Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou specialist în colete grele țintește poziția de lider în România

Două importante firme de curierat din România, PTT Express by Filadelfia Group și memex, au fuzionat recent, iar noua companie, PTT Express, care va avea ca obiect principal de activitate livrarea de colete grele, de 30-70 kg sau mai mult, își propune să ajungă lider în România și chiar în centrul și estul Europei. memex este o firmă înființată în 2019, cu o investiție de două milioane de euro, iar PTT Express by Filadelfia Group are 12 ani de experiență în transport internațional de colete și din 2020 oferă și curierat național rapid. Prin fuziunea lor s-a ajuns la o flotă de circa 100 de utilitare proprii și subcontractate și la o echipă de angajați cu experiență în domeniu, dar și la putere mai mare de investiție – fiind vizate în viitorul apropiat deschiderea de noi depozite, introducerea POS-urilor și susținerea unui service-level ridicat al livrării de colete grele – și la un sistem IT mai performant și ușor de integrat cu magazinele online.

În noua companie, Filadelfia are 55%, Memento 35% și CEO-ul Lucian Aldescu (fondatorul firmei de curierat Pegasus și fost CEO DPD România, care are o experiență de peste 25 de ani în curierat), 10%. Acesta a declarat că misiunea noii companii este să le ofere clienților o experiență superioară – siguranță, eficiență, confort și livrare la timp și la ușă, cu doi curieri – astfel încât să îmbunătățească experiența acestora și a destinatarilor finali.

Coletele vor circula prin noua firmă în ambele sensuri, dar cele mai multe vin spre România din Italia, Spania și Franța, cărora li se vor adăuga alte țări unde trăiesc români. În afară de livrarea până la ușă se va dezvolta și un serviciu de montare și instalare a electrocasnicelor mari, mobilierului, instalațiilor sanitare, panourilor solare ș.a., „o nișă foarte puțin acoperită în România și care credem că se va dezvolta”.

În plus, se vor încheia parteneriate cu vânzători online de produse grele. Chiar în grupul Memento există magazine, de produse farmaceutice, de exemplu, care au nevoie de servicii de curierat. Și se vor livra în continuare și colete mici, cu precizarea că nu timpul scurt de livrare – o cerință importantă în general în cazul coletelor mici – este principalul avantaj competitiv al noii firme, deși în orașele mari ea promite o viteză tot mai mare pe măsură ce se va dezvolta. În prezent livrarea la nivel național durează 48-72 de ore, dar este predictibilă, iar grija pentru siguranța coletelor este foarte mare. De exemplu, coletele mici vor sta în cuști speciale, nu vor fi amestecate cu cele grele.

PTT are circa 70.000 de expedieri și își propune să dubleze volumul în 2023, astfel încât și cifra de afaceri de trei milioane de euro din 2022 să se dubleze. Dintre aceste expedieri, cam 33% sunt interne și restul internaționale. Iar în timp se poate dezvolta și transportul aerian al pachetelor.

Deocamdată firma nu are clienți persoane fizice decât pentru expedierile internaționale. Coletele preluate de expeditorii din diaspora vin la hub-ul din Sebeș – PTT Express mai are două astfel de hub-uri la Arad și București și 10 depozite locale – și sunt sortate și transportate spre orașul de destinație, iar clientul le poate primi la ușă sau le poate ridica de la una dintre cele 200 de agenții proprii sau partenere. Și invers, când vrea să lase un colet care să fie transportat în străinătate, fie îi este colectat de la ușă, fie îl aduce într-o agenție. Tariful diferă atât în funcție de această opțiune de livrare/colectare, cât și de greutate, iar CEO-ul firmei atrage atenția asupra faptului că „nu vrem să fim un curier ieftin, ci unul care pune accent pe calitate și care, deci, trebuie să propună un preț echilibrat pentru standardul pe care îl oferă. Sper să nu se mai scumpească motorina, dar, dacă se va întâmpla, vom transfera costul în tarife, cum am făcut și până acum și cum au făcut și celelalte firme de curierat de pe piață.”

Pe parcursul întregului lanț și chiar și după livrarea produselor comunicarea cu destinatarul va fi foarte importantă, astfel încât să fie retururi cât mai puține. În plus, PTT încearcă să ofere timp de ramburs de 48 de ore, față de 72 de ore în prezent.

