Eficientizarea incarcarilor, rutelor, consumului si a folosirii flotei in general constituie o prioritate nu doar pentru firmele de transport, ci si pentru cele care au alte domenii principale de activitate, dar efectueaza si transport cu flota proprie sau apeland la subcontractori. Un exemplu este Premium Porc Group, care incearca sa identifice solutii de reducere a cheltuielilor – una dintre ele, subcontractarea transportului in regiunile unde nu era rentabil sa mearga cu flota proprie, dovedindu-si rentabilitatea inca de la inceput.
In prezent accentul se pune pe cresterea numarului de kilometri parcursi de camioane prin angajarea a doua echipaje pe fiecare dintre ele, dar si prin cursuri de condus economic pentru soferi si, in general, prin grija acordata recrutarii si pregatirii profesionale a acestora.
Premium Porc Group este un grup de companii cu capital integral danez, cu activitate integrata in agribusiness, prezent pe piata din Romania din 2006. Domeniul principal de activitatea este cresterea porcinelor in sistem intensiv, folosind know-how si genetica daneza. De asemenea, compania cultiva terenuri cu cereale si produce furaj pentru deservirea fermelor de porcine in cadrul FNC-urilor proprii (centre unde se produc furaje).
Avand sediul social langa Focsani, Premium Porc opereaza ferme de crestere a porcinelor in judetele Vrancea, Constanta, Olt, Braila si Sibiu.
Cu o productie anuala de 380.000 de porci la ingrasare, compania este al doilea mare producator de carne de porc din Romania, dupa Smithfield, si pe primul la vanzari de porci vii – deoarece compania de origine americana produce si proceseaza in propria linie de abatorizare – asa cum declara directorul de transport Sorin Nan.
Inca de la inceputul activitatii in Romania, compania a facut transport folosind flota proprie de camioane, insa din cauza volumelor de atunci existenta unui departament de logistica nu era justificata. Dar, odata cu cresterea cifrei de afaceri si nevoia de utilizare eficienta a parcului auto, in urma cu trei ani s-a luat decizia infiintarii unui departament de logistica, ce a inceput sa se structureze in 2013, primul pas in acest sens fiind organizarea transportului, iar din 2016 fiind pusa la punct si depozitarea.
Depozitul central de la Focsani, construit de curand, este folosit pentru a stoca piesele de schimb utilizate la intretinerea echipamentelor din ferme sau materialele diviziei de constructii din cadrul grupului. Iar de aici componentele necesare se distribuie la fiecare ferma, in functie de solicitari.
In ceea ce priveste flota Premium Porc Group, aceasta include 10 camioane pentru animale vii utilizate pentru transportul porcinelor de la fermele din cadrul grupului catre abatoarele partenere sau pentru transferuri intre fermele de reproductie si ingrasare ale companiei. Firma mai detine cinci ansambluri specializate pentru transport de furaje, doua bene basculabile pentru transportul de cereale si un camion folosit la transport de containere pentru depanare, la tractarea vehiculelor cand este necesar sau la alte transporturi utilitare
Producatorii romani sunt inca dezavantajati de importurile de carcase ieftine
Camioanele pentru transport de porci vii sunt MAN, cumparate second-hand, cele mai multe din Germania, si au semiremorci Menke, achizitionate intotdeauna noi, deoarece, din cauza pretului foarte mare, sunt folosite pana devin inoperabile, neexistand o piata de vanzare de vehicule rulate.
Cea mai veche dintre ele este din 2007 si deja se intentioneaza inlocuirea ei pentru ca, asa cum explica directorul de transport al firmei, „sunt costuri prea mari de intretinere. In plus, la constructia acestor semiremorci nu se poate folosi fier, toata partea interioara fiind din aluminiu, care in timp devine casant, nu mai poate fi sudat bine si deci nu mai ofera performante bune in exploatare.“
Capacitatea acestora este de aproximativ 200 de porci grasi sau mai mare, daca e vorba de animalele mici transferate intre ferme.
