O tranzacție strategică pentru ambele companii
Pe 19 august, compania spaniolă Air Europa, unul dintre principalii transportatori pe rutele transatlantice, a acceptat oferta fermă a Turkish Airlines de a achiziționa o participație minoritară de 26% din capital. Valoarea tranzacției, de 300 milioane EUR, marchează prima investiție de asemenea amploare pentru compania turcă și deschide un nou capitol în competiția globală din aviație.
După retragerea Lufthansa și Air France-KLM și eșecul negocierilor cu International Airlines Group (IAG), Turkish Airlines a rămas singurul investitor capabil să ofere Air Europa stabilitatea financiară necesară pentru a depăși povara datoriilor acumulate în perioada pandemiei.
Structura și termenele investiției
Pachetul convenit presupune:
- 275 milioane EUR sub formă de împrumut convertibil în acțiuni, condiționat de aprobarea autorităților de reglementare;
- 25 milioane EUR în numerar pentru achiziția imediată de titluri.
Participația exactă a Turkish Airlines va fi situată între 26% și 27%, iar finalizarea tranzacției este estimată în următoarele 6–12 luni.
Această mișcare are și un caracter urgent. Air Europa trebuie să ramburseze până în noiembrie 2026 un împrumut de 475 milioane EUR contractat de la Fondul de Sprijin pentru Întreprinderi Strategice (SEPI) în timpul pandemiei. Președintele companiei, Juan José Hidalgo, a anunțat că obiectivul este achitarea anticipată a datoriei până la finalul lui 2025, utilizând capitalul primit de la Turkish Airlines și lichiditățile proprii.
Intrarea Turkish Airlines modifică semnificativ structura acționariatului:
- Globalia, acționarul majoritar actual, va coborî de la 80% la 54%;
- Turkish Airlines va deține peste un sfert din capital, devenind al doilea acționar;
- IAG, cu o participație actuală de 20%, va rămâne cu 16–20%, în funcție de participarea la majorarea de capital.
Evoluția Air Europa și revenirea pe profit
Criza sanitară din 2020 a obligat Air Europa să apeleze la ajutorul statului pentru supraviețuire, dar datoriile au rămas o povară majoră. În ciuda acestui context, compania a reușit o revenire pe profit:
- 165 milioane EUR în 2023;
- 205 milioane EUR în 2024.
Aceste rezultate au atras atenția investitorilor internaționali, însă ofertele primite la începutul lui 2025 de la Lufthansa și Air France-KLM – sub 240 milioane EUR – au fost considerate insuficiente de familia Hidalgo, care evaluează compania la peste un miliard EUR.
O mișcare aliniată strategiei Turkish Airlines 2033
Pentru Turkish Airlines, investiția este parte a planului strategic “Expansiunea 2033”, care urmărește consolidarea pe piețele transatlantice și latino-americane. Compania turcă deține deja cea mai extinsă rețea globală, cu peste 350 de destinații în 129 de țări, iar parteneriatul cu Air Europa îi va întări poziția în Peninsula Iberică și America Latină.
Air Europa dispune în prezent de o flotă de 53 de aeronave și de o rețea solidă pe rutele dintre Madrid și capitalele latino-americane. Prin integrarea operațională, cele două companii vor putea obține sinergii importante: optimizarea legăturilor Madrid–Istanbul (consolidate prin noua rută directă inaugurată în 2025), cooperare în mentenanță, integrarea programelor de fidelizare și achiziția comună de aeronave.
O temă sensibilă rămâne apartenența la alianțele aeriene. Air Europa este membră a SkyTeam, în timp ce Turkish Airlines face parte din Star Alliance. Intrarea companiei turce în acționariat ar putea genera scenarii noi: fie un transfer al hub-ului Madrid-Barajas către Star Alliance, fie o apartenență dublă – o situație rară, dar posibilă, care ar modifica echilibrul alianțelor în Europa.
Tranzacția necesită aprobarea guvernului spaniol și a autorităților europene de concurență. Dat fiind caracterul minoritar al investiției, analiștii consideră că acordul va fi aprobat până la finalul lui 2025.
Pentru Air Europa, capitalul proaspăt înseamnă stabilitate financiară și șansa de a-și consolida poziția pe piața transatlantică. Pentru Turkish Airlines, este o poartă strategică spre America Latină și un pas decisiv în ambiția de a domina transportul aerian global până în 2033.










