Pe 20 august au intrat in vigoare modificarile aduse de Pachetul Mobilitate 1 la Regulamentul 561, care se estimeaza ca vor genera cresteri cu 10-15% cel putin pentru firmele de transport romanesti, in principal ca urmare a organizarii intoarcerii soferilor la fiecare 3-4 saptamani. Peste incertitudinea viitorului unei afaceri in transporturile rutiere intracomunitare, anul acesta pandemia SARS-Cov2 a redus mult volumele, astfel ca 2019 va ramane un an de referinta pentru transporturile romanesti internationale. Cifrele INS indica in ani „normali” ca sunt inca oportunitati pentru firmele din domeniu. Pe langa faptul ca volumele de import-export nu sunt exagerat de dezechilibrate, transportul intern ofera multe oportunitati daca producatorii si retailerii pot fi convinsi sa renunte la parcurile auto proprii si sa externalizeze transportul.
Potrivit estimarilor, Romania va pierde, in urmatorii doi ani, peste 5% din PIB din cauza migrarii activitatii de transport rutier international in alte tari pe care le favorizeaza Pachetul Mobilitate, un caz in acest sens fiind Germania. Conform statisticilor BNR, transportul rutier a realizat in 2019 un excedent de 4,63 de miliarde de euro, ceea ce reprezinta peste jumatate din soldul total al comertului international cu servicii al Romaniei, de 8,55 de miliarde de euro. Daca analizam cifrele provenite din transportul de marfuri, transportul international realizeaza volume consistente la international, dar cel mai mare rulaj al vehiculelor este realizat, potrivit informatiilor raportate de companiile de transport rutier catre Institutul National de Statistica, la transportul intre state terte.
Transportul rutier de marfuri a inregistrat anul trecut o crestere de 8,2% comparativ cu 2018. Din totalul de 256,62 de milioane de tone de marfuri transportate, 78% au fost inregistrate in transport national, in crestere cu 10,1% fata de anul precedent. Doar 22% dintre marfuri au fost transportate international. Interesant este ca 68% din totalul de 200 de milioane de tone de marfuri transportate la intern in 2019 au fost in cont propriu si doar 38% contra cost. Volumele de marfuri transportate in cont propriu sunt realizate de firmele de productie, retaileri etc., care ar putea fi convinsi sa isi externalizeze transporturile in cazul in care mai multe companii se vor reorienta catre intern, acestea avand posibilitatea sa organizeze transporturile poate mult mai eficient in unele cazuri, gratie acoperirii teritoriale mai bune, investitiilor in parc auto si solutiilor de optimizare a costurilor de achizitie de echipamente, diesel si operatiuni de intretinere.
Crestere de 2% pentru volumele transportate international
Fata de 2018, volumele de marfuri transportate international au crescut in 2019 cu circa 2%. Din cele 56,44 de milioane de tone de marfuri transportate international, 88%, in speta 49,6 milioane de tone, au fost realizate contra cost, in timp ce doar o cantitate relativ mica de marfa (6,8 milioane de tone) a fost transportata in cont propriu.
La international, cele mai mari volume au fost inregistrate de transportul intre state terte, cu 49%, mai exact 27,41 de milioane de tone de marfa, urmate de cabotaj, cu 24% (13,31 de milioane de tone), exporturi (incarcari) cu 15% (8,7 milioane de tone) si importuri (descarcari) cu 12% (7 milioane de tone).
73% din marfurile transportate de companiile romanesti nu ajung in tara
Cabotajul si transportul intre state terte detin 73% din volumele de marfa transportate de carausii nostri, volume care se vor reduce cel mai probabil dupa aplicarea reglementarilor Pachetului Mobilitate 1.
Importurile si exporturile insumeaza putin peste 15 milioane de tone de marfa, acesta fiind de altfel si volumul de marfa disponibil pentru companiile romanesti care se vor intoarce in tara, potrivit PM 1. Un simplu calcul matematic ne arata ca, daca volumele se mentin, in cel mai rau caz, la acelasi nivel, marfa de import este suficienta pentru 957 de camioane/zi (cu o incarcatura de 20 t), iar la export pentru 1.194 de incarcari zilnice.
In ceea ce priveste parcursul marfurilor in 2019 in sistem national, din cele 61,04 miliarde de tone-kilometru, 80% au fost contra cost (48,9 miliarde de tone-kilometru) si doar 20% au fost in cont propriu (12,1 miliarde de tone-kilometru). Referitor la destinatie, 73% au fost in parcurs international si 27% in parcurs national.
