… în special din cauza prețului mare al motorinei, care a ajuns în mai 2021 la 1,206 euro/l, cu 22% peste nivelul din mai 2020. Aceasta este una dintre concluziile unui sondaj realizat de Federația Antreprenorilor de Transport și Logistică din Valencia (FVET).
În Comunitatea din Valencia există 14.800 de companii de profil, cu mai mult de 94.000 de angajați, și toți au nevoie de un răspuns favorabil din partea autorităților la problemele lor, deoarece, deși multe firme declară că activitatea lor s-a întors la normal în 2021, costurile mari de operare, plățile târzii, competiția neloială, nivelul ridicat de taxare și criza de șoferi le afectează prea mult și le pun în situație de risc.
FVET atrage atenția asupra faptului că numai din taxa pe combustibil transportatorii contribuie cu peste 15 milioane de euro la bugetul statului, la care se adaugă taxa pentru utilizarea drumurilor. Iar contribuția transportului la PIB-ul Spaniei este de 3% (circa 30 de miliarde de euro/an), deci acesta este un sector strategic și nu este normal să depindă de condiții politice, mai arată Federația.
Sondajul realizat de aceasta include evaluări ale situației actuale din transport, caracterizate drept având un nivel „suficient de bun“. Șase din zece respondenți consideră că o altă problemă importantă, în afară de creșterea prețului combustibilului, este plata târzie a facturilor de transport, în medie la 90-120 de zile. Iar noul regim de sancționate a rău platnicilor promovat de Guvernul Spaniei nu va pune capăt acestei probleme, deoarece pedepsele sunt blânde și nu vor descuraja intermediarii și expeditorii de la practica achitării târzii a facturilor.
56,7% dintre transportatorii din Valencia consideră că un neajuns major este și competiția neloială, fiind acuzate mai ales firmele cutie-poștală și tarifele mici pe care le oferă ele, 40,2% au numit taxarea ridicată și 36,1% lipsa șoferilor. Așa cum estimează Raportul despre Lipsa Șoferilor Profesioniști din Transportul Rutier, realizat de Confederația Spaniolă de Transport de Marfă, în această țară este nevoie imediat de peste 5.000 de conducători auto pentru ca activitatea să se desfășoare normal.
Sondajul a mai căutat să determine și impactul crizei Covid-19 asupra industriei de transport din Valencia și din el rezultă că peste jumătate dintre firme și-au redus activitatea cu cel puțin 25% în 2020 și, dintre ele, 22,7% au avut o scădere de 25-50%, în special din cauza reducerii volumelor clienților. Este vorba mai ales de transportatorii de mărfuri generale de la internațional, dar și de cei de confecții, unul dintre domeniile cele mai afectate de criză din UE.
În 2020 una din patru firmele din Valencia a apelat la ajutor de stat ERTE acordat în contextul pandemiei, pentru a face față circumstanțelor aduse de aceasta. Iar în prezent aproape toate spun că nu mai au nevoie de sprijin.
Totuși, 84,4% dintre respondenți cred că, deși transportul a dovedit și cu această ocazie că este un sector vital, el este slăbit și continuă să se confrunte cu numeroase probleme. Jumătate dintre respondenți au declarat că, deși până acum în 2021 activitatea și-a revenit, creșterea de 25% nu este foarte relevantă, din moment ce în 2020 au fost luni în care activitatea s-a oprit temporar. În plus, deși volumele au crescut, problemele cu care se confruntă împiedică obținerea de profit și multe firme vor ieși de pe piață chiar din al doilea semestru al anului.