Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Van Hool tinteste extinderea pe noi piete

Van Hool se mandreste cu un portofoliu complet de autobuze si autocare, dintre care multe sunt produse speciale, destinate unor segmente de nisa. In conditiile in care activitatea la fabrica sa din Macedonia este in continua dezvoltare, iar productia creste de la an la an, carosierul belgian si-a propus sa se extinda pe noi piete si sa obtina o prezenta mai solida in Europa de Est, dar si in Statele Unite ale Americii. Cu prilejul unui test-drive organizat luna trecuta in Chantilly (Franta), Van Hool a aliniat nu mai putin de 10 autocare (diferite modele TX si EX), care au putut fi conduse pe circuitul de teste de la Mortefontaine. Focusul a fost atat pe motorizari si pe performantele trenului de rulare, cat si pe noile echipari menite sa sporeasca siguranta si confortul la bord. 
 
Cu o istorie de peste 60 de ani in productia de autobuze si autocare, Van Hool continua sa ramana o afacere de familie de succes. Compania a fost infiintata in 1947, in micutul oras belgian Koningshooikt, de catre Bernard Van Hool, intr-un moment in care piata europeana se refacea dupa cel de-al doilea razboi mondial si era nevoie acuta de mijloace de transport calatori. In prezent, la conducere este nepotul sau, Philip Van Hool. Compania are acum 5.000 de angajati si produce anual 1.300 de autobuze si autocare si 3.500 de remorci, ultimele fabricate integral in Belgia. In ceea ce priveste vehiculele de transport calatori, cea mai mare pare a productiei a fost relocata in urma cu cativa ani in Skopje (Macedonia), iar activitatea este in crestere la fabrica din Europa de Est, unde lucreaza in prezent 1.300 de angajati. Aici au fost produse in 2018 aproape 800 de autocare plus alte 50 de autobuze urbane cu propulsie pe celule de hidrogen.
Cele mai importante piete pentru Van Hool raman deocamdata cele occidentale, insa constructorul belgian doreste sa-si extinda mai mult prezenta catre est. In paralel, activitatea pe piata nord-americana este, de asemenea, pe plus, astfel ca s-a luat decizia investitiei intr-o fabrica proprie in Tennessee (Statele Unite ale Americii). Lucrarile de constructie vor demara in 2021. Pentru inceput, productia estimata in SUA va fi de 400-500 de unitati pe an. Principalul motiv pentru care s-a decis investitia in fabrica de peste ocean este intentia de a participa la licitatiile publice din aceasta tara, iar productia locala este o conditie de calificare.
Si pentru Europa se anunta noutati: reprezentantii Van Hool au precizat ca lucreaza la un nou concept de autobuz urban, cu o greutate proprie redusa, iar pe gama autocarelor, familia EX a fost completata anul acesta cu versiunea de 11 m lungime. In paralel se acorda o atentie deosebita sustinerii clientilor prin contracte de intretinere si service, impreuna cu partenerii din toata Europa. In plus, pe baza colaborarii cu DAF, Van Hool va incepe sa ofere si servicii telematice.
 
Focus pe segmente de nisa
Van Hool s-a remarcat de-a lungul timpului prin produse dedicate segmentelor de nisa, unde si-a si adjudecat cote de piata importante. Familia TX, alcatuita din autocare premium, confirma faptul ca exista o solutie personalizata pentru fiecare aplicatie. Cele mai impunatoare modele TX sunt double-decker-ele Astromega si Altano. Desi segmentul autocarelor supra-etajate este in sine limitat, Van Hool a diferentiat intre Astromega, etajatul „clasic“, cu doua saloane destinate pasagerilor si cala de bagaje in spate, si Altano, amenajat cu scaune doar pe puntea superioara (67), pentru a lasa loc dedesubt unui compartiment de depozitare urias, de 17,4 m3. O noutate la Altano o reprezinta extinderea consolei fata cu 36 cm, ceea ce permite montarea unei usi duble, pentru accesul caruciorului cu rotile. Alaturi de autocarele etajate, modelele solo TX Astronef, Astron si Acron, de diferite lungimi, raspund altor cerinte specifice (lift pentru carucior in partea din spate, capacitate mare de transport, compartiment generos pentru bagaje etc.). O atentie deosebita este acordata finisajelor si calitatii materialelor folosite, singura limitare fiind bugetul clientului.
 
