Așa cum v-am prezentat și cu alte ocazii de la începutul pandemiei de Covid-19 încoace, și așa cum arată o analiză recentă a Upply care vine cu noi detalii, diversificarea este în centrul strategiilor legate de lanțul de aprovizionare și de politicile industriale ale guvernelor, ceea ce începe să aibă impact asupra comerțului mondial.
Când comparăm legăturile comerciale ale Chinei cu UE și SUA, putem observa că SUA își diversifică schimburile comerciale mult mai rapid decât Europa. În ultimii cinci ani, ponderea Chinei în importurile americane a scăzut de la 21% în 2018 la 17% în 2022, deși volumul comercial absolut dintre China și SUA continuă să crească.
În schimb comerțul dintre UE și China prezintă un model destul de complex. Ponderea Chinei în importurile totale ale UE a crescut de la 7% în 2018 la 9% în 2022, dar ponderea sa în importurile UE din țări din afara UE a scăzut în ultimii doi ani, deoarece criza energetică și scenariile geopolitice au limitat aprovizionarea în interiorul UE și au dus la creșterea cererii externe de energie, cum ar fi LNG din SUA. În cazul SUA, unde diversificarea este mai clară, mașinile au prezentat cea mai semnificativă reorientare a schimburilor comerciale, în primul rând către Asia de Sud-Est și Taiwan. Comerțul China-SUA în sectorul auto este relativ rezilient, iar poziția Mexicului ca furnizor-cheie al sectorului auto pentru SUA a fost consolidată.