Comerțul dintre Germania și China domină schimburile comerciale dintre China și UE, dar în ultimul timp a fost afectat de contextul economic și geopolitic. Legăturile economice germano-chineze continuă să prospere, însă importanța lor în comerțul China-UE a scăzut în ultimii doi ani, iar de la sfârșitul lui 2022 relaxarea politicii Covid în China aduce și o nouă dinamică în relația cu Germania.
În aceste condiții, Upply a realizat o analiză a perspectivelor activităților comerciale dintre China și Germania în lumina noilor schimbări.
În ciuda provocărilor economice și politice actuale, comerțul bilateral dintre cele două țări a crescut, chiar dacă moderat, în ultimii ani. Creșterea a fost destul de asimetrică, exporturile chineze către Germania fiind mai dinamice. Deci Germania a înregistrat un deficit comercial cu China în 2022, pentru prima dată din 2011 încoace.
În sectorul industrial, structura comerțului bilateral a fost relativ stabilă de-a lungul anilor. Mașinile și industria auto în general reprezintă peste jumătate din comerțul China-Germania, cu excepția 2022, când creșterea cererii germane de produse chimice chinezești a fost de 175% ca valoare și de 34% ca volum. Acest fenomen poate fi explicat în primul rând prin criza energetică din UE de după războiul din Ucraina, care a determinat companiile să își reajusteze strategiile privind lanțul de aprovizionare prin importul de produse mari consumatoare de energie din afara Europei, pentru prelucrare ulterioară.
În ceea ce privește importurile germane, în 2022 China a furnizat mai mult de un sfert din bunurile intermediare pe care Germania le-a importat din afara UE și aproape 10% din importurile sale totale de bunuri intermediare. Asta denotă poziția tot mai puternică a Chinei în relație cu activitățile de producție germane. Între timp, ponderea cererii germane de bunuri de consum fabricate în China a scăzut, în paralel cu o creștere a importurilor germane de îmbrăcăminte și încălțăminte produse în ASEAN. Dar această tranziție a avut loc înainte de pandemie. În schimb, ponderea exporturilor germane de produse industriale către China a înregistrat o scădere minoră. Acest lucru ar putea fi asociat cu strategia Chinei de a se aproviziona mai mult de pe plan intern. Între timp, crește însă cererea chineză de produse de consum germane, în principal de vehicule.