Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

UE investigheaza Italia pentru neimpozitarea porturilor

La inceputul lui 2019, Comisia Europeana a initiat o procedura impotriva porturilor italiene, ordonandu-le ca pana la 31 decembrie 2019 sa se reorganizeze, astfel incat sa plateasca impozitul pe venit generat de activitatile economice si sa adopte un regim fiscal real (impozit pe profit). CE a demarat un proces de restrictionare a autonomiei fiscale a porturilor comerciale pentru a evita concurenta neloiala dintre porturi generata de ajutorul de stat care finanteaza direct sau indirect sectorul privat.

De curand, o parte importanta a operatorilor logistici si reprezentanti ai Confcommercio, Conftrasporto, Federlogistica, Federagenti si Angopi (Asociatia Nationala a Grupurilor de Acostare) s-au intalnit cu ministrul italian al Transporturilor, Paola De Micheli, cerandu-i sa actioneze la nivel european pentru a imblanzi decizia si pentru a evita o penalizare puternica a porturilor italiene si cresterea costurilor operatorilor portuari, arata Uomini e Trasporti.
Comisarul european pentru concurenta, Margrethe Vestager, considera insa ca porturile au o dubla activitate: administrativa (de gestionare a domeniului public, controlul traficului maritim, securitate, supraveghere anti-poluare) si economica (percepe accesul in port, incaseaza redeventele concesiilor de stat), activitati care, potrivit Comisiei, asigura venituri ce trebuie impozitate. Argumentele sunt insa contrazise de faptul ca, spre deosebire de porturile din nordul Europei, care sunt entitati comerciale administrate de companii private cu participare publica, porturile italiene de la Marea Mediterana tind sa fie controlate de stat. Acestea, odata transformate in companii private, s-ar gasi in dificultate si ar putea atrage capital strain pentru a obtine lichiditati, vanzand astfel proprietati strategice pentru stat.
Pe de alta parte, un regim fiscal similar a fost deja aplicat in ultimii ani de UE in Belgia si Franta, iar Germania a creat, de asemenea, un mecanism mai transparent de finantare a porturilor. Mai mult, chiar si Spania, aflata sub observatie, a decis din 2020 eliminarea scutirii de impozit de care au beneficiat porturile spaniole, iar Comisia a declarat procedura inchisa. Prin urmare, Italia a ramas singura in lupta sa.

Articole similare

Ad
Ad