Cererea de transport maritim scade la nivel global, iar tarifele scad și ele sau în cel mai bun caz se mențin, în funcție de piață, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Ocean freight rates: the driving forces of profitability are failing). În plus, după o perioadă calmă, în iulie au reînceput atacurile Houthi asupra navelor comerciale, două fiind scufundate și cel puțin patru membri ai echipajului fiind uciși, ceea ce pune în pericol perspectiva revenirii traficului de containere prin Canalul Suez în a doua jumătate a anului. Iar suprataxele pentru risc de război pentru a traversa Strâmtoarea Bab-el Mandeb cresc din nou.
Totuși, arată Upply, navele producătorului auto BYD, de exemplu, continuă să utilizeze această rută fără incidente, pe 15 iulie nava Ro-Ro BYD X’IAN trecând prin Canalul Suez în prima sa călătorie între Singapore și Italia, după ce pe 27 iunie nava BYD HEFEI a făcut același lucru. Iar amiralul Osama Rabiee, președinte și CEO al Autorității Canalului Suez, se așteaptă ca tonajul transportatorilor de vehicule care tranzitează Canalul să crească măcar cu 20% în a doua jumătate a anului comparativ cu prima jumătate.
Important pentru a creiona întregul context în care se desfășoară transportul maritim de marfă la nivel global estre și acordul comercial încheiat pe 27 iulie 2025 între Statele Unite și Uniunea Europeană, potrivit căruia SUA va aplica taxe vamale de 15% pentru cea mai mare parte a exporturilor din UE. Acordul are în continuare multe zone gri, dar exportatorii și importatorii speră să aibă în sfârșit un cadru mai stabil pentru gestionarea relațiilor lor comerciale. Discuțiile despre aceste taxe vamale au făcut ca cererea de transport să crească în prima parte a lui 2025, deoarece s-au făcut stocuri în avans, dar în perioada imediat următoare volumele de containere pe direcția Est-Vest riscă să scadă pe ruta transpacifică și să stagneze în raport cu volumele cu Europa. Cu alte cuvinte, creșterea comerțului containerizat este acum clar orientată spre intra-Asia și Indo-Pacific. Dar nu este vorba de o stagnare, ci ca un platou înalt pe care piața pare să-l fi atins în ceea ce privește comerțul containerizat transoceanic.
*Sursă foto: SCA – Photo Gallery












