Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul pe relatia Marea Britanie merge, deocamdata, mai departe

Iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana a fost amanata pentru 1 noiembrie 2019, ora 00:00, fara a se sti daca va exista sau nu un Acord in acest sens. Carausii romani, care sunt printre principalii furnizori de servicii de transport dinspre Europa de Vest catre insula, sunt ingrijorati de viitorul transportului pe aceasta relatie. Cel putin pentru perioada urmatoare nu se prefigureaza insa schimbari. Atunci cand se va finaliza Brexitul, transporturile catre Marea Britanie se vor face in baza autorizatiilor CEMT, cu restrictiile aferente. Totusi, intre Romania si Marea Britanie exista un acord rutier bilateral, care asigura liberalizarea transportului dintre cele doua state, inclusiv terta-tara.

Principala preocupare in legatura cu Brexit este data de intrare in vigoare a Acordului de retragere a Marii Britanii din Uniunea Europeana. Acesta include cateva prevederi importante, printre care prelungirea, pana in 2020, a reglementarilor valabile pe teritoriul Uniunii Europene. Conform Acordului, Parlamentul britanic si autoritatile din aceasta tara ar putea decide extinderea termenului de iesire din UE pana in 2022, astfel ca, in principiu, pana la momentul respectiv, prevederile existente se vor prelungi, a explicat specialistul Ministerului Transporturilor, Eduard Ungureanu, in cadrul conferintei Tranzit de la Suceava. „Oricum, ultimul termen s-a prelungit deja si acest lucru este in favoarea Romaniei, in conditiile in care intrarea in vigoare a regulamentului 501/2019 privind conectivitatea, programat pentru 13 aprilie a.c., se amana si el. Exista insa incertitudini, pentru ca, desi englezii considera ca transportatorii cu licenta comunitara pot face in continuare cabotaj sau cross-trade in/intre statele membre, UE nu este la fel de convinsa ca aceste prevederi ar trebui sa se aplice la reciprocitate carausilor britanici.“

Impactul Brexit asupra carausilor romani
MT a contactat deja institutia omoloaga din Marea Britanie, pentru a clarifica conditiile in care operatorii romani vor putea sa isi continue activitatea, mai ales ca acestia nu sunt putini. Astfel, din informatiile furnizate de ministerul de transport britanic, in perioada 2017-2018 s-au inregistrat 332.790 de intrari ale camioanelor cu numar de inmatriculare romanesc pe teritoriul tarii lor – baza de calcul a fost reprezentata de vinietele achizitionate de carausii romani, indiferent de perioada lor de valabilitate. In aceste conditii, Romania este al doilea stat din UE dupa numarul intrarilor si al vinietelor cumparate. „Dupa estimarile noastre, aproximativ 5.500 de camioane romanesti utilizeaza frecvent relatia Anglia, ceea ce inseamna circa 110.000 de curse pe an, incarcand din Italia, Germania, Danemarca, Olanda catre insula. In conditiile in care Brexit s-ar face fara Acord, regulamentul de conectivitate ne-ar asigura o oarecare marja pana la sfarsitul lui 2019. Autorizatiile CEMT asigura transportul UE-Brexit, doar ca sunt limitate ca numar. O alta problema este conditionarea numarului de curse efectuat in afara statului de inmatriculare, acesta fiind de maximum trei. Practic, dupa trei curse Italia-Anglia, operatorul trebuie sa se intoarca pe teritoriul tarii de inmatriculare.“
Reprezentantii MT au sugerat la ultima Comisie CEMT majorarea contingentului de autorizatii in contextul Brexit, astfel ca este posibil ca acest lucru sa se intample din 2020. Nu este insa nimic sigur deocamdata si, cel mai probabil, nu se va putea raspunde pe masura cererilor de operare catre Marea Britanie.
„Exista si un debuseu, prin prisma acordului rutier bilateral Romania-Marea Britanie, care a fost valabil pana la aderarea tarii noastre la UE si care asigura liberalizarea transportului dintre cele doua state, inclusiv transportul terta-tara. Acesta nu poate intra insa in vigoare decat in momentul in care Anglia paraseste UE. Si mai ramane de vazut care va fi pozitia Bruxelles-ului, care monitorizeaza toate relatiile bilaterale dintre orice state membre si state terte ne-membre“, a explicat Eduard Ungureanu. „Cel mai probabil, in viitorul apropiat nu se va intampla nimic major pe piata: britanicii au in continuare nevoie de noi, UE are inca nevoie de britanici, in conditiile in care aproape un milion de camioane tranziteaza anual Canalul Manecii in ambele sensuri. De altfel, cel mai mare sustinator al cresterii contingentului de autorizatii CEMT este Italia, care are un interes cert in relatia cu Marea Britanie, ca si alte state vestice. Astfel, este clar ca Brexit nu se va putea produce dintr-o data.“

Ultima ora
Noul termen limita de iesire a Marii Britanii din Uniunea Europeana a fost stabilit pentru 1 noiembrie 2019, ora 00:00. Cu toate acestea, Marea Britanie poate parasi UE mai devreme, imediat ce Acordul de retragere va fi aprobat. In acest caz, termenul limita pentru Brexit va fi la ora 00:00 a primei zile a lunii urmatoare incheierii ratificarii Acordului de retragere.
In timpul perioadei de „flextension“ (de prelungire a termenului limita), Regatul Unit va continua sa beneficieze de drepturile sale si sa-si indeplineasca obligatiile de stat membru al UE, inclusiv organizarea alegerilor europarlamentare pe 23 mai 2019. In cazul in care, pentru orice motiv, Marea Britanie ar decide sa nu organizeze alegerile UE, iar acordul de retragere nu ar fi aprobat si ratificat pana la sfarsitul lui mai, Marea Britanie va trebui sa paraseasca UE fara acord pe 1 iunie 2019, la ora 00:00.
UE continua sa refuze renegocierea acordului de retragere. Cu toate acestea, exista deschidere pentru a reconsidera continutul declaratiei politice privind relatia viitoare. Aceasta declaratie este legata de Acordul de retragere.
Prelungirea termenului limita ofera tuturor mai mult timp pentru a se pregati pentru Brexit, dar nu ofera nicio certitudine cu privire la tipul de Brexit. In orice varianta, Marea Britanie va deveni tara terta, insa in cazul unui Brexit cu Acord va incepe o perioada de tranzitie de cel putin 19 luni, in timpul careia regulile UE vor continua sa se aplice, in timp ce in cazul unui Brexit fara acord regulamentul de contingenta UE privind accesul la piata pentru companiile stabilite in Regatul Unit va intra in vigoare si se va aplica pana la 31 decembrie 2019. In acest din urma caz, nu va exista nicio tranzitie pentru respectarea regulilor vamale.

Articole similare