Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

2018, un an profitabil pentru curierii din Romania!

Piata de curierat din Romania a depasit pragul de 854 de milioane de euro (peste patru miliarde de lei) anul trecut, aportul cel mai mare avandu-l, in continuare, comertul online. Acest lucru s-a reflectat inclusiv in profitul curierilor, care aproape ca s-a dublat (+39%) fata de 2017, ajungand la aproape 46 de milioane de euro. Pentru a se mentine competitivi, acesti jucatori au reinvestit o mare parte din profit, astfel incat activele le-au crescut de la 467 la 501 milioane de euro. Cu adevarat impresionant este faptul ca, in ciuda ineficientei si a serviciilor de cele mai multe ori depasite, Compania Nationala Posta Romana ramane principalul jucator de pe piata, urmat, ca si in anii trecuti, de FAN Courier, care a avut afaceri anul trecut de peste 147 de milioane de euro. Primele 10 companii au continuat sa genereze aproape 90% din cifra de afaceri totala si 93,8% din profit.


In 2018, primele 30 de companii de servicii postale si de curierat din Romania, un sector dinamic in care opereaza aproximativ 1.500 de firme, au generat o cifra de afaceri de aproape 854 de milioane de euro, fata de cele 766 de milioane de euro in 2017. Ca de obicei, tendinta este data de retailul online, dovada fiind faptul ca multor companii specializate le este greu sa faca fata cererii de servicii de logistica si transport, in special din partea magazinelor online.

Afaceri de 750 de milioane de euro pentru primele 10 companii
In ciuda problemelor de logistica si de personal cu care se confrunta, Posta Romana continua sa fie principalul jucator in domeniu. Compania detinuta de statul roman – prin Ministerul Comunicatiilor (75%) si Fondul Proprietatea (25%) – a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 249.533.855 de milioane de euro, intr-o usoara crestere (1%) fata de perioada similara din 2017, conform datelor analizate de editorii revistei Tranzit. Explicatia pentru o cifra de afaceri atat de mare este ca o mare parte din acest venit provine din plata pensiilor, dupa cum a declarat directorul Postei Romane, Mircea Tudosie, intr-un raspuns catre revista Tranzit. „Cresterea cifrei de afaceri fata de anul anterior este influentata de expansiunea comertului online intern si international, ceea ce a determinat o crestere a veniturilor din decontari cu administratiile postale straine pentru traficul de corespondenta si mesagerii sosit in Romania, dar si a veniturilor din serviciile de livrare speciala (Post Collect), curierat expres (Express) si ramburs. La aceasta se adauga cresterea veniturilor din distribuirea pensiilor si a altor drepturi de asigurari sociale, ca urmare a majorarii punctului de pensie“, a afirmat oficialul companiei de stat. De altfel, plata pensiilor continua sa aduca cel mai mare venit pentru Posta Romana, 38,64% din totalul cifrei de afaceri, urmata de serviciul de Posta de scrisori (19,35%), Confirmare de primire (AR – 16,15%), Venituri din decontari cu administratiile postale straine (5,89%), Servicii financiare (4,83%), Curierat Express (3,36%), Colete (2,81%), Ramburs (2,27%), Livrare speciala (1,07%), alte venituri (5,63%). In plus, compania de stat beneficiaza de cea mai mare retea nationala de distributie, mai mult de 5.500 de subunitati postale din tara, distribuind saptamanal peste 11 milioane de articole postale. In total, peste 19 de milioane de locuitori beneficiaza de serviciile companiei. Aceasta eficienta in ceea ce priveste cifra de afaceri a fost realizata cu acelasi numar mediu de angajati – 23.404 – ca in 2017, in scadere cu 836 de persoane fata de 2016.
FAN Courier Express, ocupanta locului al doilea, care este si cea mai mare companie de curierat din mediul privat, a inregistrat o cifra de afaceri de peste 147 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de perioada similara din 2017. Potrivit managerului de marketing al companiei, Roxana Magopet, afacerile avanseaza in ritmul estimat, 15% fiind un ritm organic de crestere a pietei, iar acest lucru vine pe fondul cresterii cererii atat de clienti persoane fizice, cat si la cele juridice. „Comertul online este principalul motor de crestere pentru toata piata de curierat, numarul clientilor care aleg sa cumpere online urcand inca intr-un ritm exponential. Piata romaneasca de curierat mai are loc de crestere, anual apar noi si noi business-uri care au nevoie de servicii de curierat. Cresterea costurilor trebuie balansata cu o crestere a productivitatii muncii, in conditiile in care costurile cu forta de munca cresc in materie de taxe“, a punctat Roxana Magopet. Costurile la care face referire oficialul companiei se reflecta si in cresterea numarului de angajati cu 265 de persoane in 2018, pentru un total mediu de 2.738 de oameni, in ciuda deficitului de forta de munca de pe piata. De altfel, dupa cum am aflat de la directorul comercial al companiei, Cornel Morcov, cea mai mare problema referitoare la rata de angajare in cadrul FAN Courier se afla in zona judetului Cluj, „unde trebuie sa ne suplinim in fiecare saptamana cu zeci de curieri, operatori, chiar manageri din Bucuresti“.
Topul primelor trei companii este intregit de Urgent Cargus, cu o cifra de afaceri de 91,3 milioane de euro, in crestere cu aproape 12% fata de 2017, atunci cand a inregistrat 81,6 milioane de euro. Cu o crestere de 38% a afacerilor – 76,7 milioane de euro – TNT ocupa locul al patrulea, depasind compania germana DHL, care inregistreaza un onorabil loc cinci, cu o cifra de 62,1 milioane de euro. Urmatoarea pozitie este ocupata de GLS General Logistics Systems Romania, cu aproape 36 de milioane de euro, in timp ce pe a saptea treapta regasim UPS Romania, in coborare o pozitie fata de 2017, care inregistreaza o cifra de 35,1 milioane de euro. Clasamentul este completat de DPD Romania cu o cifra de aproape 30 de milioane de euro, in crestere cu 2,6 milioane de euro, ceea ce in termeni procentuali reprezinta aproximativ 10%. Cresterea vine pe fondul investitiilor realizate in ultimii ani, in special pentru imbunatatirea performantei, de la schimbari ale software-ului operational la servicii noi pentru clienti, pana la reorganizarea proceselor interne. Continuand topul primelor zece companii, urmatoarele pozitii sunt ocupate de Nemo Expres Logistic, cu o crestere de 22% pana la locul al noualea, cu 26,7 de milioane de euro, si Delivery Solutions, care are cea mai spectaculoasa crestere – 109% – pana la 18,7 milioane de euro, ocupanta celui de-al zecelea loc. De remarcat faptul ca primele 10 companii de pe piata de curierat au o cifra de afaceri cumulata de peste 773 de milioane de euro, ceea ce reprezinta peste 90% din piata, in timp ce pozitiile urmatoare, respectiv locurile 11-30, sunt ocupate de companii cu o cifra de afaceri totala de 81,48 de milioane de euro.

