Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Volvo tine stacheta la nivel inalt si in SUA

Binecunoscut in Europa pentru camioanele puternice si sigure, Volvo nu a ezitat sa abordeze inca de acum aproape o suta de ani si alte piete mai putin conformiste, incluzand aici si SUA, o piata orientata mai degraba catre camioanele masive si futuriste ale producatorilor autohtoni. Locul si l-a gasit cu produse bune, dar si cu initiative curajoase, numai din 2010 pana in prezent dealerii investind 600 de milioane de dolari in realizarea a 65 de locatii noi si in cresterea cu 51% a capacitatii de vanzare. Mai mult, de la introducerea serviciilor de monitorizare la distanta (Uptime) a vehiculelor, acesta a reusit sa conecteze in America 136.500 de vehicule, cu ajutorul celor 92 de centre Uptime. Chiar daca la targul NACV de la Atlanta a fost evidentiat in special noul Volvo VNR, cu un interior realizat dupa dorintele celor 2.000 de soferi intervievati in cadrul unui studiu, si vechiul VNM 630 D11 merita remarcat, mai ales ca in cadrul unui roadshow Run or Less, a fost declarat cel mai eficient – cu 10,5 mpg (miles per gallon) – din cele sapte camioane diferite care au parcurs 50.107 mile in 17 zile.
 

Pe fondul unei cresteri a PIB de 12,2%, productia din SUA a dat semne de revenire in 2017, cu asteptari de crestere moderata pentru 2018. Si investitiile din sectorul contructiilor au manifestat o crestere graduala in ultimii ani, tendinta asteptata si pe viitor. Incurajator este si pretul motorinei, care a fost, in medie, pe intreg 2017, de 2,66 dolari/galon si de 2,81 dolari/galon in 2018, cifre ce se vor reflecta in piata vehiculelor NAFTA, clasa 8, ce va atinge 225.000 de unitati in 2017. „Nu am fi deloc surprinsi daca va fi chiar mai mult de atat“, a spus Göran Nyberg, presedintele Volvo, in cadrul conferintei de presa organizate la targul NACV din Atlanta.
In regiunea NAFTA, volumul camioanelor comercializate in 2007 depasea usor 200.000 de unitati, in vreme ce in 2008 a scazut pana spre 185.000. Apoi, in 2009, acesta a ajuns la nivelul cel mai jos din ultimii zece ani (circa 125.000 de unitati), urmat de atunci de cresteri usoare de la an la an. Astfel, in 2012 se atingeau vanzari de 250.000 de unitati, iar maximul ultimilor zece ani a fost atins in 2015 cu 300.000 de unitati vandute. Trendul a fost apoi descrescator, pana la aproape 250.000 de unitati vandute in 2016 si 225.000 in 2017.
Comparand dimensiunea intregii industrii in iulie 2016, care totaliza 119.618 de vehicule din Clasa 8, cu iulie 2017 (100.468) in SUA si Canada, reprezentantul Volvo apreciaza ca producatorul suedez va trebui sa performeze mai bine pe segmentul sau principal: vehicule pentru autostrada. „In ultimul an s-a inregistrat o scadere pe segmentul pentru distante lungi, de la 45,6% la 41,4%. A fost un pic dureros pentru Volvo Trucks, dar previziunile sunt bune si credem poate ca este timpul potrivit pentru a lansa un produs nou pentru autostrada“, a punctat Göran Nyberg, subliniind ca, de cealalta parte, s-au inregistrat cresteri pe segmentul regional, de la 27,1% la 28,4%, dar si pe constructii (de la 9,5% la 10,6%).

600 de milioane de dolari investiti de dealeri
Volvo a demarat in 2011, in SUA, proiectul pe cinci ani intitulat Supertruck, pentru realizarea unui vehicul concept care sa includa solutii ce pot contribui la imbunatatirea eficientei transportului pe distante lungi, respectiv scaderea consumului, emisiilor si greutatii. In noul concept se regaseste influenta celor doua modele, VNR si VNL – la randul lor prezentate la NACV in variante innoite – atat in ceea ce priveste designul si aerodinamica, dar si sistemul de actionare (motor D13 TC, piston plonjor, common-rail).
In ciuda istoriei bogate a Volvo Trucks America, incepute in 1927, odata cu infiintarea primei fabrici, si cu renumele din 1958 castigat prin realizarea primului camion cu turbosuflanta de pe piata, in ultimii ani dealerii au facut investitii record. „Circa 600 de milioane de dolari au fost investiti din 2010 pana azi, in realizarea a 65 de locatii suplimentare si in cresterea cu 51% a capacitatii de vanzare. De asemenea, numarul tehnicienilor a crescut cu 116%, iar cel al inginerilor de calitate (superiori), cu 213%. Acestora li se adauga si majorarea cu 80% a capacitatii de servisare“, a precizat presedintele VTNA, amintind ca in prezent reteaua este alcatuita din 420 de dealeri, in vreme ce alte 30 de locatii sunt „pe teava“. „Vindem in aproape 200 de tari. In America suntem intr-o faza foarte buna si privim inainte catre toate oportunitatile care vor aparea odata cu noile produse si gamele complete de modele VNR si VNL care ne permit sa fim competitivi in mai multe segmente industriale decat inainte. In special VNR ne poate deschide acum usi la care inainte doar stateam si asteptam.“
Volvo Trucks a promovat intens si noul sistem de actionare integrat (2017), care insa nu ar fi avut succes daca clientii nu si-ar fi dat seama de beneficiile acestuia: productivitate, eficienta si performanta. „Azi oferim cea mai mare rata din toate timpurile pe transmisia I-Shift (peste 90%) si Volvo Power (aproape 95%). Cifre puternice, greu de invins.“

