Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Prima alternativa la diesel pentru transport pe distante lungi“

In 2016 Iveco a revolutionat piata de transport pe distante lungi prin lansarea camionului Stralis NP de 400 CP alimentat cu gaz si, datorita succesului acestui model, comandat deja de circa 100 de clienti in peste 1.600 de unitati, in 2017 a fost lansata o gama complet noua de camioane, Stralis NP de 460 CP, disponibila din septembrie, care functioneaza doar pe gaz natural si poate ajunge sa emita zero emisii daca merge pe bio-LNG. Noile vehicule sunt, asa cum promite producatorul, mai confortabile si mai putin zgomotoase decat cele diesel si se preteaza la mai multe aplicatii, deoarece pot intra in zone cu restrictii de circulatie sau pot face livrari pe timp de noapte.
 

Iveco este primul producator de camioane care s-a orientat puternic catre propulsia pe gaz, avand deja cateva sute de camioane vandute in Olanda, unde dealerul local a dezvoltat un model de business de succes, oferind nu numai camionul cu motor pe gaz, ci si posibilitatea alimentarii in cele sapte statii proprii de pe teritoriul Olandei. In 2016 Iveco a lansat primul camion pe gaz, cu cutie de viteze automatizata, in combinatie cu motorul de 400 CP dezvoltat special pentru a functiona numai pe gaz (fara aprindere pe motorina sau functionare duala gaz/motorina), pentru a raspunde nevoii marilor retaileri francezi care au fost fortati de autoritatile locale din Paris mai ales sa caute variante viabile la motorina. S-a trecut de la CNG la LNG, care s-a dovedit ca poate asigura o autonomie mai multumitoare pentru transport regional. Dezvoltarile au continuat, luna trecuta fiind gata un motor de o putere mai mare, 460 CP, cu o cutie automatizata mult mai performanta, ZF Traxon, care permite noului camion sa schimbe treptele de viteza la fel de lin si rapid ca la un motor pe diesel. Astfel au fost eliminate inconvenientele legate de putere, oferind si toate sistemele de asistenta pentru sofer disponibile pe orice model diesel. Cu acest model revolutionar, Iveco era cat pe ce sa cucereasca un nou titlu de Camionul Anului.
Reprezentantii producatorului sunt de acord cu faptul ca este ciudat sa muncesti atat de mult timp pentru a fabrica un camion avand calitatile lui Stralis NP 400 si la 18 luni de la lansare sa-l „ucizi“ lansand un model si mai performant, „dar aceasta este reteta succesului. Continuam sa fim lideri pe piata vehiculelor pe gaz – cu aproape 24.000 de unitati vandute in Europa, din diverse modele – pentru ca dezvoltam permanent versiuni noi. Si suntem foarte increzatori ca avem produsul potrivit deoarece oferim o reducere a consumului de 10-15% fata de cea mai recenta generatie de camioane diesel.“
Investitiile uriase in cercetare si dezvoltare sunt impuse de reglementarile tot mai severe din Europa si SUA si de faptul ca intreaga societate cere solutii la incalzirea globala si la deteriorarea calitatii aerului. Iveco a inceput sa vanda vehicule pe gaz unor companii din Paris inca din 2007, iar acum acestea nu mai au deloc masini diesel in flota, pentru ca si beneficiarii lor – Carrefour, Vuitton s.a. – nu mai accepta participarea la licitatii cu vehicule pe motorina.

