Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum se vede viitorul transporturilor?

Condusul autonom, conectivitatea vehiculelor si dezvoltarea unor alternative de transport cat mai putin poluante! Acestea sunt cele trei directii de dezvoltare pe care se concentreaza gigantul german Volkswagen Truck&Bus, grup ce include brandurile MAN, Scania, Volkswagen Vehicule Comerciale, Volkswagen Truck&Bus Brazila si Rio. Prin intermediul CEO-ului sau, Andreas Renschler, dar si al celorlalti directori executivi din cadrul marcilor prezente in grup, Volkswagen si-a prezentat planurile pe termen lung in ceea ce priveste conturarea viitorului transporturilor in cadrul „Innovation Day Summit“, eveniment care a avut loc la inceputul lunii in Hamburg.
 

Andreas Renschler, membru al Consiliului de Administratie Volkswagen AG si director executiv al Volkswagen Truck and Bus GmbH, a deschis conferinta prezentand viziunea companiei pe care o conduce asupra a celor trei zone pe care VW le-a identificat ca fiind cruciale pentru viitorul transporturilor: automatizarea, conectivitatea si asa numitul transport „curat, unde suntem la doar doi ani de la formarea consortiului Volkswagen Truck & Bus, in toamna lui 2015. La vremea respectiva eram un start-up, in sensul propriu al cuvantului. Cea mai mare provocare era si este in continuare sa cream un climat pentru cooperarea intre brandurile proprii si culturile fiecaruia. Am ajuns destul de departe cu aceasta provocare. Atunci cand ne referim la tehnologiile viitorului, puterea inovatiei vine din partea MAN, Scania, VW Brasil, RIO si VW Vehicule Comerciale. Aceasta putere a crescut semnificativ de la formarea grupului, deoarece am colaborat intensiv pentru a urma un ritm comun si pentru a imparti o singura misiune: sa ducem transportul la urmatorul nivel“, a punctat Andreas Renschler. Acesta a oferit si un exemplu despre departamentul de Cercetare si Dezvoltare al grupului, cu sediul in Suedia, care coordoneaza si modereaza eforturile de dezvoltare tehnologica ale fiecarei marci, cu scopul de a sincroniza aceste proiecte intre respectivele branduri, tari si continente. „Cu totii stim ca industria transporturilor si a logisticii se schimba masiv“, a adaugat Renschler. „Daca vrem sa modelam aceste schimbari, trebuie sa luam in considerare nevoile clientilor nostri – si pe cele ale clientilor lor – si problemele de mediu si legislatie, tehnologia, infrastructura si competitia. Toate acestea au si vor avea implicatii semnificative asupra business-ului si a produselor noastre, ne provoaca sa ne regandim business-ul“, a mai explicat CEO-ul VW Truck & Bus.
Daca in urma cu 10 ani industria de camioane era concentrata pe partea de hardware, acum focusul si potentialul sunt pe mixul inteligent intre hardware si software. De aceea, prin noul grup creat, folosindu-se de competentele fiecarui brand in cele trei domenii cheie, automatizare, conectivitate si transport nepoluant, VW Truck & Bus isi propune sa creasca eficienta „nu doar pentru clientii nostri, ci si pentru intreg sistemul de transport, societate si mediul inconjurator“. Potrivit acestuia, transportul cu vehicule grele este, astazi, o afacere ineficienta, avand in vedere numarul mare de remorci goale si utilizarea sub-optima a activelor, insa aceste probleme ar putea fi rezolvate, partial, prin intermediul conectivitatii vehiculelor, care poate duce la planificarea capacitatii in timp real. Alaturi de serviciile auto digitale, se estimeaza o crestere a capacitatii de utilizare a camioanelor cu pana la 80%. „Numai 50% din capacitatea totala a vehiculelor este folosita pentru transportul de marfa. Dar utilizarea unui numar mic de date provenit de la vehiculele conectate va permite planificarea capacitatilor in timp real si va apropia cererea si oferta. Daca se adauga si alte servicii digitale in aceasta ecuatie, atunci capacitatea va putea creste pana la 80%.“
Totodata, mai spune oficialul VW, siguranta traficului poate fi imbunatatita, avand in vedere faptul ca in 7% din totalul accidentelor rutiere care au loc in prezent pe drumurile europene sunt implicate camioane. „Sisteme avansate de asistenta la volan si urmatoarele niveluri de dezvoltare ale condusului autonom, de la transportul cu camioane in convoi si pana la vehicule care se conduc singure pe drumurile publice, sunt asteptate sa reduca semnificativ numarul coliziunilor, in special cel al accidentelor in care sunt implicate camioane, de la 7% la 2%“, a mai afirmat Andreas Renschler, care a prezentat pe rand cele trei zone cheie identificate de VW drept esentiale pentru transportul viitorului.