Diagnoza si programarea la distanta unesc 136.500 de vehicule
Chiar daca sistemul de diagnoza la distanta a fost implementat standard pe fiecare camion Volvo inca din 2012, producatorul suedez a investit in continuare in conectivitate, Centrul Uptime Volvo multilingual si disponibil 24/7 beneficiind acum nu numai de o tehnologie performanta, ci si de oameni care sa sprijine si sa mentina pe sosele toate vehiculele conectate din America de Nord. „Circa 136.500 de vehicule sunt acum conectate cu ajutorul celor 92 de centre Uptime certificate in reteaua de dealeri. Am lansat Remote Programming cu care putem actualiza software-ul si schimba parametrii, primi informatii despre motor, post-tratare, I-Shift“, a spus Göran Nyberg, detaliind: „oricine are un mobil isi poate actualiza softul fara sa mai fie necesara o vizita la dealer. Diagnoza si programarea la distanta sunt pasi imensi, in conditiile in care media timpilor de imobilizare din industrie este de circa trei zile. Vom continua acest tip de investitii pentru a imbunatati si mai mult timpii de functionare ai clientilor nostri.“
Pe langa conectivitate, in industria camioanelor exista alte doua tehnologii cheie, precum electromobilitatea si automatizarea. „Grupul Volvo a investit mult in electromobilitate, testele principale fiind realizate in principal in sectorul constructiilor, unde lucrul se desfasoara pe santier, sub control. In functie de infrastructura si de nevoile clientilor putem recomanda utilizarea unui produs particular, in marime potrivita, fie hibrid, fie complet electric.“
Mai mult, Volvo beneficiaza de experienta castigata pe segmentul autobuzelor pe care intai a utilizat un motor electric impreuna cu cel cu combustie, intr-o solutie hibrid. „Am constatat ca aduce economii de combustibil si de asemenea beneficii in operarea la viteza mica, plus zgomote reduse (reducerea energiei de 30-40%). Apoi am conceput autobuze electrice hibride, cu baterii (-60% energie), iar pasul urmator a fost catre autobuze complet electrice (-80%).“
In ceea ce priveste camioanele, cel mai probabil electrificarea se va face intai pe cele usoare si medii, proiectate pentru distante scurte, cele pentru distante lungi fiind actionate in continuare cu motoare diesel, electrificarea necesitand in principal o infrastructura de incarcare extrem de bine pusa la punct.
Un alt deziderat este automatizarea, in conditiile in care anumite componente sunt deja automatizate (I-Shift, frana de urgenta, ACC). Un astfel de proiect este deja pus in practica in minerit, cu un camion FMX autonom. „Lucram cu o companie din Suedia care are o viziune aproape de a noastra, dorindu-si ca in 2035 sa nu mai lucreze oamenii in mine. In viitor vedem integrarea acestui camion autonom cu celelalte opt camioane care incarca/descarca in prezent, dar care nu vor mai avea sofer.“
Pe langa platooning-ul testat deja in Europa, Volvo si-a propus introducerea unui nou concept, pe baza caruia primul camion va fi cu sofer, iar al doilea si al treilea fara sofer. „Cu acest serviciu vom obtine beneficii in special in zonele controlate, cum ar fi terminalele. De exemplu, dimineata se poate trezi un singur sofer care sa mearga cu ele la descarcat, spalat sau reparat, ceilalti urmand sa isi inceapa lucrul mai tarziu.“

