Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii au blocat Romania

Dupa suita de actiuni de protest din vara, unele spontane si altele planificate, prin care transportatorii au incercat sa sensibilizeze Guvernul si Parlamentul in legatura cu situatia grava in care se afla din cauza tarifelor RCA scapate de sub control, pe 15 septembrie transportul s-a blocat in toata tara. Decisi sa nu dea inapoi pana nu obtin inghetarea tarifului RCA la un nivel rezonabil, carausii au reusit sa atraga atentia Guvernului, care le-a promis un tarif de referinta de 7.500 de lei pentru un autotractor incadrat in clasa B0. Dar lupta nu se incheie aici, mai ales ca proiectul de lege RCA a fost modificat cinci zile mai tarziu de Comisia de Transport din Senat, impreuna cu reprezentantii ASF.
 

In fata indignarii generale a industriei, Executivul a anuntat ca va elabora o hotarare de guvern pentru a aplica tarifele pe care ASF a inceput deja sa le calculeze si sa le verifice impreuna cu reprezentantii transportatorilor. HG va plafona tarifele la un nivel maximal pentru sase luni la toate categoriile de vehicule. Intre timp, in Parlament se lucreaza la finalizarea legii RCA pana la jumatatea lui octombrie, cu tariful de referinta inclus si cu alte modificari importante, lege ce va fi valabila pe termen nelimitat.

Problema cresterii galopante a pretului RCA nu mai este o noutate pentru nimeni. In ultimii doi ani, transportatorii romani au privit neputinciosi cum toate previziunile lor de cost au sarit in aer. Pe 17 decembrie 2015, Bucurestiul a fost blocat de autobuze, autocare, minibuze si taxiuri, in semn de protest fata de tarifele RCA. Aflati la o prima manifestare de acest gen dupa multi ani, transportatorii au fost maguliti de faptul ca Guvernul i-a chemat rapid la discutii, dezamorsand situatia cu promisiuni. Fara nicio finalitate insa: preturile au continuat sa creasca, mult si haotic, ajungand dupa 1 iulie 2016 la impresionantul nivel de 22.500 de lei pentru un autotractor din clasa B0. Vazand ca negocierile raman fara finalitate, carausii din tara n-au mai suportat si au inceput sa faca presiuni pentru o noua actiune de protest de amploare, care sa nu mai fie deturnata de promisiuni goale. Si asa s-a ajuns la data de 15 septembrie, care a reprezentat, la momentul la care a fost inaintata, un ultimatum pentru Guvern, Parlament si Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Pentru a demonstra ca sunt hotarati, carausii din toata tara au organizat cu perseverenta proteste de avertisment, atat spontane, cat si organizate. Si in fiecare zi de luni, de la inceputul lui august si pana pe 15 septembrie, au mers cu viteza redusa in intervalul 10:00-12:00, oriunde s-au aflat. Alti participanti la trafic s-au alaturat demersului, afisand in luneta binecunoscutul deja mesaj „protest RCA“, pentru ca aceasta nu mai este doar problema breslei, ci a tuturor posesorilor de vehicule. In fata desfasurarilor de forte de la nivel national, Guvernul a ridicat din umeri, incercand sa ii convinga pe transportatori ca nu are cum sa intervina asupra pretului, cu toate ca patronatele obtinusera deja o pozitie a Consiliului Concurentei, care recunostea ca Executivul poate ingheta pretul pe o perioada de sase luni, in situatia in care exista decalaje foarte mari intre cerere si ofera, si care nu mai pot fi reglate de mecanismele unei piete libere.
Separat, ASF a incercat sa justifice situatia creata comandand raportul de specialitate Milliman, care se dorea a fi o analiza a pietei RCA. Dar cum socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, raportul nu a facut decat sa intareasca faptul ca tariful RCA nu este nici pe departe in conformitate cu realitatea. In fata ignorantei si incompetentei ASF si pe fondul indeciziei Guvernului, transportatorii si-au dat seama ca nu mai au nimic de pierdut si au dezlantuit iuresul…

