Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Carausii moldoveni si-au reconfigurat destinatiile

Conferinta Tranzit de la Iasi a constituit cadrul in care reprezentanti ai autoritatilor, dar si ai asociatiei transportatorilor din Republica Moldova, au tras mai multe semnale de alarma asupra problemelor cu care se confrunta carausii moldoveni, vizavi de deschiderea Romaniei si a UE catre Moldova si invers, dar si a schimbarilor impuse de tensiunile politice acute dintre Rusia si Ucraina. Astfel, embargoul impus de Rusia i-a obligat pe carausii moldoveni sa-si reconfigureze rutele, contractele cu traditie dinspre Turcia catre Federatie fiind acum inlocuite cu o serie de curse spot dinspre Turcia catre Ungaria sau Polonia si cu lucrul pe Comunitate, cu o scadere evidenta a rentabilitatii acestora.
 

In cadrul Agentiei Nationale de Transport Auto (ANTA) din Republica Moldova sunt inregistrati in prezent 1.464 de operatori licentiati, din care circa 746 in transport international de marfa (inclusiv 31 care efectueaza transport in cont propriu), 700 de operatori de transport de persoane (din care 180 pe international) si 18 operatori de transport mixt.
In ceea ce priveste vehiculele, in Agentie sunt inregistrate 5.225 de camioane, intre care 355 Euro 0 (6,7%) si 1, 613 Euro 2 (11,7%), 1.493 Euro 3 (28,6%), 230 Euro 4 (4,4%), 2.490 Euro 5 (47,6%) si 44 Euro 6 (0,8%), 5.746 de semiremorci si 824 de remorci, plus 6.079 autocare si 79 de microbuze.
Privind contingentele de autorizatii, pe langa cele multilaterale ca CEMT, BSEC, TRACECA, Moldova efectueaza schimb de autorizatii in baza acordurilor bilaterale cu 39 de tari. „Acum, pe baza de reciprocitate avem regim liberalizat la efectuarea transportului bilateral si tranzit de marfuri cu Armenia, Romania, Bulgaria, Turcia, Marea Britanie si Federatia Rusa. De asemenea, asteptam liberalizarea totala, bilateral, tranzit si terta, in Elvetia“, a punctat Valentina Stratan, specialist principal al Directiei relatii internationale si protocol din cadrul ANTA, completand: „cotele pentru tarile CSI sunt insuficiente, iar asta se resimte in special in trimestrele III si IV, cu Belarus, Kazahstan si Ucraina. Insuficiente sunt si autorizatiile terta tara pentru Federatia Rusa, terta tara si intrare fara marfa pentru Turcia, iar in ultimul timp si pentru Serbia. Chiar daca la negocieri obtinem si cote suplimentare, situatia cea mai acuta ramane la final de an cu Belarus, Ucraina, Turcia si Kazahstan. Pe de alta parte, cu Romania regimul e liberalizat bilateral si tranzit, iar autorizatiile terta tara sunt suficiente”.

Restrictii si controale
Sergiu Baltaga, sef-adjunct al Directiei Control Transport Rutier si Autogari din cadrul ANTA, a precizat ca in prezent Agentia dispune de 10 echipe mobile cu drept de control in trafic, dotate cu automobile speciale si cantare mobile, amplasate pe intreg teritoriul Republicii Moldova. „Din aprilie 2016 au fost introduse modificari ale Codului Contraventional prin care sunt prevazute sanctiuni pentru incalcarea normelor de efectuare a transportului rutier de persoane si de marfa, in special privind timpii de munca si odihna, masa totala, sarcina pe osie, documentele eliberate de catre furnizorii de marfa sau lipsa autorizatiilor.“
In completare, Valentina Stratan a adus in discutie impunerea unor anumite restrictii, de catre autoritatile Ucrainei, la efectuarea transportului rutier de marfuri. Intre acestea, sistarea temporara a activitatii punctelor de trecere si control ale frontierei de stat situate in Republica Autonoma Crimeea, instituirea unui regim juridic special, care interzice organizarea traficului rutier pe teritoriul Republicii Autonome Crimeea si a orasului Sevastopol si, de asemenea, interzicerea introducerii pe teritoriul vamal al Ucrainei a unor categorii de produse originare din Federatia Rusa. In directie opusa, autoritatile Rusiei au impus conditia ca transportul marfurilor de pe teritoriul Ucrainei spre Kazahstan, in tranzit prin teritoriul Federatiei Ruse, sa poata fi efectuat numai din Republica Belarus, cu aplicarea obligatorie pe compartimentele de marfa a sigiliilor, care functioneaza in baza tehnologiei Sistemului Global de navigare prin Satelit.

