Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita Guvernului, Ministerului Finantelor Publice (MFP), Ministerului Afacerilor Externe (MAE) si Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) desecretizarea scrisorii primite de la Comisia Europeana (CE) in data de 19 iulie 2018, de punere in intarziere cu privire la normele referitoare la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA). In cadrul scrisorii, Comisia Europeana (CE) solicita autoritatilor romane modificarea catorva articole din legislatia RCA actuala, ceea ce ar putea conduce din nou la cresterea tarifelor.
UNTRR considera ca Legea 132/2017 a determinat reechilibrarea pietei RCA si chiar a demonstrat, in scurt timp de la adoptare, revenirea la conditii comerciale caracteristice unei piete libere. In prezent, tarifele RCA practicate de asiguratori se situeaza sub tariful de referinta (in unele cazuri chiar la jumatate fata de tariful de referinta) si, cu toate acestea, nicio companie care vindea asigurari RCA inainte de plafonarea tarifelor RCA si de adoptarea Legii 132/2017 nu s-a retras de pe piata si chiar doi noi asiguratori au fost autorizati pe acest segment de servicii.
Intrucat ASF a cerut transportatorilor rutieri un punct de vedere cu privire la eventualele modificari ale legislatiei, UNTRR solicita autoritatilor romane transmiterea scrisorii primite de la Comisia Europeana pentru a putea transmite observatii fundamentate asupra normelor reclamate de CE.
Daca legislatia actuala RCA se va modifica, acest lucru ar afecta peste sase milioane de consumatori, existand riscul revenirii la situatia de criza din perioada 2014-2016, cand tarifele RCA depaseau 5.000 de euro/an pentru un -autocamion la clasa de baza B0, chiar peste 10.000-20.000 de euro pentru cele care inregistrau daune, indiferent de valoarea acestora. UNTRR solicita si urgentarea finalizarii si comunicarii rezultatelor anchetei Consiliului Concurentei, care suspecteaza o parte din companiile de asigurari furnizori RCA ca in perioada 2014-2016 ar fi format un cartel si s-ar fi inteles asupra preturilor, decizia finala fiind necesara pentru a fi comunicata in cel mai scurt timp catre Comisia Europeana.