Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele globale de transport maritim cresc, dar încă sunt mai mici decât în Q4 2021

Indicele volumelor de transport maritim

Volumele globale de transport maritim au avut în general o tendință ascendentă de la începutul acestui an până în prezent, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti), fiind cu 1,1 puncte mai mari decât în 2023, adică de 103,5 puncte. Iar în al doilea trimestru din 2024 față de primul creșterea a fost de 1,7 puncte.

Volumele din America de Nord au înregistrat o creștere de 11,1% față de perioada similară din 2023 și de 6,8% față de trimestrul anterior, acestea fiind cele mai notabile evoluții dintre regiunile analizate. Porturile europene au înregistrat o creștere de 1,2% față de trimestrul anterior și de 0,7% față de trimestrul al doilea din 2023, dar cele asiatice au avut volume mai mici cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 2,7% față de perioada similară din 2023.

Per ansamblu însă, volumele de transport maritim au fost cu 6% mai mici decât vârful din ultimul trimestrul al lui 2021. Însă, cum ele cresc ușor în toate regiunile lumii, ar putea exercita o presiune în sensul creșterii tarifelor.

La prima vedere, cererea de transport maritim de containere rămâne rezonabilă, în opinia analiștilor Ti. Deși la nivel global rata de creștere nu este categorică, observăm o creștere constantă, ceea ce este uneori surprinzător, având în vedere instabilitatea politică. Oricum, ar trebui evitată tentația de a compara perioada actuală cu 2020-2023, deoarece atunci volatilitatea era mare.

Profilul creșterii s-a schimbat față de anii anteriori: proporția creșterii generate de cererea consumatorilor din SUA este mai mică, deși este încă semnificativă, iar exporturile din China au continuat să crească în importanță, ceea ce a sporit dezechilibrul în profilul cererii. Cu toate acestea, a existat și o creștere continuă a comerțului din Asia de Sud-Est și Asia de Sud.

Spre sfârșitul trimestrului al doilea din 2024 au existat întreruperi vizibile ale comerțului pentru Bangladesh din cauza instabilității politice, dar în general regiunea are o creștere treptată a cererii. În ceea ce privește economiile europene, ele au avut în general o anumită creștere, deși Germania rămâne o problemă.

Perspectivele cererii globale de transport maritim pot părea greu de estimat, deoarece ultimele trimestre au fost derutante, iar tendința probabil va continua. Nivelul de creștere a cererii consumatorilor din SUA a părut să se clatine în al doilea trimestru din 2024 și, deși s-a vorbit despre refacerea stocurilor de retail din SUA, au existat și păreri potrivit cărora se intră în recesiune, deși până acum ele nu s-au adeverit. Un alt aspect important este acela că exporturile chineze uriașe stimulează cererea de transport maritim, aerian și terestru, dar în același timp deranjează partenerii comerciali.

Articole similare

Ad