Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul ADR impune innoirea permanenta a flotei

Colaborarea dintre Transpeco Logistics&Distribution si EVW Holding a inceput in 2008, si de atunci firma de transport a achizitionat 170 de autocamioane DAF, din care 55 anul acesta: 47 pentru carburanti lichizi si opt pentru autogaz, cu semiremorci Magyar, respectiv OMSP Macola. Ele nu au fost destinate extinderii parcului auto – nu ar fi fost nevoie de asta, deoarece volumul de activitate a scazut cu 15% fata de 2009 si in 2011 se asteapta o noua scadere de 10% – ci inlocuirii unor vehicule mai vechi si indeplinirii standardelor tehnice impuse de clienti. Iar pentru anul viitor sunt prevazute noi achizitii.
 

Transpeco Logistics&Distribution s-a infiintat in 2007, prin externalizarea de catre Petrom a activitatii de transport, si este implicata in trei tipuri de transport: de carburanti lichizi, de autogaz si de butelii de aragaz. Prima activitate are alocata o flota de 120 de autotractoare DAF cu semiremorci Magyar de 36.000 l (circa 25 t), cu 4-6 compartimente, 20 de autocisterne Magyar pe autosasiu DAF si 20 de cisterne pe autosasiu Mercedes, Scania si Volvo, acestea din urma preluate din vechea flota Petrom. Transportul primar de autogaz se face cu cinci tandemuri de 20 t si cel secundar, cu 40 de cisterne de 10 t, majoritatea Macola, din care 12, pe autosasiu DAF, au fost cumparate in 2010. Iar pentru butelii de gaz compania dispune de 40 de tandemuri, cele mai multe DAF, cu platforme deschise Schwarzmüller si Humbaur.
Pentru unii clienti a fost agreata o flota dedicata si personalizata, dar circa 30% din ansambluri sunt flexibile si pot fi folosite pentru mai multi clienti. Aproximativ 90% din cisterne sunt fabricate dupa 2008, durata lor de folosinta fiind cam de cinci ani, dupa care fie sunt vandute, fie sunt integrate in alte contracte, unde sunt compatibile. De altfel, si cele 55 de ansambluri cumparate anul acesta au ca scop inlocuirea unora mai vechi, pentru aliniere la standardele clientului, si nu extinderea parcului auto. In 2011 este programata o alta achizitie, compania intentionand ca in viitorul apropiat sa inlocuiasca si restul vehiculelor vechi din firma, intai pe cele pentru transport de carburanti si apoi pe cele pentru autogaz.
Daca la achizitia de vehicule din 2009 nu s-a remarcat vreo ieftinire fata de 2008 – poate si pentru ca autotractoarele si cisternele nu proveneau de pe stoc, ci erau fabricate la comanda – in 2010 pretul a scazut cu 10% fata de acum doi ani, asa cum remarca Dragos Gadoiu, executive manager Transpeco Logistics&Distribution.
 
DAF, preferat pentru raport calitate-pret, service si training
Asa cum declara Dragos Gadoiu, compania a optat pentru DAF datorita raportului bun pret-calitate si relatiei de colaborare dezvoltate in timp atat pe linie de management, cat si de intretinere si reparatii – flota fiind acoperita de un „contract de service avantajos pentru ambele parti“. In plus, soferii participa anual la cursuri de conducere defensiva si economica efectuate de instructorii DAF, ceea ce a permis o reducere medie de 10% a consumului de carburant si, impreuna cu celelalte masuri intreprinse de companie, a facut ca in ultimii ani sa nu se inregistreze accidente majore.
In ceea ce priveste pregatirea soferilor, pe langa pachetele standard oferite de institutele de formare profesionala, Transpeco are si un sistem de integrare in companie, care include teste la angajare, pe teme de ADR, SSM s.a., si o proba practica ce consta intr-o cursa la care participa alaturi de un conducator auto cu experienta in firma. Apoi o comisie analizeaza cazul si, daca se respecta toate cerintele, soferul este angajat. „Acum avem de unde alege si putem face altfel selectia, dar in 2007-2008, cand era criza de soferi buni, prima lor intrebare la interviu era legata de salariu“, isi aminteste reprezentantul Transpeco.
 
Standardele OMV, atinse intocmai si la timp
La infiintarea firmei, in 2007, prin planul de afaceri s-a stabilit ca in trei ani sa se restructureze o parte din personal si sa se atinga standardele tehnice OMV. Iar obiectivul a fost indeplinit, asa cum declara reprezentantul firmei. Primele vizate au fost echipamentele de descarcare, de contorizare, astfel ca in prezent toate cele 165 de cisterne Transpeco sunt dotate cu debitmetre electronice Sening de ultima generatie. In plus, acestea dispun de sistem de compensare a temperaturii la 15oC, incarcare ecologica, pe jos, si pompe hidraulice pentru descarcare in locatiile cu rezervoare supraterane.
In afara de cerintele care tin de echiparea semiremorcilor exista in permanenta cerinte legate de indicatorii de performanta, care vizeaza echiparea ADR a soferilor si a camioanelor, livrarile la statii fara intarzieri, reducerea numarului de contaminari s.a.
Iar o mare parte din personalul ce trebuia disponibilizat a fost redistribuit in alte activitati, datorita contractelor aditionale incheiate de managementul companiei.
In plus, „deoarece transportul ADR este foarte sensibil din punct de vedere al pericolelor la care se expune daca nu este gestionat asa cum se cuvine, compania noastra a implementat un program de monitorizare si control pe linie de sanatate, securitate in munca, mediu si ADR, si s-au alocat sume consistente pentru instruirea personalului din acest punct de vedere.
Permanent se auditeaza pana la nivel de management starea tehnica si estetica a masinilor, echipamentul de lucru si comportamentul angajatilor, iar la final se iau masuri pentru conformare“, explica directorul executiv Transpeco.
 