Viitoarea mare investiție, un depozit în Chitila

Pentru transport internațional se folosesc camioanele grele ale Filadelfia, și tot ele merg și noaptea între cele trei hub-uri, iar pentru livrări la clientul final există o flotă de circa 100 de autovehicule proprii și subcontractate, dintre care și unele electrice, folosite în București. În timp parcul auto se va îmbunătăți, inclusiv prin achiziția de mașini electrice, mai ales pentru livrări în orașe, vor crește achizițiile proprii, dar și numărul de subcontractori, și toate utilitarele vor fi dotate cu lifturi pentru produse grele, astfel încât manipularea să fie cât mai simplă, să crească eficiența și timpii de livrare să fie tot mai buni.

PTT Express se mai bazează pe un sistem IT performant, dezvoltat în Europa Centrală.

Iar în ceea ce privește planurile de investiții pe termen scurt, Filadelfia are deja un proiect în fază de aprobare, un depozit logistic de 15.000 m2 suprafață totală și 7.000 m2 suprafață construită, în Chitila, care va necesita minimum două milioane de euro. Construcția ar urma să înceapă în primăvara lui 2023 și noul centru va fi și o bază pentru PTT, de unde va fi deservit sudul țării.

Curierii preferă să lucreze în echipe

Una dintre cele mai mari provocări este, și pentru PTT Express, găsirea de curieri. Mai ales că aici este vorba de manipulat colete grele. „Dar reușim”, garantează Lucian Aldescu, „pentru că cel puțin coletele mici merg tot mai mult la lockere, care vor prelua 60-70% din pachetele mici de pe piață, așa cum s-a întâmplat deja în Polonia sau Țările Baltice. Deci unii curieri se eliberează și își eficientizează cursele livrând mai mult la lockere. Avem o grilă de motivare în funcție de performanță și ne asigurăm că ei se simt bine la locul de muncă și că ating standardele pe care le solicităm. Deși la început pare o provocare găsirea lor, sigur vom rezolva problema și ne vom asigura că vom avea cei mai buni curieri, care nu doar duc un colet, ci induc și o stare de bine celor cărora le fac livrarea. Și rămâne să-i convingem că putem să-i susținem în echipele care se formează pe fiecare mașină – deoarece deocamdată nu avem volumele necesare pentru a lucra cu doi oameni pe o mașină.”

Experiența CEO-ului PTT Express, care a mai avut un mic proiect unde se lucra astfel, arată că echipele formate din doi curieri funcționează.

Iar dacă nu se va completa necesarul se va apela la angajați din alte țări – mai ales pentru manipulare, aceasta este deja o practică întâlnită și în România.

Și Cristian Pandel, fondatorul Memento Group, se arată încrezător că PTT va reuși să atragă curieri buni, deoarece, fiind un domeniu de nișă, pot primi salarii mai mari. Plus că în timp se vor specializa și în montarea produselor pe care le livrează.

În Top 5 curieri din România în următorii trei ani

PTT Express by Filadelfia Group a fost parte a unui grup cu capital 100% românesc și cu o experiență de peste 22 de ani, care în 2021 a avut o cifră de afaceri de 45 milioane de euro și peste 400 de angajați în România, Franța, Italia și Spania, unde are firme de turism și transport de marfă și de persoane. În afară de aceste domenii pentru care compania bistrițeană este bine cunoscută, ea mai oferă service și asigurări, astfel că în total din grup fac parte Filadelfia International Logistics, Tabita Tour, Servoplus, Filadelfia Turism, Ruefa Escape Travel și Direktasig.

Așa cum amintește Ioan Sighiartău, CEO Filadelfia Group, povestea PTT Express by Filadelfia Group a început în 2010, datorită celor care-i solicitau firmei de transport de persoane sprijinul pentru a trimite colete, internațional, de la și spre românii ce locuiau în Italia, Spania și Franța.

