Romania a obtinut 300 de autorizatii „terta tara“ suplimentare la comisia mixta cu Ucraina, desfasurata la jumatatea lui februarie, precum si promisiuni ca nu se vor mai aplica amenzi abuzive carausilor nostri. Desi ucrainenii au propus utilizarea combinata a unei autorizatii terta tara pe teritoriul Romaniei, operatorii autohtoni nu agreeaza ideea, astfel ca urmeaza sa se mai discute.
Pornind de la statistica autorizatiilor alocate in 2011, cand s-au repartizat transportatorilor romani toate autorizatiile terta tara Ucraina primite, la comisia mixta, care a avut loc la jumatatea lui februarie, partea romana a dorit in primul rand cresterea contingentului de autorizatii terta tara.
Totodata, reprezentantii MTI au prezentat problemele (unele grave), sesizate de carausii romani care deruleaza transport pe aceasta relatie. Este vorba in special de amenzi abuzive si nefundamentate pe care le-au primit acestia pe teritoriul Ucrainei. Spre exemplu, firma Zapotrans SRL, din Cluj, a primit 32 de amenzi intr-o singura zi pe teritoriul acestui stat. Delegatia romana a subliniat cu ocazia comisiei mixte faptul ca atractivitatea traficului transportatorilor romani pe teritoriul Ucrainei este legata in mod direct de eliminarea problemelor semnalate. Delegatia ucraineana a dat asigurari ca doreste sa se implice serios in eliminarea problemele, efectele acestor masuri urmand sa fie constatate cu ocazia unei intalniri bilaterale, programate in a doua parte a lui 2012.
Tot cu prilejul comisiei mixte s-a amendat acordul rutier bilateral in vigoare, in sensul liberalizarii transportului efectuat cu vehicule cu masa maxima autorizata de pana la 6 t sau cu sarcina utila de pana la 3,5 t, in conformitate cu practica uzuala.
Delegatia ucraineana a dorit facilitarea accesului transportatorilor ucraineni pe teritoriul Romaniei, in special in traficul de tranzit, prin obtinerea unui numar mai mare de autorizatii de tranzit. O propunere interesanta, pe care partea romana doreste sa o analizeze cu atentie, se refera la instituirea unui contingent de autorizatii pentru accesul vehiculelor inmatriculate in Romania prin portul Constanta, propunere care vizeaza transportul de catre carausii ucraineni al marfurilor containerizate destinate pietei din Ucraina. Totodata, partea ucraineana a propus utilizarea combinata a unei autorizatii terta tara, ceea ce presupune, spre exemplu, utilizarea pe un sens pentru un anumit gen de transport (bilateral), iar la retur pentru un alt gen de transport (terta tara). Propunerea respectiva se pare ca nu este agreata de transportatorii romani, existand suspiciunea ca prin acceptarea acestei utilizari va creste semnificativ numarul transporturilor „terta tara” efectuate de carausii ucraineni pe teritoriul Romaniei, situatie inacceptabila pentru partea romana. Pe aceasta tema mai ramane de discutat.
Cresterea de autorizatii terta tara Ucraina nu este spectaculoasa, intrucat partea romana nu a dorit sa acorde partii ucrainene, la reciprocitate, un numar mare de astfel de autorizatii. Contingentul respectiv a crescut cu 300 de autorizatii, crestere minima necesara transportatorilor romani, potrivit reprezentantilor MTI. In plus, partea romana a marit cu 1.000 autorizatiile valabile in traficul direct si tranzit schimbate, astfel incat sa poata sustine o eventuala crestere a numarului de transporturi in trafic direct si mai ales in tranzit spre Rusia.
Efectul imediat pentru piata de transport din Romania este cresterea transporturilor terta tara derulate de carausii romani spre si dinspre Ucraina. Este clar ca transporturile respective reprezinta un „export“ de servicii pentru partea romana care trebuie incurajat. „Consideram ca autorizatiile suplimentare (1.000 valabile numai pentru tranzit) acordate nu vor influenta piata transporturilor din Romania, dat fiind caracterul acestora“, au explicat reprezentantii MTI.
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a decis sa permita cabotajul de persoane pe teritoriul Ucrainei in perioada desfasurarii Campionatului European de Fotbal, care va avea loc intre 9 iunie si 1 iulie 2012, perioada care cuprinde si doua saptamani inainte si doua saptamani dupa evenimentul respectiv.
Cabotajul se poate realiza pe baza unei autorizatii emise de Ministerul Infrastructurii din Ucraina pentru aceasta activitate. Autorizatia „de cabotaj” se cumpara din frontiera, costa 10 euro si este valabila pe toata perioada mentionata, potrivit informatiilor transmise de partea ucraineana.
In topul importantei pentru partea romana in ceea ce priveste comisiile mixte se numara comisia mixta cu Federatia Rusa, care va avea loc in aprilie, si cea cu Turcia, din mai. Pe langa acestea se prefigureaza comisii mixte cu Serbia si Belarus, precum si cu Germania, axata, in principal, pe modul de derulare a serviciilor rutiere de persoane.
Pentru Federatia Rusa si Turcia, delegatia MTI doreste, asa cum intuiesc toti transportatorii care opereaza pe relatiile respective, marirea la maximum a numarului de autorizatii „terta tara“ obtinute. In plus, in relatia cu Turcia raman de clarificat anumite probleme legate de accesul combinatiei autotractor inmatriculat in Romania-semiremorca inmatriculata in Turcia, acces care acum se face numai pe baza autorizatiei CEMT, precum si discutii asupra duratei minime de acces intre doua curse consecutive cu o autorizatie CEMT pe teritoriul Turciei, durata stabilita arbitrar de partea turca.