Protestul „disperarii“, declansat la nivel national
Din cele sase asociatii patronale care s-au organizat pentru protestul din 15 septembrie, doua au dat bir cu fugitii pe ultima suta de metri. APTE 2002, Apulum, FORT si UNTRR au mers mai departe cu protestul si impreuna cu transportatori din toata tara, membri sau nu, au reusit sa creeze un haos general, demonstrand ca sunt o forta care trebuie luata in seama.
La fel ca in decembrie anul trecut, Piata Victoriei din Capitala s-a umplut dis-de-dimineata de camioane, autobuze si taxiuri, coloana de vehicule continuand pe bulevardul Kieseleff. Spre deosebire insa de protestul precedent, carausii s-au organizat si, in loc sa trimita tot efectivul de vehicule spre Bucuresti, au blocat traficul in majoritatea oraselor mari din tara.
In ciuda haosului creat, Executivul a ramas in spatele usilor inchise ale Palatului Victoria, multumindu-se sa trimita un comunicat de presa prin care sa anunte ca nu poate interveni asupra pretului. In randul protestatarilor din strada sentimentele erau amestecate: revoltati de atitudinea defensiva a guvernantilor, majoritatea era decisa sa nu plece acasa pana cand nu obtinea un raspuns favorabil. Pe de alta parte, cei care au semnat pentru garantarea bunei desfasurari a manifestatiei in intervalul 09:00-15:00 ar fi avut de suportat consecinte grave daca protestatarii nu plecau acasa dupa ora convenita. Televiziunile transmiteau live declaratii „la cald“ din randul multimii, devenite tot mai nerabdatoare. Dupa pranz au avut loc primele discutii, in urma carora s-a obtinut din partea ASF stabilirea unui tarif de referinta de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 t incadrate in clasa bonus-malus B0, precum si garantarea cooptarii patronatelor in grupurile de lucru pentru realizarea modului de calcul al tarifului RCA pentru diferite categorii de vehicule. Foarte important, Guvernul, cu avizul Consiliului Concurentei, a aprobat inghetarea tarifelor RCA in conformitate cu art. 4, alin. 3, din Legea 21/ 1996 a Concurentei.

Desfasurarea ulterioara a ostilitatilor
In saptamana urmatoare protestului, patronatele prezente la lucrarile Comisiei de Transporturi din Camera Deputatiilor pe proiectul de lege RCA au constatat cu stupoare ca materialul transmis de Senat catre aceasta comisie fusese modificat substantial si intr-o lipsa totala de transparenta chiar de catre reprezentantii ASF intr-o intalnire „de taina“ la Senat, la care niciunul din patronatele din transporturi nu fusese invitat. Textul care prevedea introducerea tarifului de referinta ca principiu de baza in constructia pretului RCA disparuse fata de forma initiala negociata cu transportatorii, fiind de fapt un „copy-paste“ din ordonata de urgenta a Guvernului, care prevedea ca tariful de referinta sa functioneze doar pentru o perioada de sase luni, ceea ce era inacceptabil din punctul de vedere al transportatorilor. O alta modificare era legata de disparitia plafonului de 25% raportat cheltuielilor administrative si de vanzare a politelor, care fusese acceptat initial in forma negociata cu Comisia de Buget-Finante a Senatului. Existand riscul ca aceste amanari sa conduca la intarzierea aprobarii si publicarii actului normativ mult asteptat, FORT, UNTRR, APTE2002 si APULUM au facut un apel catre toti parlamentarii din Senat si Camera Deputatiilor, indiferent de culoarea politica, sa isi asume principiile stabilite initial.
In dorinta de a mai linisti apele, Executivul a venit pe 21 septembrie cu lamuriri suplimentare, promitand ca va elabora o hotarare de guvern pentru a aplica tarifele pe care ASF a inceput deja sa le calculeze si sa le verifice cu reprezentantii patronatelor. „Aceasta hotarare de guvern are ca obiectiv plafonarea tarifelor la un nivel maximal pentru sase luni la toate categoriile de vehicule. Intre timp, conform discutiilor de la Camera Deputatilor si Senat, se lucreaza pentru a avea legea RCA finalizata in cel mult 30 de zile si cu tarif de referinta inclus, plus alte modificari importante“, se arata intr-un mesaj postat pe pagina de Facebook a FORT.
Pana la data inchiderii editiei, pretul politelor RCA ramasese inca neschimbat, iar transportatorii incepusera sa se „agite“ din nou pe retelele de socializare, disperati de alte si alte amanari. Ca si pana acum, verdictul final apartine Autoritatii de Supraveghere Financiara, care persevereaza in a trage de timp pentru a calcula tariful de referinta. Astfel ca, in ciuda protestului, de ce le-a fost frica carausilor nu au scapat: au ramas tot la mana ASF.

Articole similare