Familia EX – autocare de buget la standard Van Hool
Autocarele EX au fost gandite din start pentru a fi mai accesibile si tocmai de aceea se produc exclusiv la fabrica din Skopje, unde costurile cu forta de munca sunt mai mici decat in Belgia. Familia EX, lansata in urma cu 5 ani, include in prezent 9 modele, in variante de la 10,7 la 14,2 m lungime, cu doua sau 3 axe si inaltimi cuprinse intre 3,5 si 3,8 m, cu spatiu mai mare sau mai mic de bagaje, o capacitate de transport de pana la 65 de pasageri, a doua usa amplasata la mijloc sau in spate, cu sau fara toaleta sau lift pentru accesul persoanelor cu handicap.
EX sunt propulsate de motoarele DAF MX 11 NG si DAF MX13 NG de ultima generatie, care se remarca printr-un plus de putere si de cuplu, mentinand, in acelasi timp, un consum redus de combustibil. Motorul MX11 NG este disponibil in 4 variante, ce dezvolta 341, 367, 408 sau 449 CP, in functie de putere cuplul motor maxim fiind cuprins intre 1.500 si 2.300 Nm. Propulsorul mai mare, DAF MX13 NG, de 483 CP, care are cuplul motor maxim de 2.500 Nm, este disponibil doar pentru versiunile EX16H, de 13,4 m lungime, si EX17H, de 14,2 m, in tandem cu transmisia automatizata ZF TraXon. Cutia de viteze manuala Daimler GO este standard pe toate celelalte modele ale gamei (de la 10,7 la 13,2 m lungime), TraXon fiind oferita optional. Cutiile de viteza automate ZF Ecolife si Allison T525R pot fi de asemenea echipate la cerere.
Gama de autocare EX pastreaza linia conservatoare de design Van Hool, aducand insa optimizari din punct de vedere al aerodinamicii si eficientei energetice. Conceptul modular de constructie permite flexibilitate in configurarea vehiculelor. 
Cel mai nou model, EX11, are un ampatament de doar 5 m si este ideal pentru manevrarea in centre istorice, cu stradute si trotuare inguste. Vehiculul poate transporta maximum 45 de pasageri si este configurat cu un interior modern. Multe dintre echiparile disponibile initial exclusiv pentru gama TX au fost introduse si pe lista de dotari optionale ale EX, astfel ca operatorii au numeroase variante de configurare.
 
Noutati tehnice care fac diferenta
Cu ocazia testului de la Mortefontaine, Van Hool a aliniat toata gama de autocare TX si EX. Ca noutate, modelele TX16 Astronef, TDX25 Astromega si un EX16H au fost echipate cu transmisia automata Allison, foarte populara pe piata americana, care asigura schimbarea lin si confortabil a treptelor de viteza.
De asemenea, dupa prezentarea – in premiera la Busworld – a camerelor video instalate in locul oglinzilor retrovizoare, acesta au putut fi testate pe circuitul de la Mortefontaine. Monitoarele sunt montate la interior, pe pilonii A, iar soferul poate sa ajusteze luminozitatea acestora, in functie de preferinte. Sistemul de camere MirrorCam este optional atat pe TX, cat si pe EX.
Desi Van Hool nu este prezent inca oficial pe piata romaneasca, in fiecare an sunt importate autocare second-hand din vest, dovada ca produsul este cunoscut si apreciat. Astfel, in 2018 au intrat in flotele operatorilor romani 20 de autocare Van Hool, iar in primele 9 luni ale acestui an, alte 11. 

Articole similare