Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul judetean, dupa abrogarea OUG 51/2019

Dupa indelungi dispute, abrogarea OUG 51/2019 s-a votat in plenul Camerei Deputatilor (in calitate de For decizional), iar in a doua parte a lui martie se astepta publicarea deciziei in Monitorul Oficial. In aceste conditii, dupa ridicarea starii de urgenta impuse de pandemia COVID-19, legea 328 va reintra automat in vigoare, iar transportul judetean va deveni in totalitate serviciu de utilitate publica. Astfel, prelungirea programelor de transport judetean pana in 2023 pica, iar consiliile judetene vor trebui sa atribuie traseele in cel mai scurt timp. Problema este ca multe dintre judete fie nu au programe de transport adoptate in baza legii 328, fie le-au anulat in momentul adoptarii OUG 51/2019.
Pentru atribuirea rapida in baza legii 328 vor fi disponibile doua variante (niciuna dintre ele cu licitatie): prin negociere directa cu operatorii, in baza legii 99 a achizitiilor publice, sau prin atribuire directa, cu invitatie de participare, in baza regulamentului european 1370, articolul 5, alin. 5. Atribuirea directa este cel mai rapid de aplicat, dar este si riscanta, intrucat poate fi contestata, iar pe perioada analizarii contestatiei programul de transport se suspenda, fara a exista alternativa. Astfel, pentru a nu fi probleme, consiliile judetene care aleg sa faca atribuire directa ar putea sa incerce sa pastreze actuala organizare, mentinandu-se (cu spirit de raspundere) continuitatea pe trasee.

Chiar daca se rezolva atribuirea programelor de transport in conformitate cu legea 328, principala problema de care se vor lovi consiliile judetene va fi lipsa banilor pentru compensatii. Si, cu siguranta, dupa aceasta perioada critica pentru transportul de calatori, cu scaderea volumelor de pasageri intre 50 si 80% la judetean, operatorii nu vor reusi sa mentina si sa sustina programul de transport – devenit de utilitate publica – din incasarile realizate. Din pacate, asa cum a spus si senatorul Vasile Toma, va fi la cheremul consiliilor judetene daca si ce vor nationaliza, in functie de cat de bine intentionati vor fi presedintii de consilii si respectiv cat de bine pregatiti vor fi specialistii in transport din subordinea lor.
Discutia este insa mai lunga: prelungirea licentelor de trasee judetene a fost facuta in urma cu aproape un an, acestea au intrat in circuitul civil, si-au produs efectele, operatorii au platit contravaloarea acestor licente la ARR s.a.m.d.

Articole similare