Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volvo Buses si-a crescut volumele in 2009

In ciuda crizei economice, Volvo Buses nu a fost afectat la fel ca alti producatori europeni, gratie unei gestiuni foarte bune a stocurilor. De altfel, constructorul suedez si-a crescut volumele fata de nivelul inregistrat in 2008, in conditiile in care cea mai mare pondere au detinut-o, ca de fiecare data, sasiurile. Un avantaj real l-a reprezentat si politica de finantare din cadrul grupului, care intr-un moment dificil al pietei a decis sa-si asume mai multe riscuri, mutare care s-a dovedit pana acum castigatoare.
 

Vanzarile au fost sustinute, la fel ca la ceilalti jucatori de pe piata, de autobuzele urbane, iar pe acest segment Volvo asteapta rezultate foarte bune si in 2010, mai ales ca modelul hibrid 7700 intra in productia de serie, iar capacitatea este rezervata pana la sfarsitul anului.

Ca in orice perioada de criza, obiectivul principal pentru o companie este mentinerea unei politici sanatoase, care sa permita depasirea cu bine a momentului. In 2009, Volvo Buses a pus presiune pe eliminarea stocurilor, si pentru a aduna mai mult cash in vederea demararii de proiecte si investitii, inclusiv in alte parti ale lumii. De altfel, anul trecut a fost bun pentru producatorul suedez, care a vandut, la nivel global, chiar mai multe unitati decat in 2008, a aratat Miroslaw Król, director Volvo Buses pe regiunea Est a Europei. (Volvo Buses a impartit Europa in patru sub-regiuni, pentru o mai buna administrare – Nord, Vest, Centru si Est – aceasta din urma reunind 19 tari, inclusiv Israel, Cipru, Malta si Grecia.)
La nivel european, Volvo a vandut, in 2009, 3.500 de unitati, dintre care 2.300 sunt sasiuri, iar 1.200, autobuze si autocare complete. Din totalul vanzarilor europene, in zona Est au fost trimise 25% dintre vehicule. Mai exact, in zona Nord au fost vandute 1.000 de unitati, in Vest, 1.400 de unitati, in zona centrala, 600, iar in Est, 550 de unitati. Cele mai puternice piete raman cele scandinave, in conditiile in care Volvo a vandut aproape 500 de vehicule in Norvegia si 300 in Finlanda. Marea Britanie ramane in continuare in top, cu circa 1.000 de sasiuri, aici operatorii lucrand cu carosierii locali.
In zona Est a Europei, Israel e una dintre cele mai bune piete, gratie pozitiei ocupate de partenerul traditional al Volvo, carosierul Merkavim. Numai in 2009, acesta a comercializat 300 de vehicule. Alfa Bus, din Ungaria, a inregistrat, de asemenea, rezultate foarte bune anul trecut, compania exportand in tarile vecine, inclusiv in Romania. De altfel, daca in tara noastra au fost prezentate si ofertate pana acum numai autobuzele urbane, pe alte piete vecine se exporta si vehicule pentru transport intercity.
Raportul intre autobuze urbane si autocare este de regula de 2/3 la 1/3. In 2009, balanta s-a inclinat chiar mai mult in favoarea primelor, dar estimarea pentru acest an este ca autocarele vor recupera din diferenta. Separat pentru zona de Est, raportul este de regula 50-50%, dar si aici anul trecut a adus vanzari mai mari pe segmentul transportului public. La cele 3.500 de unitati livrate in Europa s-au adaugat 2.200 in America de Nord, iar 4.200 au fost comercializate in restul lumii, cea mai mare parte fiind, fara indoiala, produsa si livrata in China, prin intermediul celor doua companii partenere, Sunwin si SilverBus.

