“, a precizat directorul de transport si logistica al companiei Paul Trans, Razvan Musca.

Transportatorul nu dadea nimic de banuit
Pentru ca era vorba de un transport de mare valoare, respectiv cafea Lavazza boabe (n.r. – camionul respectiv a fost parte a unui lot de circa 30 de camioane pentru acelasi client), compania de transport a verificat cu atentie documentele marfii, inclusiv pe cele ale carausului din Arges.
„Noi la fiecare transport de valoare avem, pe langa comanda confirmata cu semnatura si stampila caraus pe fiecare pagina in clar, asigurare de marfa valabila, verificata in prealabil la asigurator, CUI, licenta, certificat de TVA, copie CI sofer, talon autotractor, talon semiremorca, verificare pe portalul de Justitie, verificare pe BursaTransport licente, modulul incidente, inclusiv profilul, copia conforma si licenta valabila. Inainte de a incarca, in faza preliminara, a trecut toate aceste teste, nu dadea nimic de banuit“, a mai spus Razvan Musca. In aceeasi zi, 19 decembrie, managerul Paul Trans a depus plangere penala impotriva firmei de transport din Arges la IPJ Timis, iar apoi, cateva zile mai tarziu, la mai multe institutii ale statului: Parchetele din Timisoara, Pitesti si Bucuresti, IPJ Arges, IGP Bucuresti, DIICOT Bucuresti, SRI Bucuresti, SRI Pitesti si SRI Timisoara.
„Intre timp am facut un drum de 600 km, am fost la Pitesti, unde am stat 15 minute si nu s-a rezolvat mare lucru. Ce mi-au spus prin telefon mi-au spus si fata in fata. Ca fac tot posibilul sa gaseasca semiremorca. Asta se intampla pe 8-9 ianuarie. Atunci am aflat de acest clan Cocoroada. Vecinii lor, gard in gard cu ei, care sunt si nasii lor, au fost arestati in ianuarie, pentru fapte similare“, a mai afirmat managerul companiei Paul Trans.
Acesta face referire la un dosar penal in care se efectueaza cercetari cu privire la infractiunile de constituire a unui grup infractional organizat si de inselaciune. Potrivit anchetatorilor, in cauza sunt vizate 13 persoane, dintre care 11 sunt arestate preventiv si doua se afla sub control judiciar. Cei in cauza sunt banuiti ca s-au folosit de datele de identificare ale unor societati comerciale fictive de transport rutier si ar fi acceptat comenzi pe bursele de transport international de marfa, comenzi pe care nu le-au onorat. Dupa confirmarea comenzilor, marfurile incarcate in camioane nu mai ajungeau la destinatia prestabilita, fiind redirectionate spre Romania. Ulterior, marfa ar fi fost valorificata pe piata neagra, la preturi mult subevaluate. In acest caz, descinderile au avut loc la inceputul anului in comuna Ratesti, judetul Arges, Pitesti, Bucuresti si localitatea Malu Mare, judetul Dolj.
„Semiremorca a fost gasita goala, abandonata in Ramnicu-Valcea la o luna de zile dupa incident. Ei si-au inscenat furtul, s-au acoperit cu acte, iar noi a trebuit sa-i platim clientului 110.000 de euro, cu tot cu accize. Asiguratorul nostru, compania ASKO, a analizat cu atentie aspectele din dosar si dupa 60 de zile am primit acceptul pentru despagubirea integrala a contravalorii marfii disparute. Acest client era unul important pentru noi, incarcam zilnic pentru el. Acum ne-a blocat toate platile si pana la solutionarea cazului nu mai lucram cu el“, a concluzionat Razvan Musca.

Comuna Ratesti, judetul Arges, pol important pe harta infractionalitatii
De altfel, la nivelul anului trecut, potrivit comisarului-sef Daniel Biro din cadrul IGP, a existat o serie de cinci cazuri de furt de marfa, toate cu numitor comun localitatea Ratesti. „Cei in cauza au depus plangere la diferite unitati teritoriale de politie, una singura fiind inregistrata la Arges. Toate erau cu hoti din zona Ratesti. Banuim noi ca un individ a dat o teapa de genul acesta, s-a laudat si apoi l-au copiat altii. Toate sunt in faza de Instanta“, a declarat comisarul-sef. In cazul furtului de cafea, acesta spune ca este desfasurata o ancheta in colaborare. „Unitatile teritoriale din cadrul IPJ Arges si IPJ Giurgiu colaboreaza pentru identificarea si gasirea autorilor.“ Acesta atrage atentia ca de multe ori furturile nu sunt sesizate imediat de catre transportatorii pagubiti, care se lasa pacaliti de tergiversarea hotilor.