Premium Porc Grup vinde catre abatoare din Romania – tara noastra este o piata foarte buna, unde carnea de porc continua sa conduca in preferintele consumatorilor – insa exista si optiuni pentru export.
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta firmele din domeniu este scaderea pretului – de la 7 lei/kg de porc viu in 2013 la mai putin de 3,5 lei in iarna 2015-2016 – cauzata de importurile de carcase, mai ales din Ungaria, care, cu ajutorul subventiilor primite de producatorii de acolo, ajung in Romania la preturi mai mici decat cele ale firmelor locale.
E drept ca si calitatea este mai slaba, iar asta reprezinta a doua mare problema, multi clienti romani preferandu-le totusi din cauza pretului, mai ales ca dupa ce intra in carmangerii nici nu mai conteaza calitatea carcasei, cata vreme cea mai mare parte se foloseste la producerea de mezeluri, iar piata de carne macra este mult mai mica. Si firmele romanesti beneficiaza totusi de subventii, „altfel nu am putea supravietui la un pret mai mic de 4,5 lei/kg de porc viu“.
Avantaje vizibile imediat dupa externalizarea partiala a transportului
Din totalul cheltuielilor de transport, cele mai mari costuri sunt, si in cazul Premium Porc Group, cele cu combustibilul, care reprezinta 30% din total, urmate de cele de intretinere, in principal din cauza sistemelor hidraulice a caror mentenanta este destul de scumpa.
Camioanele firmei ajung la 10.000-12.000 km/luna cu doi soferi, deci sunt folosite la capacitate maxima, dar, deoarece circula incarcate doar pe un sens, eficienta nu este cea mai buna posibil, de aceea Premium Porc a incercat la un moment dat sa externalizeze transportul de porci vii.
Deocamdata s-a ajuns la o solutie mixta: livrarile pe distante mari de la fermele din Olt si Sibiu catre abatoare se fac, din vara lui 2015, cu vehicule subcontractate, iar pentru fermele din apropiere se foloseste flota proprie. Dat fiind faptul ca in Romania nu prea exista transportatori de animale vii, au fost identificate putine firme cu acest specific, din care trei lucreaza in prezent pentru Premium Porc Grup.
In urma externalizarii partiale a activitatii de transport media cheltuielilor cu flota proprie a scazut de la 5,6 la 3,8 lei/km, iar cu ajutorul camioanelor subcontractorilor numarul de kilometri/porc livrat din Olt s-a diminuat de la 5,6 la 4,2.
Si costurile de transport pentru cursele externalizate au scazut intr-un an de la 5 la 4,5 lei/km si „inca sunt mai mari decat cele cu flota proprie, dar sunt egale cu cele pe care le-am fi avut lucrand in Olt si Sibiu cu flota proprie“.
Scaderea costurilor s-a realizat si ca urmare a ieftinirii carburantului la inceputul lui 2016, dar si datorita masurilor luate impotriva furturilor de carburat, prin sigilarea tuturor elementelor pe unde se putea sustrage acesta, si datorita statiilor de incinta, de unde se alimenteaza 95-97% din cantitatea totala folosita de camioanele firmei, acest lucru fiind posibil gratie specificului acestei activitati, unde cursele dureaza o zi, dupa care camioanele se intorc la baza.
Cele mai lungi curse au circa 1.000 km, iar cele mai scurte, 2 km, acestea din urma nefiind avantajoase din cauza ca incarcarea/descarcarea dureaza mai mult decat cursa propriu-zisa.
Incarcarea unei semiremorci intregi, in functie de conditiile din ferma, poate dura intre 30 si 60 de minute, iar descarcarea se face in 30 de minute, aceasta presupunand doar deschiderea usilor.
Productia fermelor Premium Porc a fost in 2016 cu circa 10% mai mare decat in 2015 si se intentioneaza cresterea volumelor prin deschiderea de noi ferme.
