Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Vesticii, tot mai preocupati de protejarea pietelor proprii

Asa cum stiti deja, in Franta a ajuns in dezbaterea Parlamentului un proiect de lege referitor la cresterea sanctiunilor penale pentru incalcarea Regulamentului (CE) 561/2006 privind armonizarea unor dispozitii ale legislatiei sociale din transporturile rutiere. Nu este insa singura tara preocupata de lupta impotriva dumpingului social: Belgia face si ea o prioritate din asta, desi aici amenzile nu sunt nici pe departe atat de usturatoare ca in Franta, iar alegerile europarlamentare au avut, in multe state vest-europene, un astfel de rezultat incat ne asteptam la masuri tot mai dure impotriva esticilor, inclusiv a transportatorilor sau soferilor. O veste ceva mai buna vine din Germania: de la europarlamentarul Markus Ferber am aflat, cu ocazia unui eveniment organizat de Kögel, ca aceasta tara nu se teme de estici, ca are o traditie mult mai indelungata decat alte state in ceea ce priveste competitia si ca, oricum, la cat de axata este pe exporturi, nu si-ar permite sa inchida prea mult piata. E drept ca nici nu o va deschide prea curand mai mult decat e deja.
 
Daca proiectul din Franta va fi aprobat, angajatorii trebuie sa se asigure ca perioada de odihna saptamanala normala a soferilor, de cel putin 45 de ore, nu va fi efectuata in cuseta camionului, asta constituind un atac la concurenta si creand si conditii sociale nedemne pentru angajati, asa cum declara sustinatorii proiectului.

Iar amenda pentru nerespectarea acestei obligatii de catre angajator este de 30.000 de euro si un an de inchisoare, sanctiune care se aplica si angajatorilor ce platesc soferii in functie de kilometrii parcusi si/sau de volumul de marfa transportata.
Asociatiile franceze de profil sunt perfect de acord cu pedepsirea acestor fapte, dar militeaza pentru reducerea sanctiunilor si pentru aplicarea noii legi abia dupa crearea unei infrastructuri care sa ofere mai multe posibilitati de cazare soferilor, unde sa fie garantata, in acelasi timp, si siguranta vehiculelor si a marfii.
Legea asteapta de ceva timp sa treaca de Parlament si de atunci in jurul acestei teme in Franta se poarta dezbateri intense. Iar explicatiile pe care le aduce FNTR (Federatia Nationala a Transporturilor Rutiere din Franta) in sprijinul noilor sanctiuni sunt legate de faptul ca, pentru a-si scadea costurile salariale si a-si permite sa practice tarife mai mici si sa-si creasca si profitul, firmele de transport din vest au recurs la soferi din tari indepartate, care lucreaza mai multe saptamani incontinuu departe de casa si sunt adesea platiti (sub forma de salariu sau indemnizatie) in functie de numarul de kilometri. Or, aceste doua caracteristici contravin, arata FNTR, dispozitiilor Regulamentului 561/2006 referitor la timpul de condus si odihna al soferilor de camion.
Managerul unei firme franceze cu filiala in Romania ne-a declarat ca de fapt cel mai grav lucru pentru francezi este ca marile companii din aceasta tara angajeaza soferi estici care sa lucreze acolo si isi deschid filiale in est pentru a avea costuri mai mici cu forta de munca – aspect de care nu doar ca asociatiile profesionale ale transportatorilor sunt profund nemultumite (deoarece firmele mici din Franta nu-si permit extinderea in afara granitelor, tarifele la care se lucreaza cu soferi si filiale din est sunt mai mici, iar conducatorii auto francezi isi pierd locurile de munca), dar nici statul francez nu este prea incantat. „Noi nu ne organizam transportul astfel, ci facem cabotaj normal, camioanele si soferii revin periodic in Romania, dar sunt si firme ale caror masini sunt mereu in vest, se mai schimba uneori soferii“, a aratat acesta.

Articole similare