In ultimii cinci ani activitatea s-a injumatatit
In opinia lui Grigore Bernavschi, presedinte al Asociatiei Internationale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA), activitatea transportatorilor moldoveni este in descrestere, resimtind din plin efectele crizei economice. „Operatorii economici solicita guvernului masuri de protectie si sustinere, iar autoritatile, desi fac promisiuni, inaspresc in continuare regimul de impozitare si austeritate. Cu o mana se incearca apararea intereselor operatorilor economici autohtoni, iar cu alta, pastrarea, cel putin in aparenta, a concurentei libere“, a punctat Bernavschi. Acesta a subliniat ca in prezent in cadrul AITA sunt inregistrate 395 de companii detinatoare de carnete TIR (50%), 52 de membri asociati (7%) si 326 membri fara drepturi de utilizare a carnetelor TIR (43%). „Anul de varf a fost 2011, cand au fost eliberate 80.359 de carnete TIR. In ultimii cinci ani activitatea a scazut la jumatate, in 2015 fiind emise 42.833 de carnete, numai in ultimul an numarul companiilor reducandu-se cu 12%.“
Comparand dinamica transporturilor TIR din Moldova intre 2012 si 2015, cu perioada precedenta, numarul de curse de transport s-a redus simtitor, cauza fiind embargoul impus de catre autoritatile ruse Republicii Moldova, dar si celui impus de UE Rusiei, plus reducerea numarului de autorizatii. „Cand se face acordul de schimb de autorizatii terta tara se pun restrictii pe cele mai importante tari in care transportam noi, cu toate ca in regulamentul intern guvernamental nu este stipulat lucrul acesta. Astfel, pentru Romania, Germania, Italia, Turcia si Grecia deficitul este foarte accentuat“, a mai spus Grigore Bernavschi, completand: „in cadrul Uniunii Vamale (Rusia, Belarus, Kazahstan), numarul de incarcari a scazut in 2013 cu 14%, in 2014 cu 19%, iar in 2015 cu 36%, in vreme ce numarul de descarcari a scazut cu 3%, 25%, respectiv 38%. Nici pe directia UE situatia nu e mai buna: incarcarile spre UE au scazut cu 20% in 2013, 7% in 2014 si in 2015 cu 11%, iar cursele dinspre UE s-au imputinat cu 10%, 16% si 28%.“
Cazul Romaniei este insa aparte, incarcarile fiind in crestere in 2013 cu 31%, dar in descrestere in 2014, cu 19%, si in 2015 cu inca 28%. De asemenea, descarcarile s-au redus in 2013 cu 14%, insa au crescut in 2014 cu 10%, iar in 2015 au scazut iar, cu 6%.

