La inceputul lunii trecute, competitia Optifuel Challenge, organizata de Renault Trucks, si-a desemnat castigatorul, care va reprezenta Romania in finala internationala de la Madrid, din octombrie. Acesta este Adrian Tintea, administratorul firmei Tintar Spedition, o cunostinta mai veche de-a noastra, invingator in competitia nationala similara organizata de Volvo Trucks si participant in finala sud-est-europeana din 2014. El a fost urmat de Adrian Georgescu (Geniad Interexpres) si Vlad Adrian Betea (Euro-Speed) si este singurul dintre cei trei ajunsi in finala care conduce camioane in viata de zi cu zi.
Reamintim ca intrecerea a durat trei luni, s-a desfasurat in noua orase, a acoperit mai mult de 6.000 km, a beneficiat de participarea a peste 200 de concurenti reprezentand circa 150 de companii si a constituit o buna oportunitate de prezentare a camioanelor Renault Trucks si a optiunilor lor, dar mai ales de a celebra cei mai buni soferi profesionisti.
In urma celor noua etape regionale s-au calificat in finala nationala de la Brasov 30 de concurenti, impartiti in trei grupe, pentru care s-au pus la dispozitie trei camioane identice, iar cel mai bun rezultat din fiecare grupa, determinat de softul Optifleet, a asigurat calificarea in finala mare. Competitia a fost stransa mai ales in grupele A si C, iar in urma acestei etape au ramas in lupta pentru titlul national Vlad Adrian Betea (Euro-Speed), Adrian Georgescu (Geniad Interexpres) si Adrian Tintea (Tintar Spedition), care au concurat pe un al patrulea camion, diferit de celelalte trei din punct de vedere al motorizarii.
Cele doua intreceri s-au desfasurat pe trasee distincte si, asa cum a explicat driver trainerul Renault Trucks, Radu Apostu, „norocul nostru a fost ca zona Brasovului, cu multe sensuri giratorii, permite o configurare multipla. Asa ca am preferat sa folosim un traseu mai scurt, de circa 16 km, in finala mica, si unul mai lung, de peste 20 km, in finala mare, care aveau in comun o portiune de cel mult 5 km, pentru a-i diferentia pe semifinalisti de finalisti, dar si pentru a nu le da finalistilor posibilitatea de a se obisnui cu ruta.“
Din acelasi motiv si configuratia camioanelor a fost diferita: toate au avut specificatiile Optifuel, concepute pentru a obtine cel mai bun consum, dar cele trei din semifinala aveau motor de 13 l si 480 CP, iar cel din finala, motor de 11 l si 460 CP. In semifinala s-au folosit semiremorci frigorifice, iar in finala, o prelata, iar greutatea totala a fost si ea diferita: 40 t, respectiv 35 t. „Am urmarit, prin alegerea mai multor configuratii, sa vedem si capacitatea concurentilor de a se adapta la schimbari, deoarece si la finala internationala vor fi necunoscute. Stim pe ce configuratie de camion se va merge, dar nu stim traseul, nici semiremorca sau greutatea ansamblurilor.“
In intrecerea preliminara limita maxima de timp a fost de 21 de minute, iar numarul de puncte primite era cu atat mai mare cu cat concurentul era mai rapid. Iar in finala mare cel mai bun timp a fost luat ca referinta si a primit punctaj maxim – de altfel, si la ceilalti indicatori s-a procedat la fel, pornind de la cea mai buna performanta – si exista o anumita marja pana la care se primeau puncte.
Scorul a fost dat 40% de consum, 30% de viteza medie, 10% de consumul in zona verde, 10% de rularea libera si 10% de numarul de franari la 100 km.
In finala rezultatele concurentilor de pe locurile al doilea si al treilea au fost foarte apropiate, 58,5, respectiv 53,3 puncte – „poate Adrian Tintea a stiut sa se adapteze mai bine conditiilor de concurs“, asa cum apreciaza Radu Apostu – iar castigatorul a avut parametri apropiati cu ei, dar consum mai bun, astfel ca a obtinut 78,2 puncte.
