AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE pune accent pe controale


Noile regulamente comunitare referitoare la piata de transport si profesia de operator de transport nu aduc prea multe schimbari fata de legislatia actuala, insa pun un accent foarte mare pe partea de control. Astfel, acestea cuprind o lista destul de mare de abateri grave, din cauza carora se poate pierde, printre altele, copia conforma de pe vehicul. In plus, autoritatile fiecarui stat vor trebui sa detina un registru electronic al operatorilor din tara lor, registru care sa poata fi accesat, la nevoie, de autoritatile celorlalte state.
 

Cu ocazia conferintei Tranzit de la Sibiu, Bogdan Barboi, reprezentantul ARR, a explicat noutatile pe care le aduc reglementarile comunitare de la finalul anului viitor. Este vorba de Regulamentele (CE) nr. 1071/2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si nr. 1072/2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri. Fiind vorba de regulamente comunitare, fiecare stat membru va trebui sa le aplice direct, avand posibilitatea sa opteze doar la partea de sanctiuni si la cateva prevederi.
Reglementarile se aplica societatilor cu autovehicule sau combinatii de vehicule de peste 3,5 t, dar statele membre pot micsora acest prag pentru toate sau o parte dintre categoriile de operatiuni de transport rutier.

Sediul companiei devine obligatoriu
Una din noutatile regulamentului privind conditiile de acces la profesia de transportator este includerea unei noi conditii, pe langa cele de onorabilitate, capacitate financiara si competenta profesionala. Astfel, transportatorul va trebui sa detina un sediu stabil pe teritoriul statului de unde solicita licenta de transport, unde vor trebui pastrate toate documentele companiei, pentru a putea fi controlate mai usor. Aici vor trebui sa se gaseasca in special documentele contabile, cele de gestionare a personalului, cele care contin date referitoare la perioadele de conducere si repaus ale soferilor, dar si alte documente la care trebuie sa aiba acces autoritatea competenta. In plus, statele membre pot solicita ca intreprinderile stabilite pe teritoriul lor sa aiba si alte documente disponibile oricand la sediu.
Dupa ce a fost obtinuta autorizatia, compania va trebui sa dispuna de cel putin un vehicul inmatriculat si pus in circulatie in conformitate cu legislatia statului membru, indiferent daca este in proprietate, in leasing sau inchiriat. Cu alte cuvinte, de anul viitor nu va mai fi posibil sa existe companii de transport care sa nu figureze cu niciun vehicul la ARR, asa cum se intampla in prezent.
Capacitatea financiara a ramas aceeasi, respectiv de 9.000 de euro pentru primul vehicul si de 5.000 de euro pentru fiecare din celelalte. La latitudinea statelor membre a ramas modul in care aceasta poate fi demonstrata, respectiv printr-o garantie bancara sau o asigurare, inclusiv una de raspundere profesionala.

Multe abateri grave
Regulamentul mai prevede si pastrarea unui registru electronic national al companiilor de transport, pe care ARR a inceput sa-l foloseasca inca de anul trecut.
Acesta a inclus o serie de incalcari grave care pot duce la pierderea unor abilitati. Lista incalcarilor grave include depasirea cu cel putin 25% a limitelor maxime de condus de sase zile sau de doua saptamani, dar si depasirea pe parcursul unei zile a limitei maxime a perioadei de conducere cu mai mult de 50% fara o pauza neintrerupta de 4,5 ore.
Aici se gaseste si transportul de marfuri periculoase in conditii de izolare interzise, neaprobate sau fara identificarea lor ca marfuri periculoase marcata pe vehicul, punand in pericol vietile sau mediul intr-o asemenea masura incat sa determine imobilizarea vehiculului.
Tot printre incalcarile grave se numara si transportul de marfa sau persoane fara ca soferul sa detina permis de conducere valabil sau compania, licenta comunitara.
Depasirile de greutate pot deveni incalcari grave daca incarcatura depaseste cu cel putin 20% masa maxima admisa pentru vehiculele cu incarcatura utila admisibila de peste 12 t si cu 25% pentru cele ce nu depasesc 12 t.

Sase luni pentru a nu pierde licenta
La fel ca in prezent, retragerea licentei de transport poate avea loc daca nu mai sunt indeplinite conditiile care au stat la baza eliberarii acesteia. Insa au fost stabilite unele termene in care cei in cauza pot remedia situatia. Astfel, daca managerul de transport nu mai indeplineste cerintele de buna reputatie sau competenta profesionala, se acorda un termen de maximum sase luni, care poate fi prelungit cu trei luni in caz de deces sau incapacitate fizica a acestuia, pentru recrutarea unui inlocuitor.
In prezent exista doar o perioada de gratie de 60 de zile pentru persoana desemnata, daca aceasta pleaca din companie.
Tot sase luni se acorda si atunci cand compania nu mai detine un sediu real si stabil, dar si atunci cand nu mai indeplineste cerinta privind capacitatea financiara necesara.

Doar trei operatiuni de cabotaj
Regulamentul 1072 se va aplica din 4 decembrie 2011 si abroga Regulamentele 881/92 si 3118/93. Potrivit acestuia, sunt exceptate transporturile cu vehicule care nu depasesc 3,5 t, cele in cont propriu, postale si cele cu vehicule deteriorate sau in pana. 
Aici sunt stabilite si operatiunile de cabotaj, la care romanii vor putea avea acces peste doi ani in majoritatea statelor comunitare. De atunci, ei vor putea efectua cu acelasi vehicul pana la trei operatiuni de cabotaj consecutive unui transport international dintr-un alt stat membru sau dintr-o tara terta in statul membru gazda, odata ce au fost livrate marfurile transportate in cursul transportului international care il are pe acesta ca destinatie. Iar ultima descarcare inainte de parasirea statului membru gazda are loc in sapte zile de la ultima descarcare a marfurilor introduse in statul membru gazda in cadrul transportului international care il are pe acesta ca destinatie.
In sapte zile, transportatorii pot efectua in orice stat membru unele sau toate operatiunile de cabotaj permise in temeiul primului paragraf, cu conditia limitarii la o singura operatiune de cabotaj pe stat membru in termen de trei zile de la intrarea fara incarcatura pe teritoriul statului membru respectiv.

Articole similare