Dacă în 2023 scăderea volumelor a fost atenuată de o revenire treptată a tarifelor la niveluri pre-pandemice, în 2024 presiunea a devenit mult mai vizibilă, și doar operatorii bine capitalizați și cu portofolii diversificate au reușit să se mențină pe creștere.
Pentru analiza anuală efectuată de revista Tranzit au fost luate în considerare 435 firme din sectorul expedițiilor și logisticii (din care 380 au peste un milion de euro cifră de afaceri) care în 2024 au realizat 4,44 miliarde de euro cifră de afaceri, iar în 2023 – 4,18 miliarde de euro, ceea ce înseamnă o creștere cu aproape 6,2%.
Profitul general realizat de aceleași 435 de firme a fost de 215,85 milioane de euro în 2024, în scădere față de 2023, când totalizau 231,25 de milioane de euro, ceea ce indică o scădere cu cca 7%
Dacă restrângem analiza la Top 100 după cifra de afaceri, observăm că firmele care sunt acum în top au înregistrat în planul veniturilor un salt de +8,5% (de la 3,402 la 3,552 de miliarde de euro), în timp ce firmele din Top 100 în 2024 au realizat cifre de afaceri doar cu 4,5% mai bune decât firmele care formau Top 100 în 2023.
Top 30 oferă rezultate similare, semn că firmele din prima parte a clasamentului influențează puternic rezultatele întregii industrii. Top 30 firme de expediții și logistică după cifra de afaceri a cumulat în 2024 aproximativ 2,6 miliarde de euro, în timp ce Top 30 firme din 2023 totaliza 2,5 miliarde de euro în 2023 (+4,2%). Dacă comparăm rezultatele acelorași firme aflate anul acesta în Top 30 companii de logistică și expediții cu cele înregistrate tot de acestea în 2023, creșterea în planul cifrei de afaceri totale aceeași ca în cazul Top 100: +8,5% (2,4 miliarde de euro față de 3,4 miliarde, cât înregistra Top 100).
Primele 30 de firme de logistică și expediții au reușit, per ansamblu, să înregistreze o evoluție pozitivă, însă diferențele dintre ele sunt mari. Unele companii, precum Aquila sau DSV Road, au reușit să își majoreze semnificativ veniturile și activele, dar asta din cauze externe, nu neapărat operaționale: Aquila a cunoscut în continuare o consolidare a business-ului bazată pe noi achiziții, în timp ce DSV Road a avut în 2024 primul an complet de activitate reflectată pe noua entitate legală, după separarea de DSV Solutions.
Schenker își păstrează supremația pe segmentul expedițiilor rutiere, în timp ce și DSV Road își consolidează veniturile
Schenker Logistics România își păstrează poziția de lider în zona expedițiilor, cu o cifră de afaceri de 165,76 de milioane de euro, față de 152 de milioane de euro în 2023, deci o creștere de 9%. Deși sub presiunea legață de reorganizarea la nivel global și incertitudinea adusă de perspectiva integrării în DSV, organizația din România a avut un parcurs foarte bun, înregistrând și un salt spectaculos în planul profitului: 17,49 de milioane de euro.
O evoluție spectaculoasă a avut Kuehne + Nagel, care a ajuns în 2024 la 138,76 de milioane de euro, în creștere de la 103,87 milioane de euro în 2023, adică +33,5%. Performanțele bune din 2024 se datorează în mare parte creșterii tarifelor pe segmentul maritim, responsabile de câțiva ani de scăderile sau creșterile accentuate ale cifrei de afaceri a expeditorului german.
Gebrüder Weiss revine pe poziția a treia în clasamentul expeditorilor, cu o cifră de afaceri de 111,7 milioane de euro, față de 94 de milioane de euro în 2023, creșterea de 18% fiind susținută de inaugurarea unui nou terminal logistic lângă București, unde în prezent operează cu două centre logistice majore, una la ieșirea spre Pitești din Capitală, iar cealaltă la @poarta@ de sud. Investițiile în noul centru logistic propriu din Popești-Leordeni a avut însă repercusiuni în planul profitului, care a scăzut de la aproape 2 milioane de euro la 295.686 de euro.
Analiza integrală cu privire la cine sunt câştigătorii anului 2024 şi cine a pierdut cotă de piaţă o puteţi găsi în ediţia de septembrie a revistei Tranzit Logistică.








