Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un business complet: producție, retail, logistică

Noriel, cel mai mare retailer specializat de jucării din România, înregistrează o creștere ușoară pe primele patru luni ale anului, în acord cu estimările bugetate la finalul lui 2020, iar pentru ediția de anul acesta a campaniei dedicate Zilei Copilului se așteaptă la un plus de două cifre comparativ cu anul trecut, în care cele mai multe magazine au fost închise, iar vânzările au venit în mare parte pe canalul online. De altfel, în ultimul an, retailerul a investit sume importante în digitalizarea proceselor logistice și dezvoltarea omnichannel.

Cu afaceri preponderent offline, având o rețea de magazine ce numără 83 de unități distribuite la nivel național, care reprezintă circa 75% din totalul afacerilor grupului, Noriel s-a concentrat în ultimul an pe mutarea business-ului jucăriilor din offline în online, acolo unde, pe fondul pandemiei, a înregistrat creșteri spectaculoase. „2020 a fost un an ciudat, nimeni nu poate spune că avea experiență sau că știa ce are de făcut. Pe noi ne-a ajutat experiența de management de criză. Toate investițiile din ultimii doi ani și-au dovedit utilitatea la maximum anul trecut, când ne-am regândit modelul de business, punând mai mult accent pe dezvoltarea online“, afirmă Cristina Popa, Board Member & E-commerce Director Noriel, într-o discuție cu Tranzit. Pentru că acum funcționează la capacitate maximă pe ambele canale de vânzare, retailerul se așteaptă la o creștere importantă la finalul acestui an comparativ cu 2020, deoarece baza de comparație ia în calcul și cele aproape trei luni când magazinele fizice au fost închise. „Este greu să recuperezi până la final de an tot ce ai pierdut atunci, de aceea, doar prin faptul că rețeaua poate fi deschisă, ne așteptăm la o creștere. În plus, va mai fi o creștere din online și din diversificarea gamei de produse.“

De altfel, primul test a fost trecut în mai, chiar în perioada sărbătorilor pascale, prin aportul comerțului clasic, în rețeaua de magazine, motiv pentru care „rezultatele au fost extrem de bune comparativ cu 2020“, mărturisește Cristina Popa, care cataloghează întregul trimestru întâi ca pe unul de revenire, cu o ușoară creștere, unde online-ul comportă, în continuare, o pondere însemnată comparativ cu ultimii doi ani. Însă pentru retailer mai înseamnă și perioada de pregătire a campaniilor dedicate Zilei Copilului. Dacă anul trecut în aceeași perioadă abia reușise să deschidă o mică parte din magazine, motiv pentru care campania s-a dus foarte mult către online, pentru această ediție, dat fiind faptul că beneficiază din plin și de rețeaua fizică, Cristina Popa preconizează o creștere de două cifre, cu accent important pe volumele din comerțul electronic.

Investiții importante în logistică

Tot ce ține de logistică se realizează prin intermediul firmei de distribuție la nivel de grup, Noriel Impex, care gestionează și depozitul principal din apropierea Bucureștiului, aflat în parcul industrial din comuna Dragomirești, acolo unde Noriel operează 8.500 m2, cu un regim de înălțime de 12 m și o capacitate de stocare de circa 11.000 de paleți. „Depozitul este securizat și monitorizat prin intermediul controlului de acces, camerelor de supraveghere și pazei, atât la exterior, cât și la interior. În plus, avem și un WMS performant care ne poate da trasabilitate pentru orice operațiune. Paleții cu mărfuri pentru magazine pleacă sigilați cu folie și capac, iar livrarea către magazinele noastre se face cu mașini ale operatorului logistic echipate cu lift. Astfel, marfa ajunge la destinație în același fel cum a plecat“, explică Bogdan Babiciu, Supply Chain Manager Noriel.

Compania s-a mutat aici în urmă cu doi ani, iar investițiile au fost ample și au luat în considerare o creștere a volumelor pe un termen mediu de cinci ani. Strict pentru online, retailerul a achiziționat un conveior, a cărui capacitate a fost extinsă în toamna anului trecut, care astăzi poate procesa până la 20.000 de produse în fiecare zi. „De asemenea, am introdus cântărirea în flux pentru cartarea coletelor pe cel mai potrivit curier utilizând platforma de curierat, iar utilajele din depozit sunt dotate doar cu baterii Li-Ion. Nu în ultimul rând, am început migrarea către Android, odată cu achiziția primelor scanere, iar anul acesta vom completa migrarea pe această platformă“, subliniază Bogdan Babiciu. Centrul Noriel beneficiază de opt rampe la nivel și trei porți de intrare/ieșire.

Depozitare pe model „chaotic storage”.

Centrul logistic al Noriel are două componente, una dedicată logisticii B2B – magazine proprii, IKA și retailul clasic (magazine mici, librării etc.) – și alta pentru livrările online – B2C. Diversificarea metodelor de livrare presupune și folosirea magazinelor ca puncte de livrare cross-dock – așa cum este cazul sistemului Click&Collect, aflat și el pe un trend crescător – dar și pentru comenzile online cu livrare în aceeași zi, efectuate prin intermediul platformelor Glovo și Bringo. „Sunt clienți care încep să folosească și această metodă, de rezervare și ridicare din magazin. Este benefic pentru un retailer care are o rețea amplă de magazine să poată oferi clientului modalitatea de livrare care i se potrivește cel mai bine. Încercăm să fim cât se poate de aproape de client, lucrăm și cu aceste două platforme de livrare și transmitem fluxul de date în timp real, astfel că produsul poate fi cumpărat într-un timp scurt“, mărturisește Cristina Popa.