Din punct de vedere al parcursului marfurilor la international, transportul intre state terte a insumat 45% din total, urmat de incarcari (export) cu 25% si descarcari (import) cu 21%. Cel mai mic procent al parcursului marfurilor este detinut de cabotaj (9%).
64% din rulaj este realizat la international
In 2019, vehiculele de transport marfa au avut un parcurs de 5,135 de miliarde de kilometri, in crestere cu 5% fata de anul precedent. 64% din distante au fost parcurse international (3,28 de miliarde de kilometri) si 34% (1,85 de miliarde de kilometri) au fost parcurse pentru marfa transportata national. Cresterea kilometrilor rulati la national in 2019, fata de 2018, a fost de 15%, in timp ce la international a fost observata o crestere micuta, de doar 1%. La nivel national, numarul kilometrilor parcursi contra cost (918.852.000 km) si in cont propriu (935.967.000 km) au fost aproximativ egali. Situatia este total diferita la transportul international. Astfel, din totalul de 3,28 de miliarde de kilometri parcursi, 89% (2,93 de miliarde) au fost contra cost si doar 11% (351.064.000) au fost parcursi pentru transportul in cont propriu al marfurilor. Potrivit datelor furnizate de INSSE, vehiculele incluse in cercetare au parcurs la international un total de 3.280.492.000 km, din care rulajul „pe gol“ insumeaza 9% (circa 288 de milioane de kilometri), reprezentat in principal de dislocarile pentru cabotaj si cross-trade.
La transport international cei mai multi kilometri au fost realizati de vehiculele care fac transport cross-trade: 1,31 de miliarde de kilometri, ceea ce reprezinta 44% din total. Pentru transportul marfurilor incarcate pe teritoriul Romaniei (export), in 2019 au fost parcursi 779.941.000 km (26%), iar pentru descarcari pe teritoriul tarii noastre, mai exact importuri, vehiculele au parcurs 614.432.000 km (20%). Din nou cabotajul a cumulat cel mai mic procent, 10%, cu 286.205.000 km rulati.
Din totalul de 256.616.000 t de marfa transportata in 2019, potrivit INS, cele mai mari volume au fost transportate cu vehicule din categoria 7,6-12 t (109.146.000 t), ceea ce inseamna 43% din totalul volumelor de marfa. Urmeaza vehiculele din categoria „peste 17 t“, cu 33% din volum (85.398.000 t). Gama 12,1-17 t a asigurat transportul pentru 22% din volumul de bunuri (57.228.000 t), si cele mai mici volume, doar 2% (4.844.000 t) sunt transportate de vehiculele din gama 3,5-7,5 t – vorbim aici de transportul rapid si serviciile de coletarie si posta.
Germania, Ungaria si Italia sunt principalii parteneri atat la export, cat si la import
In 2019, Romania a importat 6,988 de milioane de tone de marfa, din care peste 6,5 milioane au fost cu incarcare din tari ale UE. Germania, Ungaria si Italia sunt principalii parteneri de import ai Romaniei. Din Germania se incarca 22% din marfurile importate de tara noastra din UE (1,46 de milioane de tone), urmata de Ungaria, cu 16% (1,022 de milioane de tone). Italia, desi ofera 14% din importurile Romaniei din UE, a coborat sub pragul de un milion de tone in termeni de volum (928.000 t). Din state precum Portugalia, Finlanda sau Lituania sunt incarcate cele mai mici volume de marfa.
Volumele de marfa importate din statele non-UE abia au ajuns anul trecut la 429.000 t, iar Turcia a asigurat 44% din totalul marfurilor importate (188.000 t) din state necomunitare, urmata de Republica Moldova (14%) si Federatia Rusa, Ucraina si Elvetia, cu circa 9% fiecare.
In 2019, Romania a exportat 8,72 de milioane de tone de marfa, din care 94% au avut ca destinatie state ale UE, doar 500.000 t (6%) fiind transportate in state care nu fac parte din UE.
Si la descarcari se mentine ordinea tarilor fruntase la incarcare: Germania (1,66 de milioane de tone), Ungaria (1,414 milioane de tone) si Italia (1,352 de milioane de tone). In ceea ce priveste statele non-UE, Turcia a fost din nou principalul partener comercial al Romaniei, unde s-au exportat 192.000 t de marfa, urmata de Republica Moldova, cu 106.000 t.