Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Urmează câțiva ani de creștere

În contextul schimbării comportamentului consumatorilor și al altor factori care influențează lanțul logistic frigorific, se estimează că acesta va cunoaște doar creșteri în următorii ani, câtă vreme volumele din industria alimentelor și băuturilor, un jucător de bază în logistica la temperatură controlată, vor fi în creștere. Aceasta este concluzia unei analize recente realizate de Girteka Logistics, analiză care vorbește și despre cum își pot crea avantaje competitive furnizorii de servicii de transport și logistică la temperatură controlată și despre strategiile companiei de origine lituaniană, care i-au permis consolidarea poziției pe acest segment de piață.

Lanțul frigorific, inclusiv logistica produselor farmaceutice, a reprezentat în 2020 domeniul de bază al Girteka Logistics, care a realizat 820.000 de transporturi în camioane complete, din care 35% pentru produse alimentare proaspete și congelate, 5% pentru produse accizabile și 3% pentru produse farmaceutice.

În raportul companiei se arată că cererea de semiremorci frigorifice diferă în Europa de la un trimestru la altul, în parte din cauza vârfurilor de sezon care depind de producția de alimente. Diverși factori, printre care vremea, pot amâna sau devansa vârfurile de sezon, dar cererea cea mai mare de transport și logistică este de obicei din iunie până în octombrie, perioadă în care se include și concediul, luat în general în iulie-august. Dar un vârf de cerere poate fi văzut și din noiembrie până în mai, determinat de diverși factori, printre care recolta de iarnă.

2020 însă a fost un an complet diferit, în care cererea de transport la temperatură controlată a scăzut inițial față de 2019, conform datelor Beroe, după care și-a revenit treptat până în ultimul trimestru și a atins nivelul din anul anterior, ceea ce arată că, în ciuda unui eveniment atât de greu de anticipat ca pandemia de Covid-19, cererea de soluții logistice pentru bunuri la temperatură controlată are capacitatea de a se menține și de a se recupera repede când situația se stabilizează.

Raportul Girteka reamintește că 2019 a fost un an record pentru turism, deci și pentru hoteluri și restaurante, care au nevoie de produse alimentare, dar 2020 a schimbat complet acest scenariu. Așa cum a informat Bloomberg la începutul lui iunie 2020, depozitele la temperatură controlată din Europa erau pline și exista puțin spațiu pentru mărfuri perisabile, dar producătorii au fost nevoiți să caute depozite și să transfere mărfurile de la fabrici la locații de unde să continue distribuția spre retaileri sau unde să poată fi stocate până când cererea urma să crească la loc.

Piața va crește și datorită așteptatei creșteri a populației

Între timp însă mai multe studii arată că depozitarea la temperatură controlată va înregistra o creștere de 4,5% până în 2023, după un 2020 atât de dificil din cauza pandemiei care a afectat toate lanțurile de aprovizionare din Europa. Creșterea va fi determinată în primul rând de schimbarea comportamentului consumatorului, inclusiv prin atenția mai mare acordată evitării risipei de alimente și calității produselor – iar depozitarea și transportul corecte la temperatură controlată au un rol important atât în creșterea duratei de viață a produselor, cât și în garantarea calității lor.

Un alt motiv pentru care piața va crește este creșterea populației lumii, inclusiv în statele UE. Conform Eurostat, din 2019 populația UE va crește până în 2030, când va începe o scădere ușoară. Dar există și un avertisment, așa cum arată un studiu publicat în martie 2021 și referitor la perspectivele demografice: Parlamentul European a remarcat că, deși implicațiile reale ale pandemiei pentru demografie nu sunt încă măsurabile, sondajele indică deja o creștere a numărului de decese comparativ cu anii trecuți. Mai mult decât atât, pandemia a dus la o mortalitate puțin mai mare și posibil la o rată a natalității mai mică, în principal din motive economice, cum ar fi creșterea ratei de neangajare și a sărăciei.

În aceste condiții, competiția între firmele care oferă servicii de logistică la temperatură controlată va crește, iar oferirea de produse mai bune, inclusiv de asistență pentru clienți, ar putea reprezenta un avantaj competitiv. Din acest punct de vedere Girteka stă bine, deoarece folosește o flotă de semiremorci monitorizate din punct de vedere al temperaturii și calibrate anual pentru transport frigorific și un sistem de monitorizare a temperaturii la încărcare, iar clienții pot urmări în timp real comenzile, 24/7.

