Pe măsură ce statele membre UE transpun Pachetul Mobilitate în legislațiile naționale, încep și controalele. Prevederea privind întoarcerea camioanelor la 8 săptămâni în statul de înmatriculare nu poate fi însă sancționată decât în țara de origine, astfel că, la noi, revine în sarcina Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) să verifice dacă cărăușii respectă această prevedere ca și condiție pentru deținerea licenței de transport.
Chiar dacă conducerea ISCTR are toată înțelegerea pentru firmele de profil și vede absurditatea măsurii, menită să crească le costurile și să le scadă competitivitatea, este obligată prin legislația europeană să dea curs solicitărilor primite de la omologi în termen de 30 de zile.
Colacul de salvare pentru cărăuși l-ar putea reprezenta modificarea HG 69/2012, prin care să se acorde un timp mai mare de remediere a nerespectării condiției de licențiere, de la 30 de zile la 6 luni.
Motivul pentru care s-a întârziat până acum a fost acela că reprezentanții Ministerului Transporturilor au sperat că vor putea să modifice actul normativ o singură dată, astfel încât să prindă și schimbarea legislației la transportul interjudețean de persoane. Cum lucrurile trenează în cazul acestuia din urmă, se va merge mai departe doar cu prevederile referitoare la transportul de marfă, a dat asigurări Marius Alban, reprezentantul Direcției Transport Rutier din cadrul MT la conferința Tranzit de la Suceava.
Draftul proiectului de modificare al HG 69 urmează să fie pus pe transparență decizională și să parcurgă toate etapele de consultare publică, dialog social etc., pentru a putea fi adoptat cât mai repede.
Obiectivul este de a securiza faptul ca transportatorii români să fie cât mai greu de sancționat pentru nerespectarea prevederilor considerate abuzive din PM. În ceea ce privește draft-ul de proiect care circulă „pe surse“ din martie, Marius Alban a lămurit că este o variantă veche, care nu trebuie luată în seamă.