Noua situatii de furt de marfa raportate la BursaTransport in 2015
La randul lor, specialistii BursaTransport (BT) atrag atentia asupra pasilor de verificare pe care orice membru al platformei ar trebui sa ii urmeze, tocmai pentru a diminua riscul de a fi inselat. „Noi am pus la dispozitia membrilor diverse metode de verificare. Una dintre ele, foarte importanta, recent introdusa, este verificarea faptului ca respectivul transportator a vizualizat marfa pe care cere sa o incarce. Un alt lucru care poate fi verificat, pus la dispozitia tuturor membrilor, sunt licentele de transport si copiile conforme. E un canal online direct cu ARR, prin noi se verifica direct in baza lor de date. Acest canal de comunicare elimina orice dubiu in privinta veridicitatii actelor“, a declarat Client Service Manager BT, Alexandru Antonescu.
De altfel, implementarea acestor metode de verificare a facut ca, din cele 4,7 milioane de marfuri publicate pe site pe parcursul anului trecut, doar noua situatii sa fie raportate ca furt de marfa, adica aproximativ una la un milion. Interesant este e ca, din cele noua camioane furate, doar in doua cazuri au fost implicat firme romanesti, restul fiind companii straine. „Anul trecut o firma din Polonia a fost raportata cu patru camioane, una din Bulgaria a fost raportata cu furtul a doua camioane si una din Slovacia cu un camion, pe langa cele doua din Romania, cu cate un camion fiecare“, a punctat si Safety Managerul BT, Dragos Popa.

Transportatorul suspect, cont suspendat pentru risc ridicat
In cazul de fata, BursaTransport a fost sesizata de catre compania Paul Trans, iar dupa verificarile de rigoare contul firmei Nyco Regal Trans a fost suspendat pentru risc ridicat. „Noi avem un protocol in privinta cazurilor de genul acesta. In momentul in care suntem anuntati de fraude, asa cum cere si Codul Penal, anuntam organele abilitate, in speta politia. In cazul fraudelor penale. De aici mai departe nu putem interveni, noi suntem o societate comerciala. Pentru ca exista multe reclamatii nefondate, dureaza cateva zile, timp in care verificam ceea ce ni se comunica. Daca ajungem la concluzia ca intr-adevar este un caz suspect, conform Regulamentului pe care il avem si il impunem tuturor membrilor nostri, avem dreptul de a retrage calitatea de membru firmei in cauza, adica de a nu-i mai oferi acces la noi pe site, pentru ca reprezinta un potential risc pentru ceilalti membrii. Ceea ce am si facut in cazul de fata. Asa ceva nu se face in transporturi si a fost suspendat pentru risc mare“, a mai punctat Antonescu. De altfel, in 2015 au fost 29 de firme excluse din platforma pentru ca prezentau un risc ridicat la adresa celorlalti utilizatori si 140 de solicitari de acces au fost refuzate.

Si alte companii au fost pagubite de hotii din Arges
Nu este pentru prima data cand o firma din comuna Ratesti, judetul Arges, este implicata intr-o ancheta privind furtul de marfa. „In 2009, am avut un transport solicitat de unul dintre clientii nostri din Timisoara pentru care, neavand mijloc propriu de transport la momentul respectiv, am postat cursa pe BursaTransport. Am fost contactat de firma Carspeed din Craiova, care l-a randul ei a intermediat aceasta cursa fara acordul nostru. Noi am aflat dupa 5-6 zile acest lucru, in momentul in care nu a mai ajuns camionul la destinatie. Au fost 6-7 locuri de incarcare in Spania, in zona Castellon. Transportul era de ceramica, gresie, faianta, pe paleti, iar marfa nu a mai fost livrata. Noi am sesizat organele de cercetare la momentul respectiv, inclusiv firma Carspeed a facut sesizare. Chiar personal m-am deplasat la sediul firmei Trans Mary Adry, sat Patuleni, comuna Ratesti, judetul Arges. La momentul respectiv era administrator un anume Vivi Cocoroada. Probabil ca era singurul angajat, pentru ca el a fost si soferul cu care am tinut legatura in cele doua zile cand s-au facut incarcarile. In Patuleni am constatat ca suntem victima unui furt de marfa. La sediul firmei era doar o casa, un camion in curte, cu numerele de inmatriculare ale celui care ne-a facut noua incarcarea, dar nici urma de marfa. Bineinteles ca n-au recunoscut nimic, au spus ca a fost furt de identitate, ca le-au furate CMR-urile si numerele de inmatriculare si ne-au invitat sa-i dam in judecata. In final am reusit sa recuperam CMR-urile din Spania, unde pe unul din ele era si stampila firmei din Romania“, a rememorat administratorul Trans Prima (judetul Alba), Lucian Leas.

Firma a ramas cu dauna, dar si-a schimbat modul de lucru
Dupa incheierea cercetarii penale de catre Politia Topoloveni, dosarul a fost inaintat catre Parchetul Arges, unde s-a dispus neinceperea urmaririi penale, concluzionandu-se ca nu sunt suficiente dovezi. „Intr-un final am dat in judecata firma Carspeed, pentru ca noi comanda de transport le-am dat-o lor. In prima instanta am castigat procesul, iar la recurs l-am pierdut printr-o decizie definitiva, nu am mai avut nici o cale de atac. La final am ramas cu paguba. Suma nu a fost foarte mare, aproximativ 12.000 de euro, insa nu am avut nici energia, nici nervii sa facem mai mult de-atat“, a explicat acesta.
Partea buna a lucrurilor este ca firma Trans Prima si-a schimbat fundamental modul de lucru in privinta identificarii firmelor si a felului in care sunt intermediate comenzile. „Nu acceptam decat camioane proprii, interzicem intermedierea curselor noastre. Verificam carausul mult mai atent. Chiar am avut doua tentative si puteam sa patim acelasi lucru, dar am reusit sa evitam prin verificari mult mai atente“, a mai afirmat Lucian Leas.

Articole similare