Concediile in masa din statele europene au dus in fiecare vara la scaderi semnificative in productie si genereaza implicit si volume mai mici de marfa pentru operatorii de transport. Din experienta anilor trecuti, situatia era previzibila, insa nici predictibilitatea si nici volumele mai mari de marfa din lunile precedente nu le vor asigura un flux de lichiditati echilibrat.
August este luna cu cele mai mici volume de marfa transportata, insa efectele negative se vor simti in buzunarele carausilor abia prin octombrie-noiembrie, pentru ca termenele de plata a facturilor depasesc 60 de zile.
Vacanta de vara este de obicei motiv de bucurie, insa nu si pentru transportatori, deoarece, pe langa scaderea partidelor de marfa, ea a adus in acest an si diminuari ale tarifelor. Daca la inceputul anului mergeam pe Italia cu 2.600 de euro, acum abia daca primim 1.600 pentru o cursa, explica unul dintre transportatori. Referitor la profitabilitatea din 2013, parerile sunt impartite: pentru unii acest an a adus volume mai mari, pentru altii a fost extrem de slab, iar vara a culminat cu cele mai mici volume de la inceputul crizei pana acum.
Colaborarile transportatorilor cu firmele mari ofera avantajul unor volume constante, insa termele de plata, in unele cazuri, pot depasi chiar si 60 de zile, asa cum ne-am obisnuit deja de cativa ani. Operatorii, chiar si in cazul contractelor negociate si batute in cuie, sunt folositi ca solutie de back-up, pentru o capacitate de transport sigura si la dispozitie, daca nu sunt gasite variante mai ieftine prin casele de expeditie.
Si, daca situatia nu era destul de grea din cauza termenele de plata, si asa mari cat o zi de post in opinia transportatorilor, pe timp de vara scadentele facturilor care s-au suprapus peste concedii nu au fost respectate, fiind amanate si mai mult.
Potrivit transportatorilor, pe timp de vara s-a observat o scadere a volumelor de marfa de 10-30%, chiar si la jumatate pe anumite relatii sau tipuri de bunuri. Am observat o scadere de 10% a volumelor, insa clientii mari intra in vacanta la jumatatea lui august, iar asta a mai adus o reducere de 30%, a explicat reprezentantul Vladimir Trans. Volumele au scazut in august cu 20-26%, dar iulie a fost o perioada cu cresteri, probabil clientii au facut stocuri. A crescut, de exemplu, importul de legume si fructe din Grecia a mentionat si Viorel Angelescu, directorul general Vio TransGrup.
Timpii de asteptare, de la cateva ore la zile
Potrivit lui Gheorghe Dobre, director general Sidertrans, si tipul flotei limiteaza cautarea de marfuri disponibile pe piata. Am tinut un vehicul in Italia cateva zile pana am gasit marfa pentru retur. Nici nu ne putem reorienta catre alte produse pentru ca nu ne permite flota de prelate.
Planificarea riguroasa a curselor doar limiteaza timpii de asteptare la incarcare Exporturile au fost suficiente in aceasta perioada, problema cea mai mare a fost la importuri.
…