Posta Romana si-a achitat datoriile istorice
O privire asupra capitolului „Creante versus Datorii“ ne arata ca sapte din cele 30 de companii analizate inregistreaza un minus la cifrele privind diferenta dintre cei doi indici. Mai mult, creantele din 2018 sunt mai mari decat cele din 2017, ceea ce ne face sa presupunem ca termenele de plata au crescut. In ceea ce priveste diferenta dintre creante si datorii pentru toate companiile analizate, aflam ca soldul a fost imbunatatit fata de 2017, pentru un total de 174,49 de milioane de euro.
Asa cum este bine cunoscut, strict din punct de vedere al datoriilor Posta Romana ocupa si aici primul loc, cu peste 100 de milioane de euro, cifra fiind totusi mai mica fata de anul precedent. De asemenea, compania detinuta de stat inregistreaza creante de aproape 34 de milioane de euro. Potrivit directorului general, Mircea Tudosie, aceste datorii reprezinta sumele curente pe care le are de achitat compania detinuta de Ministerul Comunicatiilor si Fondul Proprietatea. Datoriile istorice catre ANAF si partenerii cash-collection (Telekom Romania) au fost achitate in perioada iunie 2018-iunie 2019, atunci cand Posta a virat in conturile statului aproape 88 de milioane de lei pentru ANAF si 81 de milioane de lei pentru Telekom. „Posta Romana nu mai inregistreaza datorii vechi. Nici la creditele bancare, operatorul national de servicii postale nu are restante, nefiind accesate, la momentul actual, credite pe termen lung. Liniile de credit contractate au o valoare maxima de 90 de milioane de lei si sunt scadente in 2020“, a declarat Mircea Tudosie. Din totalul celor peste 514 milioane de lei (peste 100 de milioane de euro), cele mai mari cifre sunt cuantificate in dreptul Furnizorilor de bunuri si servicii, respectiv peste 102 milioane de lei, alaturi de Salarii, contributii si taxe, cu peste 110 milioane de lei. Locul al doilea in acest top al datoriilor este detinut de unul din marii jucatori din mediul privat, compania Urgent Cargus, care inregistreaza un minus de aproximativ 52,26 de milioane de euro. Compania din Ilfov are de recuperat si creante in valoare de 14 milioane de euro. Cu 33,16 milioane de euro, FAN Courier, cel mai mare jucator de pe piata, ocupa a treia pozitie, insa are de recuperat creante de 18,36 milioane de euro.