Reducerea kilometrilor in gol, secretul eficientei
Transpeco are 20 de puncte de lucru, dar, in timp ce vehiculele pentru transport de autogaz si butelii sunt repartizate pe tot teritoriul tarii, cele pentru combustibil lichid nu lucreaza deocamdata decat in Moldova si Muntenia, fiind insa vizat pentru viitor si Ardealul.
Fiecare centru are repartizat un anumit numar de camioane, de la 40 in Ploiesti si Bucuresti sau 30 in Pitesti pana la maximum 20 in alte orase. Cursele efectuate au, in medie, 200-250 km, astfel ca, daca sunt doi soferi la bord – cum se intampla de cele mai multe ori in cazul Transpeco – o masina poate face si doua curse/zi. Marfa pentru retur e foarte dificil de gasit exact acolo unde a fost descarcat camionul, dar se cauta un depozit cat mai apropiat, pentru ca numarul kilometrilor parcursi pe gol sa fie cat mai mic.
Aceasta este, de altfel, una dintre masurile luate pentru eficientizarea activitatii, alaturi de reducerea costurilor variabile. Astfel, cu ajutorul departamentului Dispatching pot fi gestionate stocurile din statiile de distributie ale clientilor si stabilite volumele corespunzatoare care sa fie transportate, iar pentru reducerea la maximum a kilometrilor in gol si eficientizarea activitatii dispecerii tin cont de principii de management precum incarcarea la capacitate, incarcarea pe intoarcere din cel mai apropiat depozit sau folosirea de cisterne dedicate pe statii. In plus, compania testeaza implementarea unui sistem performant de rutare care sa aleaga cele mai bune rute si sa reduca automat kilometrii pe gol.
Camioanele Transpeco efectueaza lunar circa 7.000 km, o medie relativ buna, asa cum apreciaza Dragos Gadoiu, in conditiile in care se respecta timpii de condus si odihna, iar drumurile de la noi sunt in starea in care sunt. In trecut vehiculele mergeau mai putin, din cauza distantelor mai mici intre depozitele de incarcare si statiile de carburant. Dar intre timp unii clienti au mai inchis din depozite si distantele au crescut. Deocamdata nu se poate contoriza cat la suta din cei 7.000 km sunt realizati pe gol, dar se intentioneaza implementarea unui program care sa faca astfel de calcule. Transportul ADR este un domeniu in care e dificil sa ai valori aproape de maxim la acest capitol, dar important este sa mergi peste 50% cu vehiculele pline.
Ocazional, Transpeco face si transport international de produse speciale si petroliere, dar nu mai mult de 30 de curse/an, mai ales din Austria, Germania, Anglia si Italia. Cel mai des, camioanele pleaca goale, sau, cazuri fericite, descarca marfa in drum, pe teritoriul Romaniei.
Cele mai importante probleme cu care se confrunta transportatorii de marfuri periculoase, si nu numai ei, pe teritoriul Romaniei, sunt legate, in opinia directorului executiv Transpeco, de starea proasta a drumurilor, care duce la aparitia defectiunilor la mijloacele de transport, de interventia lenta si ineficienta a autoritatilor in caz de inzapezire, care duce la intarzierea livrarii si la defectiuni ale autovehiculelor, deci la cresterea costurilor, de lipsa locurilor de parcare special amenajate pentru autovehicule ADR, de taxele noi de trecere pe anumite sectoare de drum, care nu existau si nu puteau fi prevazute, deci nici bugetate, la inceputul activitatii firmei, sau de introducerea unor restrictii de circulatie pentru autovehiculele de mare tonaj pe anumite sectoare de drum, restrictii de la care camioanele ADR ar trebui exceptate, deoarece uneori le impiedica sa ajunga exact la statiile unde au de descarcat combustibilul.
 
Volume cu 15% mai mici decat in 2008 si 2009
Pentru Transpeco, 2008 a fost un an cu volume foarte bune, care s-au mentinut in 2009, iar anul acesta activitatea a scazut cu 15% – in egala masura pe toate cele trei segmente in care este implicata firma – o noua scadere, de 10%, fiind estimata pentru 2011. Din caza situatiei economice actuale, Transpeco a pierdut cativa clienti mici, care in aceasta perioada migreaza de la un furnizor la altul in cautare de preturi cat mai mici, dar a si castigat altii noi. Criza s-a facut simtita si prin faptul ca activitatea in ianuarie-februarie – luni in care oricum transportul de produse petroliere merge mai slab – a fost anul acesta la un nivel si mai scazut decat de obicei si decat se estimase, unele camioane fiind trase pe dreapta. In plus, in perioadele de varf, vara, firma apeleaza la subcontractori, si asta s-a intamplat si in 2010, dar intr-o mai mica masura.
 
Costuri si tarife mai mari in 2010
Contractele Transpeco se incheie pe minimum trei ani si includ, in cazul tuturor clientilor, clauze ce prevad posibilitatea de modificare a tarifelor daca unele cheltuieli cresc/scad mult. Pretul de transport are la baza structura de cost – in care leasingul sau amortizarea detin o pondere de circa 35%, personalul, cam 30%, carburantul, 25%, iar restul, taxe si alte cheltuieli – si depinde si de tipul de marfa si de cantitate.
Cum costurile de transport sunt acum cu 15% mai mari decat in 2007 – din cauza scumpirii combustibilului, in 2008 cu circa 20% si din nou la inceput de 2010 – tarifele au fost si ele modificate, iar „in 2011 costurile si tarifele vor depinde in mare masura de evolutia indicelui de inflatie, de masurile de austeritate si de pretul petrolului“, estimeaza directorul executiv Transpeco.

Articole similare