Un segment foarte expus la modificările prețului carburantului

Un aspect care nu trebuie neglijat când vine vorba de logistică la temperatură controlată este acela că prețul motorinei a continuat să crească începând din mai 2020 pe tot parcursul anului, deși încă nu este la nivelul ultimului vârf, cel din ianuarie 2020. Iar logistica la temperatură controlată este mai expusă la modificările prețului carburantului, câtă vreme semiremorcile frigorifice au motor diesel, deci consumă în plus.

Costurile mai mari pot duce la marje mai mici de profit sau, în cel mai rău caz, la lipsa de profit a unui segment din lanțul logistic, ceea ce afectează întregul lanț. Iar dacă e nevoie de renegocieri între un client și un furnizor, asta ar întârzia livrările, în condițiile în care pentru mărfurile la temperatură controlată timpul este esențial.

Digitalizarea și achizițiile/fuziunile, cheia succesului de după momente de criză

În același timp, accentul pus pe marjele de profit într-o perioadă ca aceasta poate fi o strategie riscantă. Conform articolului firmei de consultanță McKinsey & Company, o lecție pe care firmele ar trebui să o învețe din crizele anterioare este aceea de a se concentra mai mult asupra atingerii „vitezei de ieșire din criză când va veni momentul“. Asta le-a permis în trecut unor companii de logistică să fie mai bune decât competitorii lor după criza financiară globală din 2008, de exemplu, și să aibă venituri și profituri mai mari între 2013 și 2018.

McKinsey mai arată că investițiile în activitatea de bază, ducerea la următorul nivel a competențelor existente, creșterea eficienței și dezvoltarea platformelor tehnologice au fost cheia succesului acestor firme, alături de extinderea geografică, inclusiv prin fuziuni și achiziții.

Iar strategia Girteka a reflectat în mare parte orientarea spre aceste aspecte. În ciuda „cutremurului“ din 2020, când închiderea granițelor și noul coronavirus au perturbat lanțul de aprovizionare din Europa, compania a profitat de ocazie pentru a începe transformarea sa, în parteneriat cu SAP și Novigo, astfel încât până în 2025 operațiunile să fie complet digitalizate.

În plus, Girteka a cumpărat mai demult două companii din Scandinavia implicate în logistica la temperatură controlată: Thermo-Transit (cu sediul central în Danemarca, unde Girteka este acționar unic din 2018, după ce în 2016 cumpărase 40% din acțiuni) și Thermomax (din Norvegia, unde Girteka deține, din 2013, 60% din acțiuni). Și astfel, fără ca în ultimul an să se aventureze spre alte achiziții și fuziuni, compania a avut totuși terenul deja pregătit pentru a începe să-și intensifice prezența în nordul Europei și să culeagă și aici roadele atunci când întregul continent se va deschide din nou.

Covid-19 a schimbat total și piața produselor farmaceutice

Și produsele farmaceutice au un lanț complex de aprovizionare, iar apariția Covid-19 a adus un haos total în ceea ce le privește. Unele produse, ca dezinfectanții, măștile faciale și combinezoanele de protecție, au devenit brusc foarte căutate, dar în paralel cu aprovizionarea cu aceste bunuri companiile din domeniu au continuat să se asigure că produsele sensibile la temperatură continuă să se livreze la timp. De aceea în timpul primului val al carantinei ele au fost nevoite să facă eforturi în plus pentru ca lanțul de aprovizionare să funcționeze, pentru a livra la timp și a garanta și calitatea produselor, iar asta a creat cerere pentru operatorii de încredere din logistica farmaceutică.

În plus, timpul a fost scurt, iar dorința de a risca a fost minimă, astfel că licitațiile pentru găsirea de noi furnizori au fost amânate, fiecare descurcându-se cu partenerii pe care îi avea deja, deoarece semnarea unui contrat cu alții noi, necunoscuți, era prea riscantă.

Fluctuații pe piață sau schimbări de colaboratori au fost puține sau nu au fost deloc, deoarece produsele farmaceutice la temperatură controlată sunt independente de situația generală a pieței.

Conform reprezentanților companiei lituaniene, creșterea în logistica farmaceutică este stabilă, ca și portofoliul său de clienți. Cererea de soluții de transport la temperatură controlată crește datorită creșterii consumului de produse farmaceutice, dorinței de a se asigura că acestea sunt livrate în condiții de calitate și dezvoltării de noi medicamente. Deci Girteka vede un potențial uriaș și în acest domeniu.

Dar piața europeană a medicamentelor este fragmentată, și oportunitatea de creștere din perspectiva companiei lituaniene va veni cu adevărat când continentul își va deschide iar granițele.        

Articole similare

Ad
Ad