Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volume mai mici in 2019, un an de asteptare

Flotele de pe zona Moldovei s-au contractat in ultimul an, in special in cazul operatorilor mici, care au promis mult si nu si-au facut bine calculul, insa companiile serioase nu vor disparea de pe piata, crede Alin Cretu, administratorul firmei sucevene AC Mobile, presedinte al Asociatiei de Transport Bucovina si prim-vicepresedinte FORT pentru transport de marfa. In contextul schimbarilor legislative anuntate prin Pachetul Mobilitate 1, compania anunta ca 2019 va fi un an de asteptare in ceea ce priveste investitiile in flota, transportul comunitar continuand sa fie principalul pol de activitate, in conditiile lipsei de infrastructura in zona Moldovei. AC Mobile activeaza in transportul expres de componente auto, segment pe care estimeaza o scadere a volumelor de 20-30% anul acesta.
 

Segmentele de nisa continua sa aduca plus valoare unei companii de transport si expeditii in conditiile unui parc auto suficient, motiv pentru care transportatorul sucevean si-a extins flota anul trecut cu o investitie in 15 autotractoare Mercedes-Benz Actros si tot atatea semiremorci Kögel, insa concurenta neloiala facuta de firmele care apeleaza la diferite tertipuri pentru a trage preturile in jos, alaturi de problemele din piata, cele mai presante fiind cele legate de cresterea costurilor, in special cu forta de munca, au determinat compania sa implementeze achizitia treptat. „Primele trei camioane le-am contractat in ianuarie, urmatoarele trei in iulie, alte cinci in septembrie si ultimele patru unitati au intrat in parc in decembrie 2018. In timpul acesta am continuat sa ne pregatim“, explica Alin Cretu. AC Mobile, companie specializata in lucrari de constructii, si-a inceput activitatea in transport in 2011, odata cu achizitia primelor doua vehicule de 3,5 t, iar in 2013 in flota au mai intrat alte sase unitati, evolutia continuand sa fie constanta de la an la an. Compania face parte dintr-un grup de trei firme, alaturi de Bau Complex si B&C Logistic, care se ocupa de activitatea de transport in special in Comunitate si care sunt, de asemenea, in crestere.

„Preferam sa mergem fara marfa, decat la preturi care nu acopera costurile“
Flota AC Mobile numara acum 60 de unitati, din care 20 de 3,5 t, iar restul de 12 si 40 t, Mercedes-Benz si MAN, toate fiind folosite pentru transport in Comunitate pe segmentul automotive. Exista si cateva unitati de 7,5 t, insa administratorul firmei spune ca va renunta la ele deoarece, lucrand doar in echipaj, cabina mica face neatractiva oferta pentru soferi, dar in acelasi timp scade sarcina utila reala, ajungand putin peste 2 t. Cursele sunt efectuate pentru clientii finali ai unor companii de logistica, cu puncte de incarcare-descarcare de la fabrica la fabrica. „In proportie de 90% transportam piese auto“, marturiseste administratorul AC Mobile. Chiar daca lucreaza intr-unul din cele mai importante sectoare de dezvoltare, volumele de marfa nu sunt constante, inregistrand rulaje de aproximativ 120.000 km pe an, in timp ce pentru anul acesta tinta este 140.000 km, cresterea fiind data de optimizarea flotei, nu de volum.
Chiar daca vehiculele sunt folosite in transportul expres din Comunitate, o data la sase saptamani, in medie, ele ajung in Romania, insa, potrivit lui Alin Cretu, preturile transporturilor expres care au legatura cu tara noastra sunt foarte mici. Acesta este si motivul pentru care de multe ori se prefera intoarceri sau plecari pe gol, in anumite perioade ale anului volumele de export fiind insuficiente si cu preturi ce nu acopera nici macar costul combustibilului si „nu ne permitem sa platim doi soferi ca sa piarda o zi la incarcare si una la descarcare, de aceea mergem 500-700 km pe gol, uneori si pana in Italia, la incarcat. Iar de intors, inainte de sarbatorile de iarna, de la inceputul lui decembrie si pana dupa mijlocul lunii am venit pe gol din Italia, Germania, Franta, Austria si Polonia.“ In opinia reprezentantului AC Mobile, faptul ca firma isi asuma aceasta cheltuiala denota si o forma de respect pentru sofer, care nu sta blocat cateva zile pentru o cursa care nu isi acopera costurile.

