Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul judetean nu este utilitate publica

Proiectul de modificare a legii 92/2007 a adus neliniste, dar si suparare in randul operatorilor, care se simt nedreptatiti de modul in care ministerul de resort doreste sa organizeze transportul judetean. Practic, in varianta elaborata de MDRAP, toate traseele judetene ar urma sa fie considerate ca fiind de utilitate publica. Cum factorul politic are interese mai mari sau mai mici in transport, de la caz la caz, carausii sunt ingrijorati ca libertatea de decizie deplina acordata consiliilor judetene si schimbarea modului de atribuire a traseelor ar putea favoriza abuzurile.
 

Nimeni nu contesta ca legea serviciilor de transport public local nu trebuie sa reflecte regulamentul european 1370. Insa acesta trebuie adaptat conditiilor specifice din Romania. Conceptul „transport judetean“ exista doar la noi, prin prisma organizarii administrativ-teritoriale pe judete. Si atunci de ce e de la sine inteles ca transportul local, asa cum e definit in regulament, trebuie asimilat transportului judetean si nu doar celui metropolitan? Ca doar „local“ sugereaza proximitate. Pentru toate celelalte trasee nationale s-ar putea face un singur program de transport, organizat la nivel central, fara suprapuneri de curse si alte probleme.
Oricum, asimilarea tuturor traseelor din programul judetean cu serviciul de utilitate publica nu prea sta in picioare, fiindca nu se respecta niciuna dintre conditiile din 1370: nu se acorda compensare pe tarif si nici drept exclusiv (unele trasee sunt castigate de mai multi operatori si/sau se suprapun partial cu alte trasee judetene/interjudetene, dar si cu feroviarul).
Inainte de orice decizie radicala, cararusii considera ca se impune efectuarea unui studiu de mobilitate care sa stabileasca traseele ce sunt cu adevarat de utilitate publica si in cazul carora se impune sprijin local. In proiectul noii legi mai apar si alte erori, cum ar fi includerea curselor regulate speciale, care sunt contracte intre doi agenti economici, sau coordonarea activitatii asociatiilor de dezvoltare intracomunitara de catre consiliile judetene, desi ADI-urile pot cuprinde si localitati din judete diferite. In plus, ar fi incorect ca operatorii sa liciteze tarife (asa cum apare in proiectul de lege), pentru ca acestea ar trebui sa se bazeze pe un grad de incarcare inca necunoscut.
Noua lege ar trebui promulgata pana in martie 2018, dar mai sunt multe probleme de clarificat. Transportatorii propun prelungirea programului cu inca patru ani si modificarea in primul rand a legii 51/2006, urmata de 92/2007 si HG 27/2012.

Articole similare

Ad