Riscurile asumate pe finantare se justifica
Productia la fabrica Volvo din Polonia nu a fost afectata de criza, iar cifrele din 2009 se situeaza la valori similare celor din 2008. Este vorba de 700-800 de unitati. Principala problema in 2009 a reprezentat-o insa finantarea.
Stocul de vehicule second-hand existent in reteaua Volvo include marci diverse, preluate de la cei care le-au dat in schimbul unor autocare Volvo noi. Special in zona de Est, acesta nu este foarte mare, tocmai pentru ca aici se comercializeaza in special sasiuri. „In 2009, valoarea vehiculelor a scazut, ca peste tot de altfel, si, chiar si la un pret mai mic, clientii au avut probleme cu obtinerea finantarii, atat pentru vehiculele noi, cat si pentru cele rulate. Tocmai din cauza rezervei manifestate de societatile de finantare, oferta din partea companiei de profil din cadrul grupului a fost cu atat mai importanta, pentru ca analiza dosarelor de leasing s-a facut pe fondul unei cunoasteri mai bune a pietei si a clientilor. In plus, compania noastra a decis ca in 2009 sa-si asume mai multe riscuri“, a explicat si Michelle Ferrara, Area Coach Manager pe Europa de Est. De altfel, pe segmentul transportului privat, cele mai multe vanzari au fost singulare, operatorii neavand bani pentru achizitia de flote. De asemenea, la autocare s-a constatat o usoara tendinta spre versiunile mai putin echipate si oarecum mai ieftine.
„In cazul second-hand-urilor se calculeaza, de regula, o marja de timp de sase luni in care vehiculelor sa li se gaseasca un cumparator, dar anul trecut aceasta perioada a fost depasita. Sunt piete unde pentru a creste cota am decis sa preluam din vehiculele uzate chiar daca sunt alte marci, in vederea determinarii clientilor sa cumpere Volvo. Desigur, pentru fiecare unitate se face o analiza, pentru ca nu primim vehiculele in orice conditii, din cauza ca putem avea pierderi importante“, a mai precizat Ferrara.

Se asteapta o crestere pe 2010
Anul acesta se estimeaza ca va aduce o crestere mica fata de 2009 (10-15%), iar producatorul suedez vizeaza incurajarea vanzarilor de vehicule complete, pentru care profitul este mai mare decat pentru sasiuri. Cu toate acestea, zona de Est este mai sensibila la pret, astfel ca aici se vand cu precadere sasiuri. „Sunt anumite tari unde Volvo nu are o cota de piata foarte buna, iar problema nu este neaparat pretul. Exemple in acest sens sunt Polonia, Cehia sau Slovacia. Pe piete ca aceasta dorim sa intervenim in primul rand la nivel de organizatie, pentru a asigura adoptarea celei mai bune strategii“, a explicat Miroslaw Król.
In ciuda situatiei economice dificile, Volvo nu va reduce numarul de carosieri cu care lucreaza la nivel de grup, ci dimpotriva.
„Strategia privind carosierii este in continua schimbare si ne adaptam, impreuna cu acestia, nevoilor pietei. Multi au fost afectati si si-au diminuat productia, mai ales ca s-au confruntat si cu ceva stocuri de sasiuri, dar acestea nu au fost Volvo. Noi am reusit sa ne planificam productia din timp si acesta a fost avantajul nostru, ca nu am ramas cu stocuri nici la fabrica, nici la carosierii cu care colaboram. Nici in 2010 nu ne vom asuma riscuri, iar revizuirea stocurilor se face oricum saptamanal.“
Volvo este pregatit sa ofere si autobuze hibrid, iar in zona Est sunt deja cateva tari care pot fi interesate de aceasta tehnologie, in ciuda pretului mai ridicat. Este vorba de Polonia, Cehia si alte state membre UE. „Testele efectuate de Volvo au demonstrat ca investitia suplimentara facuta in autobuzele hibride comparativ cu cele diesel se recupereaza in 4-5 ani, in conditiile in care vorbim de o scadere a consumului de carburant cu aproape 30%.“ Productia autobuzelor hibride a fost deja rezervata pentru 2010, fiind primite comenzi din Norvegia, Luxemburg, Belgia sau Marea Britanie.
Pe segmentul tehnologiilor alternative, Volvo propune in special solutia hibrid diesel-electric, impreuna cu motoarele pe gaz natural comprimat (CNG) si bio-combustibili. Alte variante aflate in curs de testare, cum ar fi hidrogenul, nu sunt considerate viabile, si nici etanolul nu este o solutie, pentru ca in acest caz consumul este foarte mare. Desi pana in prezent au fost primite din partea carosierilor parteneri cereri pentru sasiuri cu tehnologie hibrida, pentru moment varianta diesel-electric ramane disponibila numai pentru autobuzele integrale Volvo. In acelasi timp, se analizeaza si posibilitatea colaborarii cu un carosier puternic pentru acest segment.
Licitatiile pentru transport public din Romania vor fi privite cu mai mare interes pe viitor, desi aici nu este loc pentru asemenea tehnologii.
Dar nu se stie daca vor fi oferite vehicule complete Volvo sau realizate impreuna cu carosieri, cum a fost cazul licitatiei castigate la Oradea cu Alfa Bus. Depinde si de caietul de sarcini.

Articole similare