Automatizarea
Automatizarea este un factor cheie in ceea ce priveste urmatorul nivel de transport, iar pentru grupul german cea mai buna abordarea este cea „pas cu pas“, acolo unde exista deja mai multe proiecte pilot in derulare, de diferite niveluri – incepand cu 1 si terminand cu nivelul 5. „Prin aceste proiecte castigam experienta si devenim pregatiti din punct de vedere tehnologic. Imediat ce reglementarile si standardizarile vor fi in vigoare, noi vom fi pregatiti pentru a extinde ceea ce am invatat“, a mai precizat Renschler. Astfel, in opinia specialistilor companiei germane, aplicatiile autonome se impart in trei arii distincte. Prima se refera la aplicatiile industriale, a doua face referire la transportul pe distante lungi, atat al marfii, cat si al calatorilor, iar a treia este legata de distributia si zonele urbane. „In mediile inchise, asa cum sunt aplicatiile industriale, am realizat deja teste cu camioane autonome la nivelul 5, asta inseamna vehicule autonome in conditii reale de exploatare“, a punctat oficialul VW Truck & Bus. Privind in perspectiva, Renschler a mai afirmat ca firma va fi pregatita pentru extinderea vehiculelor autonome pentru aplicatii industriale in urmatoarele 18-24 luni, cu aplicatii suplimentare cum ar fi camioanele de deszapezit din aeroporturi sau navetele de transport pe rute prestabilite, ce ar urma sa fie gata pana in 2025. Camionul de exploatare miniera autonom Scania, expus cu ocazia evenimentului, urma sa fie imediat livrat primului client. „Acest camion nu este o viziune, este un lucru cat se poate de real si se intampla aici si acum“, a punctat seful VW. In ceea ce priveste cel de-al doilea tip de aplicatii, pentru transportul de cursa lunga si de pasageri pe distante lungi, primul pas al grupului german a fost facut prin camioanele in pluton. Nevoile si reglementarile sunt diferite fata de aplicatiile industriale, insa lucrurile evolueaza in directia cea buna. „Si aici avem proiecte majore aflate in dezvoltare, iar altele vor urma in curand. Recent, departamentul nostru de Cercetare si Dezvoltare a inceput dezvoltarea comuna a unui standard multi-brand pentru convoaiele comune MAN si Scania, pe care il asteptam sa fie gata de rulare cel mai devreme in 2018. Suntem siguri ca functia auto-pilot pe camioane si autocare va fi aplicabila in cativa ani, cel mai tarziu in 2022. In timp ce lucram la productia de serie pentru aplicatii autonome in care soferul trebuie totusi sa se afle in spatele volanului pentru a raspunde comenzilor la o distanta de cateva secunde, acordam importanta camioanelor care se conduc singure, fara a fi necesara prezenta unui sofer in cabina, asa cum sunt vehiculele de urmarire, in cazul plutonului, o inovatie care va salva vieti in cazul situatiilor periculoase care au loc in prezent pe autostrada“, a explicat Renschler. Aplicatiile urbane pentru vehiculele autonome sunt cele mai avansate in termeni de complexitate si reglementari, de aceea timpul de asteptare pentru clientii companiei va fi mai mare. Cu toate acestea, grupul german nu bate pasul pe loc, deja efectueaza primele teste cu autobuze autonome. Oficialul VW Truck & Bus considera ca din 2020 vom vedea camioane urbane care vor transporta marfurile in convoi, pe niste culoare speciale, acestea urmand sa devina solutii realiste.

Articole similare