Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul rutier contribuie cu 95,2% la transportul terestru al Spaniei

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat o monografie despre transportul rutier de mărfuri din Spania din 2020, pentru a actualiza datele dintr-un studiu similar din 2015.

De aici reiese că transporturile terestre spaniole sunt dominate net de cele rutiere, cu 249.559 de milioane de t-km în 2019, adică 95,2% din total, feroviarul contribuie cu restul de 4,8%, iar fluvialul este aproape inexistent. După transportul rutier, cel mai important segment din această țară este cel maritim.

În prezent este în derulare Planul de Infrastructură, Transport și Spații de Locuit (2012-2024), care își propune să crească eficiența și competitivitatea firmelor de transport, să contribuie la dezvoltarea economică a țării, să promoveze o mobilitate ce ține cont de efectele economice, sociale și asupra mediului pe care le cauzează, să crească accesul la toate teritoriile și coeziunea teritorială și să favorizeze integrarea funcțională și intermodalitatea transporturilor.

Rețeaua rutieră din Spania include peste 165.600 km, primele autostrăzi din această țară fiind construite în 1960, de companii private, în cadrul unor concesiuni acordate de stat, pe principiul achitării unei taxe de către utilizatori. În timp statul și regiunile Spaniei au acordat tot mai multe astfel de concesiuni și firmele concesionare s-au grupat în asociația SEOPAN.

Rețeaua rutieră concesionată numără azi 2.500 km, la care se adaugă circa 600 km care au devenit gratuiți între 2018 și 2020 și în următorii ani numărul lor va crește, pentru a răspunde voinței politice a guvernului în funcție, conform căreia nu se vor înnoi concesiunile ce ajung la final. În afară de autostrăzile cu taxă există o rețea vastă de drumuri rapide, finanțate de stat și gratuite pentru utilizatori, numite autovias.

Rețeaua feroviară are 16.000 km, din care 14.000 gestionați de ADIF (Administrația Infrastructurilor feroviare) și restul de regiuni și de comunități autonome. În plus există 3.402 km de cale ferată de mare viteză.

În 2020 s-au transportat feroviar în Spania peste 14.000.000 t de marfă și pentru a crește atractivitatea acestui domeniu se pune accentul pe dezvoltarea terminalelor din nodurile logistice (porturi, mari centre de producție și consum, granițe și zone logistice).

Spania are 46 de porturi de interes general, din  care peste jumătate sunt pe coasta Mediterane. Cel mai important dintre ele este Bahia de Algeciras, cu peste 90.000.000 t în 2017, Urmat de Valencia și Barcelona. Traficul portuar s-a ridicat la 497.000.000 t de marfă în 2019, activitatea portuară contribuind cu aproape 20% la PIB-ul din transport al Spaniei și cu 1,1% la PIB-ul țării. Peste 60% din exporturi și peste 85% din importuri tranzitează aceste porturi, unde lucrează mai mult de 35.000 de angajați direcți și 110.000 indirecți. Sistemul portuar este deținut majoritar de sectorul public, iar operatorii privați prestează servicii portuare sau administrează terminalele.

Mai multe detalii din acest studiu puteți citi pe site-ul nostru în zilele următoare.

Articole similare

Ad