Se prefera echipajele sot-sotie
Intoarcerea acasa cu camionul este doar unul dintre avantajele pe care firma le are in atragerea si mentinerea soferilor, crede Alin Cretu, care anul trecut a reusit sa creasca numarul acestora cu 30. „In vara, pe fondul comenzii de camioane noi si al unei fluctuatii importante de soferi, am luat hotararea de a majora salariile si nivelul diurnei, am dat anunt pe retelele de socializare pentru soferi in echipaj. Platim un tarif decent, avand in vedere ca noi facem in medie intre 13.000 si 14.000 km lunar, destul de putin pentru un echipaj.“ Strategia ii permite companiei sucevene sa aiba soferi angajati inclusiv din judete mai indepartate de zona Moldovei, cum sunt Constanta, Calarasi sau Hunedoara. In plus, pentru ca se lucreaza numai in echipaj, in ultimii ani au fost angajate tot mai multe cupluri sot-sotie, iar acum exista 15 astfel de echipaje, deci 30 de soferi. „Cei fara experienta intra pe camioanele mai mici, avand optiunea ca dupa un an sa dea un test pentru a conduce camioane de 40 t, modificandu-li-se implicit si venitul lunar. Oricum, incepatorii care pleaca de la noi se folosesc apoi de activitatea de pe cardul tahograf pentru a parea ca au experienta. Foarte putini sunt cei care vin cu recomandari, de multe ori false. Personal, la angajare eu cer un extras din REVISAL (Registrul General de Evidenta a Salariatilor) pentru a vedea la cate firme a lucrat. Daca in cinci ani a schimbat trei firme, atunci este clar ca nu sta prea mult intr-un loc“, explica Alin Cretu, care mai spune ca firma sa a ajuns chiar in situatia fericita de a selecta personal. „Am decis sa renuntam la cei care nu dadeau randament. Ma refer aici la numarul de kilometri parcursi. Spre exemplu intr-un singur program, in echipaj, am avut soferi care au facut doar 500 km pe zi. Nu le cerem ilegalitati, nu facem compromisuri de genul acesta, insa cerem respect, iar noi, la randul nostru, ii respectam pe ei“, afirma reprezentantul AC Mobile, completand faptul ca toti soferii trec prin programe de instruire de condus eficient de cel putin doua ori pe an.

Nu camioanele esticilor conteaza, ci forta de munca
In opinia lui Alin Cretu, la un moment dat criza de soferi va fi reglata chiar de piata de transport, intrucat salariile au crescut, dar tarifele nu au tinut pasul si mai devreme sau mai tarziu aceasta „bula“ se va sparge. „Avem soferi calificati pe care ei nu-i au, dispusi sa se sacrifice. Este un lucru firesc ca pretentiile soferilor sa creasca, iar daca socotim si chiria pe care cei care lucreaza afara o platesc si cat de des vin acestia acasa atunci soferii nostri se apropie, ca venituri, de colegii lor din statele vest-europene. La un moment dat vor creste si tarifele si atunci vom putea si noi sa crestem mai mult salariile, iar efectul direct va fi ca vom repatria forta de munca.“
De altfel, cresterea costurilor reprezinta motivul principal pentru care, nu de putine ori, s-a incercat o renegociere a tarifelor, fara succes insa. „Pana acum un an mergeam de patru ori pe an la discutii, din pacate nu am reusit renegocierea. Tarifele sunt decente, insa costurile au crescut foarte mult, nu numai cele cu salariile, care au crescut cu 15%, ci si cele cu motorina, taxele de drum. In ultimul an cel putin, le-am adus tot felul de calcule despre aceste cresteri, dar clientii motiveaza ca exista si alti transportatori pe piata. Din nefericire asa si este, sunt multi care copiaza modelul de business al transportatorilor care au cat de cat succes si astfel scade piata“, explica Alin Cretu, care estimeaza ca va inchide anul financiar la o cifra de afaceri de peste trei milioane de euro, in conditiile in care 2018 a fost un an al investitiilor, peste doua milioane de euro fiind bugetate in transport si in alte active care nu tin de transport.
In opinia sa, contractorii vest-europeni apeleaza la transportatori estici nu pentru ca au nevoie de camioane, ci strict pentru forta de munca. „Ei au nevoie de noi, de forta noastra de munca, si atunci eu la negocieri sunt constient de acest atu al meu si merg sa discut de la acelasi nivel, ca o relatie de tip «win-win».“

