Industria de transport maritim containerizat se confruntă cu numeroase surse potențiale de inflație și instabilitate, prin urmare este foarte probabil ca tarifele să fie mai mari în 2024 decât au fost în 2023, arată o analiză Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2024 (upply.com)). Mai ales că 2024 nu a început bine, deoarece din toate direcțiile vin vești proaste.
Tarifele de transport de marfă au reacționat excesiv la încetinirea economică de după creșterea de la finalul pandemiei de Covid-19, în sensul că au scăzut mult mai mult decât au scăzut volumele, situație determinată, sunt de părere analiștii Upply, inclusiv de dorința liderului de piață, MSC, de a avea o cotă cât mai mare – ceea ce a deteriorat mult rezultatele operaționale ale companiilor din domeniu în 2023.
În ciuda scăderii tarifelor și a unei ușoare îmbunătățiri a fiabilității serviciilor, clienții au rămas în mare parte nemulțumiți de acestea din urmă, expeditorii fiind puternic afectați de lipsa de transparență și de numărul mare de incertitudini și de suprataxe menite să compenseze, pentru companiile maritime, nivelul scăzut al tarifelor.
O altă provocare din domeniu este aceea că acordul încheiat la sfârșitul conferinței COP 28 privind clima, din Dubai, de pe 13 decembrie 2023, vorbește pentru prima dată despre tranziția de la combustibilii fosili în sistemele energetice, dar fără să fi fost stabilită o dată pentru eliminarea acestora. Companiile de transport maritim depun eforturi reale pentru a-și reduce emisiile de gaze cu efect de seră, care ar trebui să scadă cu 15% în 2024, dar contribuția care trebuie adusă la efortul de ecologizare a sectorului este departe de a fi fost stabilită, iar principiul „poluatorul plătește“ nu este unanim acceptat. În plus, trebuie subliniat faptul că transportul maritim de containere contribuie la încălzirea globală, dar este și o victimă a ei, deoarece operațiunile pot fi perturbate, de exemplu, de perioadele de secetă.
O altă problemă o constituie tensiunile geopolitice serioase între Occident și Sudul Global, un termen care acoperă ceea ce se numea în trecut Lumea a Treia. Transportul maritim nu mai este scutit de amenințarea intimidării, sabotajului și acțiunilor de comando, iar controlul mărilor a devenit din nou o problemă în bătălia globală pentru putere, câtă vreme suveranitatea maritimă este extrem de importantă într-o perioadă în care există atât de multe surse de tensiuni încât întrebarea nu mai este dacă va exista un alt război, ci mai degrabă când și unde va avea loc.
Ținând cont de contextul general din prezent, Upply încearcă să identifice trei scenarii posibile pentru transportul maritim de containere în 2024, pe care vi le vom prezenta în zilele următoare. Unul dintre scenarii depinde de evoluțiile din Canalul Suez și Panama, al doilea presupune o revenire la disciplina reală a transportatorilor și al treilea pornește de la eventualitatea unei noi conflagrații geopolitice majore.