Avand in vedere faptul ca noul campion este singurul dintre cei trei finalisti care conduce camioane in viata de zi cu zi, trainerul Renault Trucks puncteaza faptul ca totusi este o diferenta mare intre stilul de condus de zi cu zi si stilul de concurs si deci exista posibilitatea ca o persoana care conduce zilnic sa intre intr-o rutina legata de condusul sub presiunea timpului si sa piarda din capacitatea de a fi foarte atenta la detalii, asa cum trebuie sa fii intr-o astfel de finala. Sau poate e ghidata mai mult de obiceiuri decat de intuitia de moment, pe cand cineva care nu are aceste obiceiuri in spate se poate adapta mai bine situatiei.
La incheierea competitiei, Radu Apostu a declarat ca aceasta a fost mai completa, mai bine organizata si mai dificila decat in anii anteriori, iar soferii, mai bine pregatiti.
Reprezentantul Renault Trucks va face training cu Adrian Tintea in vederea finalei internationale, dupa ce acestuia i se va livra camionul pe care l-a castigat pentru o luna ca urmare a performantei din finala, si care este foarte bine echipat, astfel incat concurentul sa continue sa se familiarizeze cu toate sistemele care ajuta la scaderea consumului.
Singurul finalist care conduce camioane in viata de zi cu zi
Adrian Tintea, care in 2014 a reprezentat Romania in finala sud-est-europeana a competitiei similare organizate de Volvo Trucks, a participat pentru a treia oara la o astfel de intrecere. In 2016 a ajuns in finala nationala, dar nu in ultima ei etapa, deoarece a anticipat gresit o urcare, iar in 2017 a concurat in etapa regionala de la Brasov, unde a fost al doilea, si s-a calificat astfel din nou in etapa nationala, unde traseul a fost putin diferit, „dar oricum il cunosc bine, trec frecvent pe acolo si stiu unde sunt rampe si pante“.
Campionul nu s-a pregatit special pentru Optifuel Challenge, dar conduce camionul in viata de zi cu zi – e drept, e vorba de un Volvo de 16 ani, cu transmisie manuala, deloc similar cu vehiculele pe care a concurat. „Dar nu doar cunoasterea masinii este importanta, ci mai ales modul cum anticipezi drumul si aplici tehnicile pe care le-ai invatat, in special rularea libera. Sigur, conteaza si sa fii obisnuit cu masina si sa o simti, dar eu nu am avut ocazia sa conduc Renault decat in etapa regionala si apoi in finala – si mi-a placut mult, e foarte stabila, poti aborda sensurile giratorii cu incredere.“
Adrian Tintea ajunge la circa 100.000 km/an si este de parere ca ar putea avea avantaje fata de cei care se pregatesc special pentru competitii, dar nu sunt soferi profesionisti in viata de zi cu zi.
Iar experienta de competitie este si ea importanta, deoarece se mai duc din emotii. „Am avut emotii mai mici decat in anii trecuti“, marturiseste acesta, „desi, pe masura ce m-am apropiat de faza finala, au mai crescut. Insa am reusit sa ma adun si sa merg cum stiu eu, ceea ce a dus la un rezultat foarte bun. E important sa nu ai emotii, pentru ca atunci stii exact ce ai de facut. La volan emotiile sunt distructive, mai ales pe un traseu atat de scurt, unde nu ai timp sa indrepti o greseala.“
Invingatorul a concurat ultimul pe camionul C – „de obicei am norocul acesta, dar uneori e bine, alteori nu. Si nu neaparat pentru ca emotiile sunt tot mai mari, ci e vorba de temperatura exterioara: la 30 OC camionul nu merge la fel de bine ca la
24 OC, deoarece, aerul fiind deja cald si dilatat, nu se dilata mai mult pentru a da putere motorului.“
Si traficul conteaza in astfel de competitii desfasurate pe drumuri publice, Adrian Tintea trebuind sa opreasca in finala pentru a da prioritate in sensul giratoriu unei coloane de masini – era ora la care multi se intorceau de la serviciu. „Dar am continuat calm cursa si a fost bine pana la urma.“
Campionul din 2017 este de parere ca a fost o competitie foarte echilibrata si s-a declarat mai multumit de camionul din semifinala, cei 20 CP in plus simtindu-si din plin prezenta la demaraje.