In functie de localizarea viitoarelor centre exista, de asemenea, optiunea de a apela pentru transport la subcontractori, chiar dintre cei cu care se lucreaza si in prezent, daca vor avea disponibilitate pentru a investi in extinderea flotei si daca raspund cerintelor companiei, in special in ceea ce priveste desfasurarea transportului cu respectarea standardelor foarte inalte de biosecuritate.
Eficientizarea depinde si de angajarea mai multor soferi
Firma analizeaza constant modalitati de optimizare a activitatii, iar in prezent desfasoara un proiect menit sa eficientizeze pe mai departe folosirea camioanelor: angajarea a doua echipaje pe fiecare ansamblu, astfel incat, cand unul se intoarce din cursa, masina sa fie preluata de al doilea. In acest fel cheltuielile fixe s-ar imparti la mai multi kilometri si s-ar putea obtine o noua reducere a costului/km.
E drept ca pentru asta trebuie rezolvata problema crizei de soferi, cu atat mai mult cu cat „in zonele defavorizate, cum e si Vrancea, multi soferi profesionisti prefera locuri de munca in spatiul comunitar si extracomunitar. Premium Porc a avut soferi care au plecat sa munceasca in Germania si Belgia, iar acum incearca sa gaseasca tineri absolventi de liceu pe care sa-i trimita la scoala de soferi profesionisti si care sa isi ia angajamentul ca vor lucra aici un anumit numar de ani.
Deoarece, datorita procedurilor interne, soferii nu au voie sa intre in ferme, iar lucratorii din ferme nu au voie sa intre in camion, conducatorii auto se ocupa si de incarcare si descarcare, deci invata sa foloseasca toate sistemele din dotarea semiremorcilor.
Firma intentioneaza si sa trimita soferii la cursuri de condus economic si crede ca si de aici se va obtine o scadere a consumului, care oricum in acest domeniu este impresionant – o medie de 38 l/100 km, in conditiile in care jumatate din distanta semiremorca este descarcata – din cauza liftarii hidraulice.
„Si cautam in continuare alte solutii pentru a eficientiza cat mai mult activitatea“, concluzioneaza Sorin Nan.
Reducerea costurilor, o prioritate si pentru restul flotei
Premium Porc Group are si doua FNC-uri proprii unde fabrica furaje, la Constanta si Focsani, iar pentru transportul acestora spre ferme foloseste cele cinci vehicule specializate din flota proprie, cu sase compartimente si sarcina utila de 24 t.
In acest domeniu insa este dificil de eficientizat activitatea, deoarece distanta de parcurs e uneori mai mica de 1 km si se ajunge la un consum de 150 l/100 km, plus ca incarcarea si descarcarea dureaza mult mai mult decat transportul propriu-zis, iar semiremorcile sunt tot goale la retur. „Aici putem doar sa eficientizam ordinea la livrare, pentru a scadea timpul de lucru.“
In plus, desi s-a incercat inchirierea unor astfel de semiremorci cu snec pentru descarcare, ele sunt inexistente pe piata romaneasca. „Si noi, cand le-am achizitionat de la producatorul din Spania, am stiut de ele datorita actionarului nostru danez. Si daca mai avem nevoie de altele va trebui sa le cumparam. Insa deocamdata, in urma eficientizarii incarcarii, am reusit chiar sa avem un ansamblu de rezerva, care e cel mai vechi din flota, din 2007, si pe care preferam sa-l pastram.“
Lor li se adauga doua camioane cu semiremorci basculabile MAN pentru transport de cereale, Pentru acest domeniu de utilizare inchirierea nu este o problema, chiar e concurenta foarte puternica pe piata de transport, in special cand nu e campanie agricola, „deci putem obtine niste tarife/t foarte bune. Dar trebuie sa avem si vehicule proprii, deoarece avem de lucru non-stop pentru ele, si numai pentru activitatea sezoniera apelam la case de expeditii“, explica Sorin Nan.
In ceea ce priveste camionul pentru interventii – 8×4, deoarece accesul la unele ferme este dificil – acesta este folosit in medie o data pe luna pentru a tracta vehiculele care transporta furaje.