Dupa un start mai greu, determinat in special de piedicile legislative ridicate de un HG scris pe genunchi, sistemul de returnare a celor patru centi din supra-acciza a devenit mai facil, iar numarul transportatorilor care au cerut banii inapoi a crescut.
Astfel, la finalul lui 2015 fusesera depuse la Autoritatea Rutiera Romana (ARR) – in calitate de Administrator al schemei de ajutor de stat pentru restituirea de accize, aceasta inregistreaza si analizeaza solicitarile operatorilor de transport, comunicand Ministerului Finantelor Publice deciziile privind eligibilitatea lor si dispozitiile de plata – 1.791 de dosare de inscriere si restituire de acciza, din care 663 sunt doar pentru inscrierea in Registrul operatorilor si vehiculelor eligibile, iar 1.128 si de restituire.
Din totalul de 1.791 de dosare, ARR solutionase 1.645, restul fiind in analiza. Operatorii au solicitat pana in prezent suma totala de 24.934.132 de lei, din care 18.931.488 de lei au fost aprobati, iar restul respinsi.
Faptul ca transportatorii au devenit mai indrazneti si s-au obisnuit cu sistemul de restituire reiese si din evidenta MF privind cererile aprobate si platile facute. Astfel, daca in decembrie 2014 au solicitat cei patru centi aferenti supra-accizei doar sapte operatori economici, incepand din mai 2015 numarul acestora a crescut constant, culminand cu octombrie, cand au fost date la plata sumele aferente a nu mai putin de 127 de cereri de restituire. Pana la sfarsitul lui noiembrie 2015 au fost platiti catre operatori 12.502.301 lei.
Pentru a usura procesul de depunere a dosarelor, din primavara lui 2015 este disponibil sistemul informatic de transmitere a datelor. Potrivit ARR, in decursul anului s-au constatat anumite impedimente in exploatarea noului sistem, care au determinat intocmirea de catre operatori a unor dosare incomplete sau incorecte, ceea ce a avut ca rezultat necesitatea retransmiterii documentelor. Tocmai din acest motiv a fost decisa actualizarea sistemului, astfel ca in prezent a fost adoptata o noua metoda de transmitere online a dosarelor, si anume, incarcarea in sistemul electronic simultan a tuturor documentelor solicitate conform legii (cerere, certificat de inmatriculare, declaratii, borderou etc.). In acest fel se evita complicatiile in procedura sau eventuale neconformitati. De altfel, au fost si situatii cand MF a respins anumite cereri de restituire din cauza erorilor in informatiile furnizate in dosare – la ARR fusesera inscrise anumite informatii, iar societatea respectiva figura in evidenta MF cu alte date.
Pentru a reduce timpii de emitere a deciziilor de inscriere/restituire, operatorului economic i se aloca la depunerea fiecarui dosar complet un numar unic de inregistrare, dupa care i se transmite decizia. Conducerea ARR a declarat ca nu are intarzieri la emiterea deciziilor pentru dosarele depuse.
Oricum, insa, sumele restituite sunt departe de ceea ce estimase Guvernul la inceput, ceea ce arata ca sunt inca probleme in sistem si multi prefera sa nu-si mai ceara drepturile de recuperare. Si mai multi sunt cei care alimenteaza in alte tari, ceea ce se vede de altfel si in profiturile mult mai stravezii ale companiilor petroliere dupa ani de profitabilitate record in Romania.