Pentru că lucrează cu furnizori globali, inclusiv cu China, Noriel nu a fost ocolit de criza containerelor din lanțul global de aprovizionare, însă, așa cum mărturisește Bogdan Babiciu, „am reușit să aprovizionăm la timp magazinele pentru sărbătorile pascale“. Recepția mărfurilor are loc zilnic, iar volumele cresc exponențial începând cu septembrie, odată cu aprovizionarea pentru Black Friday și Crăciun. „În sezonul rece, pentru ca mărfurile să ajungă cât mai repede, avem fluxuri diferite de aprovizionare, pentru IKA termenul de livrare fiind agreat în funcție de specificul fiecărei comenzi. În unele cazuri, pot fi necesare operațiuni suplimentare, precum rebaxări, paletizări sau așezare în standuri“, mărturisește directorul de logistică.

În ceea ce privește comenzile online, peste 90%, sunt livrate în 24 de ore de la comandă, în magazinul online fiind disponibile mai mult de 30.000 de SKU, motiv pentru care organizarea și fluxurile logistice sunt bine puse la punct în depozit, cu atât mai mult cu cât de aici sunt livrate comenzile pentru ambele canale de distribuție. Astfel, tot ce este plasat până la ora 16:00 plecă în aceeași zi la curier, însă în perioadele de vârf livrările sunt efectuate în maximum trei zile lucrătoare, cu termenele comunicate transparent, pe site. Pentru magazinele proprii însă, depozitul are un calendar de livrare săptămânal. „În general, de la introducerea comenzii în sistem până la încărcarea în mașina de transfer, timpul de procesare este de o zi lucrătoare“, detaliază Bogdan Babiciu. Interesant este, în cazul Noriel, că ecommerce-ul nu are o zonă dedicată în cadrul depozitului, spațiul fiind folosit pe sistemul de „depozitare haotică“, ce presupune, printre altele, rezervarea produselor pentru a fi expuse pe diferite canale de vânzare. Fluxurile sunt însă diferențiate în WMS și fiecare comandă este consolidată, livrările în regim de grupaj sau livrarea „produs cu produs“ nefiind folosite.

Timpii de livrare mai mici au coborât rata de retur cu 30%

Pentru partea finală, Noriel lucrează cu DPD și FAN Courier. Comenzile sunt plasate în platforma Postis, pe care retailerul o folosește de la jumătatea anului trecut și care integrează algoritmi ce permit alegerea curierilor în funcție de cel mai bun raport calitate/preț. Pentru a crește și mai mult calitatea livrărilor, compania își dorește integrarea mai multor firme de curierat, motiv pentru care este în discuții și cu alți jucători de pe piață, inclusiv cu Poșta Română. „În online, transportul are o pondere semnificativă din costul total“, mărturisește Cristina Popa, remarcând faptul că pandemia a îmbunătățit calitatea serviciilor de curierat, toți jucătorii investind sume importante în active mobile și tehnologie, motiv pentru care nu au mai existat întârzieri în livrare. „Dacă un curier nu livra suficient de rapid într-o anumită zonă, atunci automat schimbam livrarea cu o altă companie. Faptul că ne-au scăzut timpii de livrare s-a văzut și în rata de retur, care este cu 30% mai mică. La momentul de față vorbim de o singură cifră pentru retur“, mai spune directorul de comerț electronic al Noriel. Un avantaj pentru acest procent mic este legat și de faptul că orice retur poate fi efectuat și în rețeaua proprie de magazine, ceea ce a constituit un plus pentru clientul final, dar și faptul că vorbim despre industria jucăriilor, care nu este aceeași cu cea fashion, spre exemplu, unde retururile sunt mult mai mari.

Extindere regională și Marketplace

Pe lângă partea de distribuție și retail, grupul Noriel este prezent pe piața românească de mulți ani și cu o unitate de producție, aflată în Prahova, care produce foarte multe jocuri, în principal puzzle-uri și jucării, și care este un important furnizor pentru piața românească de jucării, implicit pentru rețeaua de retail a grupului. Însă printre furnizorii companiei se numără și alți producători din România, din UE sau din Asia. „Lucrăm cu furnizori globali, inclusiv cu propria fabrică, ce produce câteva mii de articole în fiecare lună, chiar și jocuri venite ca urmare a feedback-ului primit de la cadrele didactice. O parte din producția de aici ajunge în magazinele noastre, o altă parte merge către IKA și magazine mai mici“, explică aceeași Cristina Popa. Oficialul Noriel nu exclude posibilitatea extinderii în afara României, inclusiv înființarea unui Marketplace dedicat jucăriilor, unde pot expune și alți producători locali de jocuri și jucării. Deocamdată, livrări cross border au loc destul de rar și numai în sistem B2B. „Având în vedere faptul că suntem și producător, vindem și în afara României, însă volume mici. Explorăm inclusiv înființarea unui Marketplace, pentru că am descoperit că în România există producători de jucării foarte apreciați și atunci am putea să le oferim un spațiu în care să poată să își expună marfa, iar clienții ar reuși să-și cumpere jocuri și jucării din același loc“, conchide Cristina Popa.   

Articole similare

Ad