De curand, autoritatile din Marea Britanie au publicat un ghid despre modul in care transportatorii britanici vor putea realiza activitati de transport in statele comunitare dupa Brexit. Aici se precizeaza faptul ca acesti transportatori nu vor mai putea accesa pietele UE pe baza licentei comunitare de transport si vor fi excluse de la efectuarea cabotajului. la randul lor, transportatorii britanici s-au aratat uluiti de faptul ca ar trebui sa ia in considerare modalitati alternative de transport pentru a transfera bunurile intre Marea Britanie si UE, daca nu s-a ajuns la niciun acord cu privire la Brexit. „Marfurile sunt transportate pe roti datorita vitezei si eficientei. Marea Britanie se bazeaza pe lantul sau de aprovizionare eficient pentru consumatori si intreprinderi. Acest lucru ar pune foarte repede multa presiune de sectorul de productie, care se bazeaza pe transportatori.a spus Richard Burnett directorul general al ASHK.
Acesta a mai spus ca guvernul nu a clarificat daca va solicita transportatorilor din UE sa foloseasca autorizatii si CEMT-uri la intrarea in Marea Britanie. „Orice aranjament cu UE trebuia sa fie reciproc, altfel este "inacceptabil".
Intre timp, companiile din domeniile comertului cu amanuntul, alimentelor si bauturilor si-au exprimat dezamagirea cu privire la cele mai recente indrumari din partea guvernului despre ce se va intampla daca Marea Britanie va parasi UE fara o intelegere. „Ne confruntam cu o posibilitatea crearii unui haos in porturi, de blocare a importurilor si exporturilor de produse alimentare. Lantul de aprovizionare cu produse alimentare din Marea Britanie se bazeaza pe principiile «just in time». Inca nu se stie daca sistemele informatice propuse de guvern pentru a ajuta la importul de alimente vor fi pregatite la timp. De asemenea, comerciantii cu amanuntul se confrunta acum cu un munte de noi cerinte de etichetare, precum si cu mai multe documente in special pentru produse precum carnea proaspata, pestele si unele produse lactate“, a spus Andrew Opie, directorul britanic al consortiului pentru alimentatie si dezvoltare durabila.
Food and Drink Executive Director, Ian Wright, a spus un brexit „fara intelegere“ ar putea crea haos in porturi, o perturbare grava a aprovizionarii cu alimente, cresterea costurilor de afaceri si a preturilor de consum. „Loturile de marfa care se indreapta spre continent vor necesita inspectii fizice si de documente pe masura ce intra in UE si, in cateva ore, acest lucru va duce la turbulente la Calais, care nu are un post de inspectie la frontiera. O intarziere a transportului va insemna ca importurile noastre esentiale din UE vor fi perturbate in mod similar, feriboturile, camioanele si trenurile indisponibile pentru a transporta alimente in aceasta parte a canalului. In timp ce Marea Britanie nu poate ramane fara hrana si bautura, va fi cu siguranta mai putina si mai scumpa. Cumparatorii din Marea Britanie, care s-au obisnuit cu disponibilitatea pe tot parcursul anului a unei game largi de alimente si bauturi sigure, de inalta calitate, vor avea de suferit“.