Mai ecologic, dar si mai economic!
Pe de alta parte, nu orice vehicul pe gaz natural poate avea succes pe o piata cu o marja atat de mica a profitului, de 1-2%, ca cea de transport, unde clientii vor solutii mai ecologice, dar nu vor sa si plateasca pentru ele. Deci se pot impune doar camioanele mai verzi care ofera un cost total de operare scazut.
Iar noul model Iveco indeplineste aceasta cerinta deoarece, desi are un pret de achizitie mai mare decat un camion diesel cu 40% in versiunea cu doua rezervoare si cu 30% in versiunea cu un rezervor, are o valoare reziduala mare, costuri de intretinere si reparatii cu 19% mai mici si consum redus cu 15%. Iar in tarile unde gazul este ieftin – Belgia, Franta, Italia, Marea Britanie – cheltuielile cu carburantul sunt cu 40% mai mici decat cele ale unui camion diesel.
Stralis NP 460 este un camion care functioneaza cu CNG, CNG combinat cu LNG sau doar cu LNG si poate fi comandat cu doua rezervoare duble de LNG, ceea ce ii asigura o autonomie de pana la 1.600 km. Acest lucru a fost demonstrat de testul care a avut ca protagonist un model usor, cu greutate totala de 30 t, care a mers de la Lille la Valencia (peste 1.500 km) si inca mai avea carburant pentru a ajunge la 1.800 km.
Camionul este economic indiferent daca este folosit la curse regionale pe distante medii sau la transport international pe distante lungi. Consumul de carburant este similar cu cel al versiunii de 400 CP – puterea mai mare a motorului este compensata de noua transmisie si de sistemele imprumutate de la Stralis XP si menite sa scada consumul – si cu pana la 15% mai mic decat la camioanele diesel similare, in timp ce costurile totale de exploatare sunt reduse cu pana la 9%, in conditiile in care Stralis NP 400, lansat in 2016, obtinuse deja o reducere de 7%. Stralis NP 460 ofera „putere pura“, asa cum le place reprezentantilor companiei sa declare, cu trimitere la reducerea cu 99% a emisiilor de particule si cu 60% a emisiilor de NOx, fata de normele Euro 6. Iar daca este alimentat si biometan comprimat sau lichefiat emisiile de CO2 sunt reduse cu 95%. In plus, zgomotul este si el mai mic, operarea realizandu-se la mai putin de 71 dB, asa cum a demonstrat testul Piek Quiet Truck.
Odata cu noua gama de camioane a fost lansat si motorul Iveco Cursor 13 NP, conceput special pentru transport international pe distante lungi, care functioneaza cu un singur tip de carburant si furnizeaza suficienta putere pentru cele mai solicitante misiuni de transport.
Stralis NP 460 este primul camion pe gaz natural echipat cu transmisie de ultima generatie, Hi-Tronix automata cu 12 trepte, care propune cea mai avansata tehnologie din categoria ei, cu o eficienta de 99,7%, durabilitate foarte buna, confort si performanta la rulare superioare celor ale generatiei anterioare, cea mai buna din aceasta categorie de vehicule, de 16,7. Noua transmisie scurteaza cu 10% timpul de schimbare a treptelor comparativ cu modelul anterior si ofera functii suplimentare, ca cele patru trepte pentru mersul cu spatele, o noua gama de prize de putere si dispozitivul pentru conducere preventiva Hi-Cruise bazat pe GPS. Hi-Tronix are in standard un retarder hidraulic si o functie hill-holder pentru siguranta soferului si a incarcaturii, iar managementul controlului fluxului de aer asigura integrarea perfecta a motorului si a transmisiei pe Stralis NP 460.
Conceptia modulara a noului model permite echiparea standard cu numeroase optionale si deci si flexibilitate in personalizarea camioanelor.

Eco, si totusi puternic
Combustia imbunatatita a noului Stralis NP 460 asigura cel mai bun consum in transportul pe distante lungi. Injectoarele, pistoanele si turbosuflanta au fost concepute pentru a oferi cea mai mare putere si cel mai mare cuplu, iar durabilitatea si intervalele de intretinere au fost extinse, pentru a asigura o performanta optima in ceea ce priveste durata de imobilizare.
Acest rezultat a fost obtinut prin aplicarea combustiei interne stoichiometrice la gazul natural, solutie care foloseste un singur tip de carburant si ii permite motorului Cursor 13 NP sa mearga 100% pe gaz natural. Post-tratarea gazelor de esapament se bazeaza pe un catalizator compact si usor care nu necesita regenerare sau aditivi, aducand beneficii evidente legate de sarcina utila si de reducerea perioadelor de imobilizare. Cursor 13 NP ofera si avantajul zgomotului si vibratiilor reduse, deoarece combustia stoichiometrica merge la o rata de compresie de 12:1 (mult sub cea de 17:1 de la motoarele diesel). Acest motor a primit doua patente, al caror proprietar e FPT Industrial: unul pentru controlul emisiilor, care permite o compatibilitate cu o gama larga de carburanti si protejeaza motorul si catalizatorul de rateuri, si al doilea este un sistem de control al managementului fluxului de aer reactiv – un nou dispozitiv de control stoichiometric care se aplica in timpul schimbarii treptelor de viteza, asigurand un cuplu continuu in timpul schimbarii AMT a treptelor, ceea ce maximizeaza performanta si accelereaza schimbarea treptelor.

Consum redus si datorita auxiliarelor si serviciilor
In afara de caracteristicile motorului, la eficienta energetica mai contribuie si sistemul de evaluare a stilului de condus, care monitorizeaza si imbunatateste comportamentul soferului la volan, limitatorul de viteza si de cuplu Ecoswitch, Ecofleet, pentru cea mai eficienta strategie de schimbare a treptelor, rata optimizata de pe axa spate, anvelopele eco avand rezistenta scazuta la rulare si consultanta Iveco in ceea ce priveste carburantul. De asemenea, acest model este echipat cu sistem integrat Hi-Cruise, care include sisteme bazate pe GPS – cruise control predictiv si cel de schimbare a treptelor de viteza – si imbunatateste functia eco-roll.
Economia poate fi sporita prin serviciul de consultanta TCO2 Live, specific Iveco, ce include rapoarte inteligente despre evaluarea stilului de condus, consumul de carburant si monitorizarea presiunii din pneuri, serviciul de consultanta in vederea reducerii consumului TCO2 Advising, cursurile de condus economic TCO2 Driving si formula Uptime Guarantee, care diminueaza perioadele de imobilizare.
La costul redus de operare contribuie si intervalele lungi de service, care, asa cum declara prezentantii Iveco, erau deja cele mai lungi din industria camioanelor, si care au fost extinse pana la 90.000 km. Iar absenta sistemelor complexe post-tratare si filtrele de particule cu regenerare determina si ele costuri reduse de intretinere.
In plus, Stralis NP 460 propune trei aplicatii inovative concepute de Michelin pentru a usura integrarea vehiculului in flota si managementul lui eficient si a ajuta managerul si soferul sa obtina cele mai bune performante si un cost total de operare cat mai mic. Este vorba de MyBestRoute (care permite alegerea celui mai bun drum), MyInspection (care digitalizeaza inspectia vehiculelor) si MyTraining (care ii ofera soferului training digitalizat adaptat la Stralis NP 460).