Statele vestice comit abuzuri impotriva transportatorilor estici
Pentru 2019, transportatorul sucevean preconizeaza o scadere a volumelor, in principal pentru aceiasi clienti, actorii urmand si ei sa se schimbe. „Deja au inceput sa dispara companiile care au promis mult si nu si-au facut bine calculul. Sunt companii mici, dar inclusiv cele cu flote mari si-au diminuat din volume, iar principala cauza o reprezinta preturile, dar si impredictibilitatea legislativa din zona Euro. Se schimba legile o data la cateva luni si atunci nu mai esti sigur pe investitii“, explica administratorul AC Mobile. Desi le considera parte a activitatii institutionale ca mecanisme de reglementare a pietei, nu de putine ori controalele initiate de autoritatile din statele vestice sunt vazute ca abuzuri de catre Alin Cretu, ai carui soferi au fost amendati chiar pe 1 ianuarie anul acesta in Belgia. „Este normal sa fie controale, dar nu abuzuri. Spre exemplu, in prima zi din an, la ora 14.00, m-a sunat unul dintre soferi ca sunt opriti la un control si sunt amendati cu 3.600 de euro, fiecare cu cate 1.800 de euro, pentru nerespectarea timpilor de odihna. Am vorbit cu politistul la telefon, un anume domn Raymond Lausberg, inspector principal si formator pentru ancorarea marfurilor in cadrul Politiei Belgiene, vestit printre soferi, care mi-a spus ca, daca nu vreau amenda de 3.600 de euro, imi pune amenda de 5.500 de euro, iar eu am intrebat pentru ce. Mi-a raspuns ca intai sa platesc si abia apoi va stabili calculatorul pentru ce. Initial am dorit sa las camionul sub sechestru, dar apoi m-am consultat cu un jurist si am optat pentru a plati amenda si a o contesta ulterior.“ Alin Cretu a explicat faptul ca soferii au petrecut Revelionul la o cunostinta si ca persoana in cauza s-a prezentat la sediul politiei si a dat declaratie pe proprie raspundere cum ca asa s-au petrecut lucrurile, dar pentru ca nu aveau factura de hotel acest lucru nu a contat. „Acel politist isi face publica activitatea pe retelele de socializare si cu o mare mandrie se lauda cu amenzile date. Spre exemplu, la mentiuni in procesul verbal a scris ca soferii sunt plecati acasa de sase saptamani. Eu nu neg asta, dar ce lege interzice acest lucru? In activitatea tahografului nu a gasit nicio abatere.“ Transportatorul roman mai spune ca in cinci ani de activitate a mai fost amendat o singura data pentru nerespectarea pauzei normale saptamanale, in Franta, insa dupa sase luni a primit o instiintare la sediul firmei prin care i se restituia circa 50% din cuantumul amenzii, fara ca AC Mobile sa fi contestat amenda. „Toate amenzile sunt analizate la tribunal, iar instanta a decis restituirea acestei sume. In rest, am mai luat amenzi pentru taxe de drum, din diverse motive, amenzi pe care ni le-am asumat si le-am platit.“

Preturi mai bune la RCA datorita Asociatiei
Alin Cretu, ce detine functia de presedinte al Asociatiei de Transport Bucovina, dar si prim-vicepresedinte FORT, a explicat ca statutul de membru al FORT l-a ajutat sa obtina un nivel mai mic al asigurarilor datorita faptului ca firmele de asigurari au fost de acord sa negocieze in bloc pentru membrii asociatiei. „Atunci am negociat doar pentru membri si apoi au acceptat toti asiguratorii ca pretul trebuie adus la nivelul realitatii. Pretul asigurarii a scazut astfel de la 7.600 la 4.300 de lei. Daca se mentineau preturile de acum doi ani, cred ca nu mai eram pe piata.“ Potrivit celor mai recente date furnizate de ARR, flota de camioane sucevene este in crestere usoara fata de 2018, numarand 7.390 de vehicule licentiate in 2019, fiind pe locul cinci ca marime, dupa Bucuresti, Arges, Cluj si Bihor.

Articole similare