Mercedes-Benz Travego, Van Hool TDX27 Astromega si Setra ComfortClass 515 HD, toate propulsate de motoare Euro 6, s-au intrecut anul acesta pentru trofeul Autocarul Anului 2014 in frumoasa localitate austriaca Ybbs. Timp de trei zile, membrii juriului „Bus and Coach of the Year“ au analizat vehiculele, le-au testat atat ca soferi, cat si din perspectiva pasagerilor, si au discutat cu reprezentantii producatorilor despre inovatiile tehnologice de care beneficiaza noile modele si provocarile trecerii la motorizarea Euro 6. Un singur castigator si, ca de obicei, niciun pierzator.
Vehiculele au impresionat prin eleganta, manevrabilitate si confort si ar reprezenta o achizitie avantajoasa pentru orice flota de transport.
Testele pentru desemnarea Autocarului Anului 2014 s-au desfasurat la Ybbs (Austria), la inceputul lui august, si au avut ca protagonisti trei autocare de top: Mercedes-Benz Travego, Van Hool TDX27 Astromega si Setra ComfortClass 515 HD. Traseul pe care au fost testate vehiculele de catre membrii juriului international de presa „Bus and Coach of the Year“ a fost variat si destul de dificil: urmand pe alocuri cursul Dunarii, autocarele au avut de parcurs o zona montana cu rampe, pante, viraje „ac de par“ si sate cu drumuri inguste si pietruite, o portiune de autostrada si alte cateva drumuri regionale. Pe langa traseul care a necesitat in medie 50 de minute pentru fiecare vehicul, autocarele au dat proba de franare de la 80 la 0 km/ora si le-a fost masurat nivelul de zgomot. De asemenea, un aspect foarte important a fost confortul oferit pasagerilor.
Initial, am crezut ca trecerea la standardul Euro 6 va permite intrarea in cursa pentru trofeul Coach of the Year 2014 a mai multor vehicule, intrucat noile propulsoare au implicat o serie de adaptari inclusiv la nivel de caroserie pentru toate modelele. Se pare insa ca producatorii de vehicule integrale si caroserii au avut de aceasta data batai serioase de cap si multi inca nu sunt gata cu noile autocare nici la aceasta ora. Motorizarea Euro 6 a reprezentat pana in final o constrangere pentru cei mai multi, insa nici nu se putea ca Autocarul Anului 2014 sa fie un Euro 5/EEV.
Motoare mai putin poluante, dar si mai economice
Travego, TDX27 Astromega si Setra ComfortClass 515 HD s-au dovedit oponenti redutabili. Cele doua autocare Daimler au fost echipate cu noua generatie de motoare BlueTec cu sase cilindri in linie, turbosuflanta si EGR: Travego, pe trei axe, a fost propulsat de motorul OM 471, de 12,7 l, care dezvolta 475 CP si are cuplu maxim de 2.300 Nm, la 1.100 rpm, in timp ce S 515 HD a fost echipat cu motorul OM 470, de 10,7 l, avand 430 CP si cuplul maxim de 2.100 Nm, la 1.100 rpm. Ambele vehicule impart noua transmisie GO 250-8 PS3 automatizata, cu opt trepte plus marsarier, cu performante imbunatatite fata de generatia anterioara.
Schimbatorul de viteze este, de asemenea, nou si mai usor de folosit. Acesta nu mai este de tip joystick, ci sub forma de maneta, in partea dreapta …