Despre „chichiţele” legislative neexploatate suficient pentru a scăpa de amenzi sau a le reduce semnificativ în Franţa va vorbi în cadrul conferinţei Tranzit de la Suceava Av. Smaranda Rugină, de naţionalitate română, cu drept de practică în Franţa.
Cele mai frecvente amenzi acordate de poliţiştii francezi firmelor de transport din România sunt cele pentru petrecerea pauzei de 45 de ore în cabina camionului şi asta fără ca şoferul să fi fost surprins în cabină în timpul perioadei de repaus săptămânal normal şi fără ca şoferul să fi mărturisit că a dormit în cabina camionului în această perioadă.
După cum am mai scris şi în trecut, Franţa nu aplică recomandările Comisiei Europene care a subliniat că agenţii de control din statele membre nu au dreptul să ceară şoferului dovezi privind locul în care şi-a petrecut pauza de 45 de ore, dovezi precum chitanţe de la hotel sau declaraţii ale altor persoane care ar fi putut găzdui şoferul.
Astfel, în lipsa unei dovezi clare că nu a dormit în cabină, şoferul trebuie să plătească pe loc cash (sau prin vrament bancar de la societatea de transport cu sediul în România) amenda pentru a putea să-şi continue cursa. Fiind vorba de o amendă de 750 de euro, în cele mai multe cazuri, administratorul firmei nu stă pe gânduri şi achită amenda.
Practica este greşită, consideră Av. Smaranda Rugină, deoarece nerespectarea luării repausului de 45 de ore în afara cabinei este o contravenţie, care, repetată, devine „delict”, o infracţiune care poate fi pedepsită cu o amendă de până la 30.000 de euro şi un an de închisoare pentru administratorul firmei.
Şi aceasta nu este singura contravenţie care poate deveni delict dacă se repetă.
Există deja firme româneşti de transport care s-au trezit cu amenzi de 17.000-18.000 de euro pentru că în urma controalelor, mai mulţi şoferi ai aceloraşi firme nu s-au întors la sediul operaţional al firmei din România la 3-4 săptămâni. Este vorba de o „cauţiune” care se poate ridica până la 30.000 de euro şi care poate fi cerută înapoi până la judecarea în instanţă a faptei. În instanţă firma poate proba cu documente că şi-a îndeplinit obligaţia de a asigura condiţiile de întoarcere a şoferilor în ţara de origine, însă a fost alegere şoferului să nu revină acasă.
În plus, un alt argument pentru contestarea imediată a amenzilor este faptul că toate aceste încălcări ale regulamentelor europene sunt înregistrate în Registrul Unic de Control şi la câteva sancţiuni grave sau deosebit de grave se riscă suspendarea şi anularea, în final, a copiilor conforme sau chiar a licenţei de transport.
După ce acest Registru Unic de Control începe să fie completat rând pe rând de sancţiuni, este posibil să vedem tot mai multe firme ale căror licenţe vor fi ridicate. Iar, odată pierdută buna reputaţie, administratorul firmei a cărui licenţă a fost anulată nu îşi va mai putea înfiinţa o nouă societate.
Avocatul Smaranda Rugină va explica managerilor prezenţi la conferinţa Tranzit de la Suceava cum trebuie să se pregătească, atât la nivel de dispecerat, cât şi la nivel de şoferi, pentru a trata de la început situaţiile de control astfel încât, în cazul în care se ajunge la proces în instanţă, să aibă cât mai multe şanse de a câştiga.
Cazuri concrete câştigate vor fi prezentate, însă vor fi discutate şi cazuri individuale ale celor prezenţi în sală.
De asemenea, cei care doresc o opinie într-o speţă privată, ne pot scrie pe office@traficmedia.ro pentru a cere părerea avocatei franceze privind modul de rezolvare a cazului, pe legislaţia specifică franceză sau a jurisdicţiei unde s-a petrecut controlul. Pentru înscrieri la conferinţa tranzit de la Suceava de pe 26 mai, vă rugăm contactaţi-ne la telefon 0732.131.353 (Andreea Matei) sau email: office@traficmedia.ro; andreea.matei@traficmedia.ro.