Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flota proprie impune adaptarea prompta la realitatile pietei

Una dintre deciziile pe care trebuie sa le ia producatorii si distribuitorii din domeniul agro este daca e mai avantajos sa aiba flota proprie, sa externalizeze transportul sau sa apeleze la o combinatie a celor doua. Iar strategia nu ramane neaparat batuta in cuie, ci chiar se ajusteaza destul de des, mai ales in functie de rezultatele financiare. In cazul Rodbun, flota proprie este obligatorie, dar experienta ultimilor ani a aratat ca nu este tocmai simplu sa ajungi la o dimensionare optima: oricat de multe ansambluri pentru transport de cereale ar detine, in plina campanie nu sunt suficiente si, pe de alta parte, in extracampanie trebuie gasite contracte cu alte companii pentru a obtine venituri.
 

In aceste conditii, firma a decis ca in 2016 sa trimita patru masini in Comunitate, iar faptul ca erau profitabile si usor de gestionat a facut sa fie urmate de inca 31. Insa de atunci numarul de kilometri parcursi a scazut, si implicit si profitabilitatea, astfel ca, existand si riscul unor amenzi substantiale pentru nerespectarea noilor reglementari din diverse state vestice, aproape toate vehiculele s-au intors intre timp in tara. Un echilibru intre flota proprie si cea inchiriata, intre activitatea din sezon si cea din extrasezon se poate, totusi, gasi, si spre acesta se tinde in continuare.

Firma Rodbun, prezenta pe piata din 2002, este o poveste clasica de antreprenoriat romanesc – a inceput cu capital mai mic de 7.000 de euro, un autoturism, un fax si carti de vizita, si a ajuns sa arendeze terenuri agricole, sa detina si sa produca genetica in propriile ferme vegetale, sa controleze un lant complet logistic si sa fie probabil cel mai mare retailer de pe piata micului fermier. Compania este un integrator care le ofera partenerilor o solutie completa – inputuri (seminte, pesticide, ingrasaminte) consultanta, logistica si preluarea productiei – dezvoltata in jurul nevoilor fermierilor romani.
Rodbun detine noua ferme proprii – in Iasi, Bacau, Braila, Tulcea, Calarasi, Prahova, Mures, Dolj si Caras Severin, cu suprafata totala de 9.000 ha – unde produce seminte si cereale pentru consum. Acestea pleaca spre bazele de procesare din Mures, Caras Severin si Braila, care au o capacitate de peste 500 t de samanta/zi, iar marfa pentru consum merge spre consumatorii interni sau spre portul Constanta ori este stocata in silozurile proprii. Compania dispune de una dintre cele mai puternice echipe de vanzari de pe piata, asa cum declara reprezentantii ei, structurata in trei divizii: Promotor, destinata micilor fermieri cu 1-10 ha si distribuitorilor locali, Fitofarmacia, o retea de 70 de magazine in intreaga tara, si Nationala Fermierului Roman (NFR), care se adreseaza fermierilor cu suprafete medii, intre 300 si 1.000 ha. In total este vorba de peste 460 de angajati care au construit o afacere cu o cifra anuala de 80 de milioane de euro.

