Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele au mai crescut, dar urmeaza noi provocari

Numeroase firme de transport din Romania au raportat in ultimii ani cresteri constante ale cifrei de afaceri, dar acestea nu au adus neaparat si cresteri ale profitului, in unele cazuri fiind vorba chiar de pierderi. Volumele de marfa au inregistrat un progres in 2011, iar in 2012, in functie de segmentul de transport in care sunt implicate, aceasta tendinta a continuat pentru unele firme, in timp ce altele au avut mai putin de lucru. Insa nici macar in cazurile in care volumele au crescut asta nu s-a reflectat in tarife, asa cum nici scumpirea carburantului nu s-a reflecta integral in tarife.

Transportul intern se dovedeste tot mai putin rentabil, si din cauza tarifelor, dar si a vitezei comerciale mici determinate de infrastructura precara, astfel ca numarul de camioane alocate acestui segment e in scadere, dar nici cele de la international nu au o viata mai buna si nu exista certitudinea ca vor avea la fel de mult de lucru pe viitor. Despre evolutia din ultimul an a pietei de profil, dar si despre metodele folosite pentru a-si spori eficienta, am stat de vorba cu mai multi manageri de transport din Romania.

Filiala a unei companii germane, Ahead Logistics se ocupa de transport si logistica si de trei ani are si casa de expeditii, deoarece „era important sa avem un portofoliu de clienti cat mai mare si un numar de comenzi suficient pentru flota noastra, dar si pentru subcontractori. In plus, casa de expeditii nu are costuri atat de ridicate, dar poate aduce un profit constant si unitar“, explica directorul general Mircea Manescu.
Compania a avut, din 2009, incoace, cifre de afaceri mai mari de la un an la altul, iar in 2011 a obtinut 4,7 milioane de euro, cu 18% mai mult decat in 2010, din care 80% din transport, 17% din expeditii si 3% din logistica. Pe de alta parte, a inregistrat pierderi din 2009 in 2011, dar in primul semestru din 2012 a avut profit de 130.000 de euro.
Ahead are 30 de ansambluri camion+semiremorca, 100% in proprietate, deoarece leasingurile au fost inchise, iar din 2008 achizitiile (sapte autotractoare si opt semiremorci frigorifice) s-au facut doar cu plata cash.
2-3% din kilometrii parcursi de camioane sunt fara incarcatura. Cel mai vechi client este Rewe Romania, pentru care face transport inca din 2006, de la infiintare. 95% din flota este alocata unor contracte, numarul de clienti mari fiind suficient pentru acoperirea capacitatii proprii de transport, asa cum explica Mircea Manescu. Iar principalii cinci clienti contribuie cu circa 75% la cifra de afaceri Ahead.
Cererea de transport este mai mare acum decat oferta, remarca Mircea Manescu, si totusi nu se observa decat o crestere mica a tarifelor in cazul unor clienti, iar altii „raman intransigenti si nu cresc preturile, dar la un moment dat vor ramane cu marfa in fabrica“.
Cel mai mare pericol pentru firmele de transport ramane concurenta neloiala din partea celor care ofera preturi de dumping. „Intotdeauna se gaseste o firma de transport – din pacate si …

Articole similare