Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii francezi mari și-au revenit mai ușor decât cei mici după criza Covid-19

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a finalizat recent un studiu privind activitatea și costurile din 2021 ale companiilor franceze de transport rutier de mărfuri pe distanțe lungi.

O primă concluzie este aceea că la final de 2021 condițiile de funcționare a vehiculelor, puternic perturbate de măsurile luate în 2020 în timpul crizei sanitare, se apropie de standardele de dinainte de criză, dar fără a le egala: productivitatea camioanelor este cu 0,7% mai mică decât în 2019, ultimul an întreg de dinainte de pandemie. O a doua caracteristică a anului trecut – să vedem ce se va spune aici când se va face o analiză similară pentru 2022! – este creșterea fără precedent a costurilor de operare. Cel mai mult s-au scumpit din 2019 până în 2021 AdBlue (+61,8%), anvelopele (+7,2%) și combustibilul (+5%), dar și componenta socială a crescut (cu 2,7% în doi ani remunerația șoferilor și cu 4,4% indemnizațiile de detașare). Iar valoarea medie a vehiculelor firmelor care au participat la acest studiu (reînnoite sau nu în 2021) a crescut cu 5%.

Studiul a fost realizat prin intervievarea față în față, în trimestrul al patrulea din 2021, a 220 de companii considerate reprezentative. Acestea au mai declarat că, față de 2019, kilometrajul mediu anual a scăzut cu 1,1%, iar coeficientul de încărcare a vehiculelor a crescut cu 0,4%. Firmele mici au avut o scădere cu 4,4% a productivității și se pare că au mai multe dificultăți în a reveni la nivelul de activitate de dinainte de criza Covid.

De mulți ani, transportatorii francezi încearcă să-și repoziționeze activitățile pe relațiile regionale sau pe piața internă pentru a găsi surse de profitabilitate, mai greu de obținut pe distanțe foarte lungi. Astfel, din 2007, distanța medie a unei relații a scăzut constant, fiind în 2021 cu 28,6% decât acum 14 ani.

Gradul de încărcare a semiremorcilor crește puțin, de la 76,2% în 2019 la 76,5% în 2021, deci volumul/vehicul a revenit la nivelul de dinainte de criza Covid. Dar sondajul arată, și aici, că optimizarea rutelor și a încărcăturii este mai eficientă pe măsură ce dimensiunea companiei crește, avantajate fiind mai ales cele cu mai mult de 50 de angajați.

Timpii de așteptare au scăzut cu -1,6% față de 2019, fiind de 1-2,5 ore pentru 88,1% dintre încărcări și pentru 88,5% dintre descărcări.

Consumul mediu al flotei de ansambluri articulate operate pe distanțe lungi continuă să scadă în 2021, fiind de 30,6 l/10 km, cu 14,3% mai mic decât în 2000, anul în care CNR a făcut prima astfel de analiză. Evoluție ilustrează dorința tuturor firmelor din domeniu de a îmbunătăți eficiența și performanța economică a vehiculelor și de a proteja mediul. Și probabil că și prețurile ridicate ale combustibililor din 2021 au încurajat adoptarea unor strategii de reducere a consumului.

Articole similare

Ad