Reuniunea asociaţiilor membre a Confederației Spaniole a Transportului de Mărfuri (CETM), desfășurată fizic (prima după încheierea pandemiei), cu o sală de ședințe arhiplină, a evidenţiat multiplele probleme ale sectorului transporturilor, marcat “de o inflație ridicată, de o criză a forței de muncă și de o creștere a costurilor”.
În aceste condiţii, Comitetul Național pentru Transporturi Rutiere solicită de urgenţă ajutoare pentru casare, inclusiv pentru platforme și semiremorci, urmând ca reducerea de 20 de cenți de care beneficiază transportatorii pentru motorină să continue și în trimestrul al doilea (teoretic, reducerea va fi de 10 cenți de la 1 aprilie până la 20 iunie) și, dacă este posibil, pe parcursul întregului an 2023.
Pentru a discuta problemele legate de muncă, consilierul juridic al CETM, Miguel Pereira, a explicat stadiul actual al negocierilor. Faptul că transportul rutier de mărfuri are 52 de acorduri regionale complică negocierile colective, în special în ceea ce privește aspecte precum timpul de lucru, diurnele și salariile.
La rândul său, secretarul general al CETM, José María Quijano, a prezentat un raport cu privire la subiectele discutate la ultimul Comitet de legătură al IRU (organism din care face parte CETM), cum ar fi regulamentul Euro 7, refuzul Germaniei de a elimina treptat vehiculele cu combustie până în 2035 (în special vehiculele grele de marfă) și vehiculele autonome. În ceea ce privește acest din urmă aspect, există preocupări legate de securitatea juridică a companiilor de transport în cazul unei defecțiuni tehnice și de modul în care acest lucru ar putea afecta șoferii (cu problema suplimentară a atacurilor cibernetice).
Posibilitatea ca tinerii de 17 ani să poată conduce, întotdeauna însoțiți de un adult, s-ar aplica doar la permisele C (vehicule ușoare), dar nu și la permisele C+E/D+E, deci nu ar afecta transportul de mărfuri grele.
În ceea ce privește acceptarea unei greutăţi totale dee 44 de tone în întreaga Europă, se caută posibilitatea de a crea acorduri transfrontaliere care să permită tranzitul acestor vehicule și a combinaţiilor extra-lungi, lucru care, deocamdată, nu se întâmplă.
Iar Legea privind mobilitatea durabilă, în prezent în procedură parlamentară, vizează un acord european pentru crearea de coridoare de transport de marfă 365 de zile pe an și obligativitatea utilizării documentului digital începând cu septembrie 2024, deși această comisie propune devansarea datei la 1 ianuarie. Transportatorii spaniol se pregătesc şi pentru momentul în care, din a doua jumătate a anului, Spania va prelua preşedinţia Uniunii Europene, pentru a presa anumite probleme de importanţă pentru sectorul transportului din această ţară.