Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Yutong tinteste piata romaneasca

Yutong, cel mai mare producator de autobuze din China si din lume, este interesat sa castige o pozitie cat mai buna si in Europa, in conditiile preocuparii intense pentru reducerea poluarii pe batranul continent. Din cele peste 60.000 de autobuze si autocare construite de Yutong in 2018, aproape 42% sunt vehicule electrice, ceea ce confirma tendinta mondiala pentru solutii de mobilitate cu zero emisii poluante. Totusi, vanzarile catre clientii europeni sunt inca reduse; reprezentantii Yutong sunt increzatori insa ca vor reusi sa castige cota de piata in urmatorii ani, mai ales ca au o solutie tehnologica performanta, la un pret atractiv. Pe langa livrarile realizate catre Franta, Marea Britanie si tarile nordice, producatorul chinez are o prezenta puternica in Bulgaria – unde a furnizat deja 20 de autobuze electrice, 22 pe gaz natural comprimat si nu mai putin de 110 diesel – si spera sa intre cat de curand si pe piata romaneasca. 
 
Zhengzhou Yutong Group Co. Ltd a incheiat anul trecut cu o productie de 60.868 de autobuze si autocare, realizate in cele patru fabrici ale sale din China, nu mai putin de 24.748 fiind vehicule electrice. Cota detinuta de constructorul chinez pe piata locala este de 32%, iar acolo mobilitatea electrica nu mai este un deziderat, ci o realitate. Toate orasele mari din China au flotele de transport urban exclusiv electrice si inclusiv parcul de autoturisme este in mare parte electrificat. „In doar cativa ani, dupa achizitii masive de vehicule cu zero emisii, sustinute cu fonduri guvernamentale, schimbarile in China sunt remarcabile. Nu mai avem autobuze mai vechi de cinci ani si tot ce se cumpara sunt electrice. Poluarea s-a redus semnificativ: cerul este mai albastru, iar vremea, mai buna. Urmatorul pas este dezvoltarea tehnologiei pe celule de hidrogen”, a declarat Kent Chang, Vice General Manager International Business Department Yutong, cu prilejul unei conferinte organizate luna trecuta in Sofia, la care au participat mai multi operatori de transport public si jurnalisti din Europa de Est. Capitala Bulgariei a fost special aleasa, pentru ca aici Yutong are deja in operare o flota de 20 de autobuze electrice, iar rezultatele obtinute de operatorul de transport local Stolichen Autotransport (Sofia PT) sunt remarcabile. 
 
Yutong E12: autonomie de peste 300 km
Yutong propune pietei europene autobuzul electric E12 – acelasi livrat si la Sofia – cu care am avut posibilitatea sa facem o plimbare prin oras, pana la unul din cele trei depouri ale companiei de transport, unde sunt instalate si statiile de alimentare cu energie. Vehiculul este construit in conformitate cu toate standardele de siguranta in vigoare (IP67 general si IP68 pentru baterii, motor si sistemul electric de control) si are o autonomie de pana la 320 km. Acest lucru este posibil gratie pachetului de baterii Li-ion avand capacitate totala de 374 kW si densitate ridicata de energie (202 Ah). Motorul electric central YTM280-CV9-H este de productie proprie si are o putere maxima de 350 kW, cu un cuplu motor maxim de 2.600 Nm. Performantele trenului de rulare sunt remarcabile, acceleratia prompta, continua, fiind caracteristica vehiculelor electrice, care nu mai au nevoie de cutie de viteze. Pentru viitor se analizeaza si varianta echiparii autobuzului cu axa electrica ZF AVE 130. De asemenea, se lucreaza si la sistemul de incarcare rapida a bateriilor, prin pantograf. Avand in vedere autonomia ridicata, Yutong nu s-a confruntat pana acum cu prea multe solicitari in acest sens, dar pentru a putea raspunde tuturor aplicatiilor de pe pietele europene se va furniza in viitor si pantograful. Incarcarea completa a bateriilor in varianta „plug-in” (prin cablu) se face in trei ore in cazul conexiunii la o sursa de 120 kW si in sase ore daca se foloseste o sursa de 60 kW.
Interiorul este luminos, in tonuri de alb si gri deschis, cu finisaje bine lucrate. Cei 70 de pasageri, cat poate transporta maximum E12 in configuratia aleasa de beneficiar, se bucura de o calatorie silentioasa, fara zgomot sau vibratii. Accesul la bord este facil, gratiei inaltimii de doar 330 mm a podelei. Vehiculul este prevazut si cu functie de ingenunchere si rampa electrica la usa din mijloc pentru carucior. Soferul beneficiaza de un post de lucru ergonomic: scaun pneumatic, bord reglabil, ecran LCD colorat, cu informatii bine organizate despre consumul de energie si nivelul de incarcare al bateriei, camera de luat vederi pentru marsarier si numeroase compartimente de depozitare. 
 
Amortizarea investitiei initiale se face in opt ani
Cele 20 de autobuze electrice au intrat in operare in ianuarie 2019. In urma monitorizarii parametrilor de functionare pe primele sase luni de exploatare, consumul de energie a variat intre 1,41 kW/km in ianuarie (temperaturi de -15 OC, sistemul de incalzire a functionat in permanenta) si 0,66 kW/km in iunie (vreme calduroasa, utilizarea aerului conditionat in procent de 50% din timpul total de operare). Astfel, potrivit reprezentantilor Sofia PT, costurile cu energia electrica sunt de doar 5 euro la 100 km, in timp ce motorina pentru autobuzele diesel costa 40 de euro la 100 km, iar gazul natural comprimat pentru vehiculele CNG, 15 euro/100 km. Si cheltuielile de intretinere sunt mult reduse in cazul autobuzelor electrice, cu 66% mai mici fata de diesel. In aceste conditii, investitia initiala considerabil mai mare pentru achizitia autobuzelor electrice se poate amortiza in opt ani, iar beneficiile in ceea ce priveste reducerea poluarii sunt evidente. Trebuie remarcat insa faptul ca in acest calcul nu este prinsa si inlocuirea bateriilor, care pot fi utilizate in conditii optime timp de 6-7 ani, dupa care se recomanda schimbarea lor, intrucat randamentul scade sub 80%. Yutong inca nu a negociat cu operatorul bulgar conditiile in care vor fi inlocuite bateriile, insa in China beneficiarii doresc de cele mai multe ori sa le pastreze pentru diferite alte utilizari, a explicat Kent Chang.
Autobuzul E12 beneficiaza de o garantie de doi ani sau 150.000 km. Motorul electric este garantat cinci ani sau 300.000 km, in timp ce pentru baterii se ofera sapte ani garantie sau 500.000 km.
Yutong pune la dispozitia operatorilor si platforma telematica proprie, care culege in timp real informatiile de la autobuze si elaboreaza analize privind parametrii de functionare ai vehiculelor si stilul de condus al soferului, cu accent pe recuperarea energiei si conducere economica. 
Yutong este reprezentat pe piata din Bulgaria de importatorul Bulgarian Automotive Industry si este in cautarea unui partener si in Romania.

Articole similare

Ad