Flote in crestere, pierderi similare cu 2017
Cu o vasta retea de distributie nationala, FAN Courier investeste constant in propria flota, suma de anul trecut fiind cu 19% mai mare fata de 2017, pentru un total de aproximativ 10,7 milioane de euro. „In industria noastra, flota auto este unul dintre cele mai importante active, fara mijloace de transport nu poti vorbi de un serviciu de curierat. In fiecare an, analizam potentialul pietei noi si investim in flota pentru a asigura un serviciu la timp, in conditii de maxima siguranta atat pentru clienti, cat si pentru angajati. Anual, investim peste 10 milioane de euro pentru mentinerea si extinderea flotei, tehnologie si trainingul angajatilor. Fara investitii, nu poti asigura serviciul asa cum ti-ai asumat in relatia cu clientii si nu poti vorbi despre dezvoltare a business-ului sau profitabilitate“, a punctat directorul de marketing al companiei, Roxana Magopet. Cu active totale de 194 de milioane de euro, Compania Nationala Posta Romana are active curente in valoare de 47,8 milioane de euro, de asemenea in crestere cu aproape patru milioane de euro fata de perioada similara din 2017. Cu o crestere spectaculoasa a flotei in termeni procentuali – 151% – Delivery Solutions, compania care opereaza marca Sameday Courier si parte a grupului eMAG, a inregistrat o crestere a flotei sale pana la aproape 6,2 milioane de euro, de la 2,45 de milioane de euro cu un an inainte. Ultimele locuri sunt ocupate de Fastius Curier, in scadere cu 13% fata de 2017, si Pascal SRL, cu putin peste 208.000 de euro, respectiv 109.177 de euro.
Nu in ultimul rand, in ceea ce priveste un alt termen cheie – Profitabilitatea – FAN Courier inregistreaza cea mai dinamica crestere, cu profituri de aproape 17,2 milioane de euro in 2018, care sunt insa reinvestite de catre cei trei actionari. „O companie care alege sa faca investitii doar folosind surse externe, fara sa se bazeze pe resursele proprii, se expune, in opinia noastra, unor riscuri care pot genera costuri suplimentare si, de ce nu, cresteri de tarife pentru serviciile si produsele pe care le ofera. Strategia pe care o aplicam in FAN Courier presupune mai intai o analiza a resurselor interne pentru a ne dezvolta. Pentru a mentine profitabilitatea, analizam permanent oportunitatile de crestere si incercam sa controlam cat mai bine costurile pe care le avem. O alta masura in aceeasi directie este cresterea productivitatii muncii, pe care o realizam cu ajutorul investitiilor in tehnologie si al automatizarii“, a mai spus Roxana Magopet. Compania fondata de fratii Adrian si Neculai Mihai, alaturi de Felix Patrascanu, este urmata de CN Posta Romana, care a inregistrat anul trecut un profit net de 8,25 de milioane de euro, in timp ce pe locul al treilea se situeaza GLS General Logistics Systems Romania, cu aproape 6,8 milioane de euro. Profitul total insumeaza 45,6 milioane de euro, 90% din aceasta cifra fiind realizata de primele 10 companii analizate, un plus de 39% fata de 2017.
In privinta pierderilor, din totalul celor 30 de companii, doar sapte au raportat minusuri, pentru o valoare totala de aproximativ 8,4 milioane de euro, ceea ce reprezinta aproximativ aceeasi cifra ca in 2017. Exact ca si atunci, cele mai mari pierderi le inregistreaza Delivery Solutions, parte a grupului eMAG, cu 6,19 milioane de euro in minus, aproape dublu fata de 2017. La mare distanta se afla Urgent Cargus, cu pierderi de 778.905 euro, si Posta Atlassib Curier Rapid, care inregistreaza pierderi de 566.902 euro, o redresare fata de pierderile din 2017 – circa 900.000 de euro.

Articole similare

Ad
Ad