Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Poziția transportatorilor germani în UE, în declin continuu

Transportul rutier de mărfuri reprezintă aproape trei sferturi din totalul mărfurilor transportate pe uscat în Germania, iar această pondere este de așteptat să crească în următorii ani, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Upply. De aceea companiile din alte state UE sunt atrase în continuare de această țară.

În 2021, transportul rutier a reprezentat 73,6% din fluxurile terestre din Germania, o proporție stabilă timp de mai mulți ani și cu aproximativ 4% mai mică decât în cazul Uniunii Europene în ansamblu (77,3%). Iar traficul feroviar și pe căile navigabile interioare din Germania se situează cu 2% peste media europeană.

Fiind cea mai mare putere economică a Europei și a patra din lume, Germania generează fluxuri semnificative de bunuri. Volumul total de mărfuri transportate în 2021 s-a ridicat la 3.108 milioane de tone, ceea ce o face cea mai importantă piață europeană, în ciuda unei ușoare scăderi de 0,4% față de 2020, înaintea Franței (1.649 de milioane de tone), Spaniei (1.626), Poloniei (1.581) și Italiei (987).

Activitatea de transport rutier de mărfuri a fost de 307,3 miliarde de tone-kilometri, adică 16% din totalul din UE 27, în creștere cu 0,9% față de anul precedent, marcat de pandemia Covid-19. Dar redresarea este mult mai mică decât cea a UE27 (+6,5%). Iar dintre primele flote naționale din Europa, cea a Germaniei este singura care a înregistrat o scădere a traficului în perioada 2017-2021 (-1,9%). Companiile germane ocupă în continuare o poziție puternică, clasându-se pe locul al doilea în Europa, dar de data aceasta cu mult în urma vecinilor polonezi.

Datorită importanței pieței sale interne, Germania păstrează foarte clar locul întâi în Europa în ceea ce privește traficul național, în ciuda unei stagnări timp de cinci ani, cu 23% din traficul intern european în tone-kilometri.

În schimb, la fel ca multe flote vest-europene, și cea a Germaniei este concurată puternic de țările est-europene începând cu 2004, iar în prezent în Top 5 european în ceea ce privește traficul rutier internațional există trei state din această zonă: Polonia, lider foarte clar în fața Spaniei, cu un total de 245 de miliarde de tone-kilometri în 2021, Lituania pe poziția a treia (54 de miliarde de tone-kilometri) și România (41) pe locul al patrulea. Germania se află pe locul al cincilea, cu 35 de miliarde de tone-kilometri, în scădere cu 14,6% față de 2017 – timp în care Polonia a crescut cu 14%, iar Lituania cu 50%.

Piața internă germană este extrem de populară pentru transportatorii din țările vecine, fiind, alături de Franța, țara cea mai afectată de cabotaj. Iar acest fenomen continuă să crească. Aici s-a înregistrat o creștere de 33,5% în cinci ani, față de o creștere de 13,8% în Franța. Din punct de vedere economic, extinderea UE a fost benefică pentru Germania, deoarece și-a consolidat rolul central în fluxurile comerciale din interiorul UE. Dar transportatorii rutieri germani nu au profitat de acest lucru: în 2021, în Top 10 al fluxurilor rutiere principale dintr-o țară în alta, șapte provin din sau sunt destinate Germaniei, însă ponderea transportatorilor germani în volumele transportate a fost mai mică de 50% în toate fluxurile de la o țară la alta, așa cum subliniază Eurostat. În unele cazuri, procentul fluxurilor transportatorilor germani se ridică la cifre destul de modeste: 3,7% în Polonia sau 2,9% în Spania. În afara UE, principalele fluxuri rutiere ale Germaniei sunt în relație cu Elveția (17,2 milioane de tone) și Regatul Unit (3,5).

Articole similare

Ad