După 10 ani în care serviciul a funcționat sub denumirea Poșta Tabita Tour și a trecut prin mai multe etape de îmbunătățire a produselor și serviciilor, s-a trecut la o nouă abordare, numele a fost schimbat în PTT Express by Filadelfia Group, iar în centrul activității au fost curieratul intern (o piață care creștea continuu, mai ales datorită comerțului online), transportul de marfă paletizată sau de grupaj și transportul la domiciliu. „Serviciul nostru poștal nu a fost doar despre a livra colete, ci pune accent și pe latura umană și pe satisfacția clientului și vrea să aducă zâmbete pe chipurile celor dragi, să transmită mai departe bucurii, emoții și gânduri bune.” Pentru servicii de calitate cât mai înaltă a crescut numărul de depozite și au fost optimizate rutele, astfel încât livrările și preluările să fie mai rapide.

În 2021 firma a avut o cifră de afaceri de aproximativ 1,8 milioane de euro, iar în primele șase luni din 2022 a depășit un milion de euro, cu 60 de angajați și cu o flotă de 70 de mașini proprii și subcontractate. Împreună cu partenerul din Spania se ajunge la venituri de circa cinci milioane de euro/an, iar între România și Italia, Spania și Franța sunt peste 15.000 de expedieri/an și mai mult de 4.000 de colete. În toate aceste țări există peste 100 de puncte de colectare, 100 de oameni și circa 100 de vehicule comerciale, deoarece pe relațiile respective firma face și transport de mărfuri generale în camioane grele.

Fiind interesat de dezvoltarea continuă a companiei sale, Ioan Sighiartău a fost deschis și spre asocieri care să permită atingerea acestui obiectiv și plasarea, în următorii trei ani, în Top 5 curieri din România. Și de aici fuziunea cu memex, condusă de Cristian Pandel, „pe care îl cunosc pentru că activăm în aceeași industrie a mobilității. Iar Lucian Aldescu mi-a inspirat încredere și profesionalism, valori în care credem împreună, astfel că am pus bazele acestei fuziuni pentru a fi mai puternici și mai mari, pentru a deservi mai bine piața și a deveni un partener strategic în curieratul intern și extern – îmbunătățind experiența de livrare și punând accent ca și până acum pe integritate și excelență – deoarece este mult loc de îmbunătățire continuă.”

Parteneriatele solide sunt posibile chiar și în România

memex, divizia de curierat rapid din cadrul Memento Group, era specializată în livrarea de colete de până la 5 kg la destinatar sau la puncte fixe de colectare amplasate pe teritoriul României. Din Memento Group – fondat în 1997 și având acum sediul central în Amsterdam și operațiuni în România, Grecia, Turcia, Spania, Republica Moldova și SUA – fac parte și Christian Tour, dar și firme cu activități diverse în domeniul turismului: turoperatori, servicii de transport rutier, compania aeriană Animawings, un broker de asigurări, o linie de real estate și, începând cu 2020, o divizie de retail prin brandul yuga. Memento Group a avut în 2021 o cifră de afaceri de 200 de milioane de euro.

În ceea ce privește curieratul, așa cum își amintește Cristian Pandel, „a fost o oportunitate pentru mine când a venit pandemia și când vânzările online au făcut un salt uriaș. Această piață continuă să crească deoarece totul se digitalizează și oamenii nu vor să mai facă drumuri, mai ales dacă locuiesc în orașe aglomerate.”

memex a avut clienți din e-commerce, fashion și IT și o cifră de afaceri de aproximativ 240.000 de euro în 2021 și de circa 330.000 de euro în primele 6 luni din 2022, cu 15 angajați și o flotă de 24 de autovehicule pick-up și van subcontractate.

Fondatorul Memento Group a văzut în fuziunea cu PTT Express o oportunitate și pentru că numeroși români, poate 5-6 milioane, nu trăiesc în România, ci în alte țări din Europa, dar ajunși la o anumită vârstă încep să se întoarcă acasă – tendință mai vizibilă la începutul pandemiei – și au nevoie să transporte pachete, colete grele, mobilă, bicicletele ș.a. „Iar PTT Express face ceva extraordinar, unește românii de acasă cu cei plecați.”

Cristian Pandel subliniază faptul că ceea ce a adus împreună cele două grupuri este convingerea că pot face mai mult împreună decât singure. „Memento a făcut în ultimii ani și alte fuziuni și astfel viziunea s-a schimbat, după ce până atunci am construit totul singur. Când ai partenerul potrivit, care a realizat și el ceva, este o opțiune bună, pentru că viitorul va fi al alianțelor, deși în România suntem învățați să fim individualiști și inflexibili.”

Articole similare

Ad