Plusuri enorme pentru soferi
Pentru ca transportatorii au nevoie sa economiseasca bani, dar si sa ii castige, Volvo ofera, de asemenea, si solutii integrate de fleet management, impreuna cu partenerii Teologis si Omnitracs, dar si servicii care sa aiba ca rezultat o eficienta mai buna a combustibilului, productivitatea soferului si siguranta imbunatatita. „Pentru o siguranta sporita am introdus, in premiera, Volvo Active Drive Assist in echiparea standard. Mai mult, cabina este acum mai rezistenta datorita otelului puternic, iar iluminarea cu LED este un pas inainte pentru imbunatatirea vizibilitatii, mai ales ca in interiorul carcasei lampilor exista un mic ventilator care elimina ceata sau gheata.“
Noul Volvo VNR, care prezinta un exterior nou, imposibil de ignorat, reuneste acum toate aceste deziderate ale Volvo Trucks. Chiar daca vechiul VNM inca merge foarte bine, sunt diferente mari pe VNR, in special in ceea ce priveste aerodinamica, si mai ales interiorul, care este acum complet innoit, confortul sporit urmand sa aduca o productivitate mai mare a soferului. „Cele mai multe caracteristici de astazi sunt cereri specifice venite de la cei 2.000 de soferi intervievati in cadrul unui studiu. Intre noutati amintim: un volan complet nou, dulapuri curbate, podea luminata, pat extensibil, diferite modele de podele si covoare, spatii de depozitare pe perete. De asemenea, frigiderul este mai spatios si asezat sub scaunul din dreapta, astfel incat soferul sa aiba acces la el si in timpul mersului, asa cum ne-a si fost solicitat. Mai mult, noua saltea este mai confortabila chiar decat cea a unui pat normal, iar izolatia este foarte buna, deci soferul se poate odihni in liniste.“
Noul VNR a fost prezentat in premiera la Montreal, pe 20 aprilie, in fata a 400 de clienti si dealeri. „Dat fiind faptul ca asteptam o crestere pe acest segment in anii urmatori, consideram ca am ales momentul potrivit pentru lansare“, este de parere Göran Nyberg. Un al doilea pas a fost facut in SUA in perioada 10 iulie-25 august a.c., cand cei 3.000 de oaspeti, predominant dealeri, au vazut noile modele din seria pentru distante lungi.

Economii substantiale cu tehnologia de azi pentru camioanele din America
Un pas inainte s-a facut si in eficienta combustibilului, noile serii VNM si VNR avand acum un nou calandru si o noua aerodinamica, invelisuri ale caroseriei si sasiului sculptate, motor cu turbocompound. Motorul este cu 7,5% mai eficient decat GHG ’14 D11, care insa, pe vechiul Volvo VNM 630 D11, a obtinut de curand, in cadrul testarii Run or Less, cel mai bun rezultat de eficienta, cu 10,5 mile/galon, remarcandu-se intre cele sapte camioane participante (trei Freightliner, doua International si doua Volvo). „Daca cele 1,7 milioane de camioane de pe autostrazile nord-americane ar atinge acelasi nivel de eficienta ca si camioanele testate, s-ar economisi 9,7 miliarde de galoane de motorina, 24,3 miliarde de dolari si 98 de milioane de tone de CO2 pe an. Rezultatele au depasit obiectivul initial de 9 mpg stabilit de gazdele Carbon War Room (CWR) si Consiliul Nord American pentru Eficienta Marfurilor (NACFE).
Cele sapte camioane au parcurs 50.107 mile in 17 zile, media cumulata fiind de 10,1 mpg. Camioanele – din flotele Albert Transport, Divizia Frito-Lay a PepsiCo, Hirschbach, Mesilla Valley Transportation, Nussbaum, Ploger si US Xpress – au economisit 2.877 de galoane de combustibil si 7.193 USD. Greutatea medie bruta a fost de 25,2 t. Vantul, monitorizat de-a lungul traseului prin OpenWeatherMap.org, a variat de la 6,8 la 7,6 mph, iar toti soferii au avut de-a face cu uraganele Harvey sau Irma. Viteza medie a vehiculelor a fost de 54 mile/h, iar pentru fiecare traseu a fost urmarita variatia de altitudine.
Cele sapte camioane testate au o serie de specificatii similare, insa si diferente, demonstrand astfel ca exista multe combinatii de tehnologii care pot atinge niveluri ridicate de mpg. „Rezultatele sunt impresionante si arata ce se poate obtine cu tehnologiile disponibile astazi si ce se intampla atunci cand ne concentram eforturile in a obtine un angajament total pe intregul lant de valori al partilor interesate“, a declarat Scott Perry, Chief Technology & Procurement Officer, Ryder Global Fleet Management Solutions si Presedinte NACFE.“
Soferii si camioanele au fost monitorizate utilizand dispozitivele instalate de GeoTab.

Articole similare

Ad