Dezvoltarea comertului impune o flota proprie considerabila…
Asa cum arata Octavian Petrescu, director comercial Rodbun Grup si director general Rodbun Cargo – firma de logistica din grup, care este si casa de expeditii – intrarea in comertul cu produse agricole catre fermieri a impus gasirea unei solutii logistice de a prelua marfa din camp, pentru a veni in sprijinul celor care nu au spatii de depozitare. „Nevoia de investitii a fost foarte mare, pentru ca, daca ai multi clienti, ai foarte multe puncte de incarcare si astfel ai nevoie de foarte multe camioane, o echipa performanta si o executie ireprosabila. Preluarea marfii din camp este un lux inca neapreciat, care costa foarte multi bani. Concret, trebuie sa ai suficiente camioane si puncte de descarcare ca sa preiei cat mai multa marfa. Degeaba am 100 de masini daca toate merg la descarcare in Portul Constanta sau in alt punct, unde timpii de asteptare in plin sezon sunt mari si de unde nu au ce incarca pentru retur.“
Asa s-a infiintat Rodbun Cargo, a carei istorie a inceput in 2007 cu achizitia primelor doua camioane, urmate de inca trei si de inca 10, astfel ca in 2010 flota includea 15 camioane MAN cu bene Trailis si Schmitz, suficiente pentru nevoile grupului din acea vreme, asa cum considera Octavian Petrescu.
Insa in momentul in care Rodbun a investit in achizitia de ferme vegetale s-a creat si nevoia de a cumpara alte camioane, deoarece un calcul simplu arata ca, la o suprafata arabila de 9.000 ha, din care circa 6.000 ha cu culturi de toamna, la o productia medie de 6 t/ha, discutam de 36.000 t care trebuie ridicate de pe camp in iulie, deci e nevoie de camioane. Astfel ca in 2014 au mai fost cumparate 50, tot MAN, noi si second-hand, si in prezent flota numara 65 de camioane cu bene Trailis de 60 m3, opt prelate si doua trailere, iar cantitatea de marfuri tranzactionate a ajuns la 200.000 t. Cerealele ar trebui preluate de pe camp cu autovehicule si duse la cel mai apropiat siloz, iar de acolo preferabil ar fi sa se transporte pe tren sau barje.

… dar e foarte greu sa-i asiguri un volum constant pe tot parcursul anului
„Ideal ar fi ca flota proprie de 65 de camioane sa aiba curse tot timpul anului“, explica directorul general Rodbun Cargo, „dar asta nu se intampla, din cauza caracterului profund sezonier al muncii in agricultura“.
Astfel, varful de activitate este in iulie, cand in sudul tarii incepe recoltarea graului, cea mai raspandita cultura din Romania, si cand „toata lumea alearga dupa camioane. Noi avem inca 150 inchiriate si sunt zile in care nu sunt suficiente. Ne-ar trebui 300 cu tot cu ale noastre si suntem in continua cautare de parteneri.“
Recoltarea graului dureaza pana pe 7-10 august, timp in care necesarul de autovehicule ramane foarte ridicat. Urmeaza, la inceputul lui septembrie, recoltarea florii soarelui, urmata in scurt timp de recoltarea porumbului, cand se ajunge la volume asemanatoare cu cele din iulie. Intre cele doua campanii este o oarecare pauza de circa doua saptamani in care masinile Rodbun stau uneori pe dreapta, „dar stii ca urmeaza alte cateva luni pline si iti asumi si lipsa de activitate din unele momente“, puncteaza Octavian Petrescu, aratand insa ca veniturile din iulie nu sunt suficient de mari cat sa acopere si lunile cu activitate slaba.
In aceste perioade de varf camioanele firmei parcurg cel mult 5.000 km/luna, deoarece cursele sunt scurte – punctele de descarcare ar fi bine sa se afle la maximum 150 km – si timpii de incarcare/descarcare sunt mari, iar benele sunt intotdeauna goale la retur, pentru ca trebuie sa se intoarca imediat in camp sa incarce din nou.
„De la jumatatea lui octombrie pana in iunie anul urmator, pentru majoritatea transportatorilor cu flote de bene este insa o perioada sumbra”, puncteaza directorul general Rodbun Cargo.

„Teoretic se poate ajunge la un echilibru“…
… este de parere Octavian Petrescu, „iar noi suntem aproape de a realiza acest lucru“.
Revenind la 2014, cand Rodbun Cargo a achizitionat 50 de ansambluri si a marit volumele din trading, directorul general al firmei precizeaza ca finalul de an financiar nu a fost bun, deoarece orice expansiune de acest fel, de la 15 la 65 de ansambluri, sfideaza teoriile managementului modern, fiind nevoie de timp pentru stabilizare. Dar in 2015 lucrurile au mers mai bine decat in 2014, „deoarece am cautat si am gasit solutii de colaborare si in extrasezon”.

Articole similare