Oferta bogata de rezervoare
Stralis NP 460 ofera o gama larga de combinatii de rezervoare, de lungimi diferite, care se pot monta pe dreapta sau pe stanga, pentru LNG sau CNG, astfel incat camionul sa se adapteze cerintelor specifice ale fiecarei aplicatii de transport. Pe camioanele articulate standard, de exemplu, rezervoarele de LNG sunt disponibile cu trei dimensiuni, ceea ce permite personalizarea vehiculelor prin eliberarea spatiului de pe sasiu necesar pentru accesorii. Rezervoarele de dimensiuni mici pot lasa 1 m liber pentru componente cum ar fi compresorul pentru rezervoare, sau poate lipsi rezervorul de pe stanga, pentru a permite instalarea unor componente mai mari sau pentru misiuni de transport in care greutatea e foarte importanta.
Reprezentantii producatorului explica faptul ca atunci cand ai un rezervor trebuie sa alimentezi la fiecare schimb, dar cand ai doua alimentezi la 2-3 schimburi, iar economia de timp care se face echivaleaza cu circa 6.000 de euro/an, datorita kilometrilor in plus. Un alt avantaj al echiparii cu doua rezervoare este ca exista o flexibilitate mai mare a alimentarilor si pot fi alese tarile si statiile cu preturi mai mici pentru gaz.

Parerea soferilor conteaza!
In urma cu trei ani Iveco a lansat un camion pe gaz, foarte ecologic si silentios, dar care avea transmisie manuala, un motor mai putin puternic si o cabina nu foarte confortabila, de care soferii nu erau prea incantati. Si, data fiind criza de personal din transporturi, confortul cabinei este un aspect la care s-a lucrat in vederea lansarii Stralis NP 460.
Dar soferii erau multumiti si de confortul oferit de Stralis NP 400, aspect subliniat de sondajul pe care l-a facut Iveco la 6-8 luni dupa lansarea de anul trecut, si din care a reiesit ca vehiculul pe gaz era mai bun decat cel pe motorina din punct de vedere al protectiei mediului, consumului si confortului acustic. De aceea camioanele pe gaz sunt o carte de vizita importanta si pentru sofer, si pentru compania de transport.
Producatorul italian ofera si training pentru conducatorii auto care vor merge pe vehicule cu gaz. Instruirea propriu-zisa in vederea condusului dureaza cinci minute, iar cea pentru alimentare dureaza 30 de minute, deoarece statiile impun tot felul de masuri de siguranta si daca nu le respecti se blocheaza si trebuie repornite. In plus, soferii trebuie sa stie cand e nevoie sa reduca presiunea din rezervor – daca fac asta mai des decat trebuie nu apar probleme, dar pierd timp.

24.000 de vehicule Iveco pe gaz circula in Europa
Iveco a dezvoltat solutii de transport cu propulsie pe gaz natural acum mai bine de 20 de ani, deci reteaua sa de dealeri are cea mai mare experienta in domeniu de pe piata, atat din punct de vedere tehnic, cat si comercial. In prezent aceasta se ocupa de un parc de aproape 24.000 de vehicule pe gaz natural care circula in Europa si care creste repede, deoarece tot mai multi operatori logistici aleg aceasta optiune sustenabila in loc de motorina.
Unii dintre cei mai mari transportatori din Europa folosesc Stralis NP de 400 CP in flotele lor si in total, in numai un an de la lansarea acestui model, 100 de clienti au comandat 1.600 de unitati. Transports Jacky Perrenot Group are deja 250 de camioane Iveco pe gaz, va ajunge la 300 pana la final de an, in 2018 va adauga 200 de unitati si in trei ani probabil va avea 1.000. Jost Group va receptiona incepand de anul viitor 130 de camioane pe gaz pentru Carrefour Belgia si inca 20 pentru alti clienti de transport intern sau international. Iar loc li se alatura flote mari precum Pe.Tra, Meyer Logistik si Grupo HAM.

Articole similare