20% din membrii AITA si-au deschis filiale in Romania
Piata Uniunii Vamale are in continuare o importanta majora pentru transportul rutier international al Republicii Moldova. O analiza atenta a statisticilor TIR demonstreaza ca, in cazul incarcarilor, UE depaseste Uniunea Vamala cu circa 20%, in vreme ce, la descarcari, UV depaseste dramatic, cu 90%, UE.
Exista mai multe situatii alarmante care ii ingrijoreaza atat pe transportatori, cat si pe autoritati. De exemplu, in UE sunt intrunite toate conditiile de punere in aplicare a Regulamentului 561, in vreme ce in UV lipseste infrastructura necesara sau normele legislative. Ca urmare, „un transportator care vine din Rusia prin Ucraina si Moldova, de cele mai multe ori deja a incalcat Regulamentul 561, iar la urmatorul control din Ungaria sau Austria aceasta se va traduce in amenzi usturatoare“, a spus Bernavschi, subliniind ca UV se confrunta cu probleme generate de acte interguvernamentale in care nu este stipulat nimic despre cabotaj la transportul marfurilor dintr-o tara terta in alta, in cadrul UV. „Carausii care transporta marfa din Armenia spre Belarus sunt blocati si masinile sechestrate pana la achitarea amenzilor ridicate.“
O alta situatie alarmanta, dupa cum subliniaza presedintele AITA, este stabilirea unilaterala a unor norme de retributie aplicabila pe un teritoriu national persoanelor straine, incalcandu-se astfel unilateral principiile de suveranitate si extrateritorialitate ale dreptului international. „Statutul de «locomotiva economica» nu poate oferi drept de decizie extrateritorial fara acceptul partilor vizate si in lipsa unui tratat“, a punctat acesta, atragand atentia ca o mare parte a transportatorilor din Republica Moldova si-au redobandit cetatenia romaneasca si astfel s-a generat fenomenul „migratiei companiilor“, usor in regres in ultima perioada. „Multi colegi din Moldova si-au deschis afaceri in Romania, prin filiale sau infiintand companii noi. Estimativ, in Romania sunt deja reprezentati circa 20% din membrii AITA, ceva mai putin in Rusia, dar si in alte state, ca Polonia sau Cehia, ca solutie de a-si mentine afacerea viabila.“

Moldovenii au pierdut o buna parte din piata ruseasca
Insa si in Rusia se inregistreaza o scadere mare a volumelor de transport, iar deschiderea unei firme in Federatie este oricum destul de dificla. „Piata Rusiei a scazut cu 30% in ultimul an din cauza embargoului, in special pe relatia Turcia-Rusia. Integrarea a avut efecte negative, cu prea multe reguli. Transportatorii moldoveni care au pierdut o buna parte din piata Rusiei cauta acum alte oportunitati, precum relatiile Turcia-Polonia sau Ungaria-Turcia. Insa preturile nu mai sunt aceleasi nici in Turcia, mai ales ca acum lucram mai putin pe contracte cu fabricile si mai mult spot.“
Comparata cu piata actuala a Rusiei, cea a UE se simte «vie», in miscare“, a mai spus presedintele AITA. Acesta a sesizat si faptul ca nici tarifele de transport pe Rusia nu mai sunt cele de acum cativa ani. „Marja de profit a ajuns la circa 8%, chiar si pentru o firma care lucreaza in Europa. Se practica dumpingul, cheltuielile au crescut, iar concurenta e mare.“ In plus, si transportatorii moldoveni se confrunta cu aceeasi problema a lipsei de soferi, chiar daca migratia acestora catre Comunitate s-a mai linistit in ultimul timp. „Avem un centru de pregatire intern, insa tinerii fie au plecat din tara, fie dupa ce ii instruim pleaca. Cea mai buna situatie e in prezent in Spania, dar si in Olanda, unde pentru soferii formati la nivel local exista un fond special pentru acordarea de venituri suplimentare.“
Grigore Bernavschi s-a aratat nemultumit si de faptul ca in cadrul IRU tarile mici precum Moldova nu au un cuvant de spus, fiind tinute in organizatie mai mult ca sa le „tina isonul“ vesticilor. „Desi cele mai multe carnete TIR s-au transmis catre Moldova, Ucraina si Rusia, tot nu suntem auziti precum cei din Vest. IRU se orienteaza mai degraba catre integrarea Indiei, Pakistanului si Chinei decat catre noi“, a concluzionat acesta.

Articole similare