În condițiile în care cozile de așteptare ajung la 70 km, o soluție la blocajul din pasul Brenner continuă să scape guvernelor și autorităților UE. Este posibil ca discuțiile să nu mai fie suficiente; Comisia Europeană ar trebui să își deschidă setul de instrumente juridice.
În timpul reuniunii Consiliului Transporturi, Telecomunicații și Energie de săptămâna trecută de la Luxemburg, miniștrii transporturilor din UE au dezbătut problema liberei circulații a mărfurilor de-a lungul trecătorii Brenner, o parte esențială a uneia dintre cele mai tranzitate rute din UE. Cu toate acestea, UE continuă să nu găsească o soluție.
În ultimul deceniu, mărfurile care tranzitează Austria s-au confruntat cu provocări majore. Impunerea de către Austria a unor restricții cantitative asupra transportului rutier de mărfuri a provocat perturbări inutile și împovărătoare.
În timpul reuniunii, atât Germania, cât și Italia au subliniat faptul că situația actuală este nesustenabilă și provoacă cozi lungi la frontieră. Mai important, au subliniat că principiul liberei circulații ar trebui să fie protejat.
IRU apreciază sprijinul arătat de miniștrii transporturilor din Bulgaria, Republica Cehă, Lituania, Țările de Jos și România pentru respectarea libertății de circulație în UE. Acest lucru demonstrează că pasul Brenner este o problemă europeană, cu impact asupra facilitării comerțului în întregul bloc.
Raluca Marian, directorul de advocacy UE al IRU, a declarat: „Din păcate, Austria nu a arătat o voință reală de a rezolva problema trecerii Brenner, care trenează de ani de zile. Tot auzim că soluția ar fi calea ferată și transportul combinat. Dar, după cum a demonstrat timpul, calea ferată singură nu poate acomoda volumul de mărfuri care tranzitează prin pasul Brenner. Sunt necesare ambele moduri de transport și combinațiile lor. Interdicțiile de circulație au provocat o congestie masivă a traficului. Cozile de așteptare ajung la 70 km, iar vacanța de vară este aproape. Aceasta este o situație inacceptabilă, ca să nu mai vorbim de emisiile de CO₂. Ne putem imagina impactul dezastruos al camioanelor care înaintează ore în șir, ceea ce face ca atitudinea Austriei să fie și mai greu de înțeles.”
„Apreciem eforturile comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, de a aduce statele membre la masa discuțiilor pentru a îmbunătăți sustenabilitatea trecătorii Brenner, menținând în același timp libera circulație a mărfurilor. Comisia ar trebui să utilizeze toate instrumentele juridice de care dispune pentru a debloca situația. Este posibil ca discuțiile să nu fie suficiente”, a adăugat ea.
IRU a îndemnat în repetate rânduri factorii de decizie politică din UE și din statele membre să acționeze rapid și să se asigure că mărfurile circulă fără probleme prin unul dintre cele mai importante puncte de tranzit din UE, care înregistrează aproximativ 7.000 de mișcări de camioane pe zi.
Ministrul austriac al mobilității, Leonore Gewessler, a confirmat că 5,2 milioane de camioane au trecut prin pasul Brenner în 2022. Un volum atât de mare de tranzit necesită o soluție rapidă pentru a facilita circulația camioanelor prin Austria, Germania și Italia. Restrângerea liberei circulații a mărfurilor în cadrul UE are un efect negativ semnificativ asupra funcționării pieței interne, precum și, în cazul Brenner, asupra eforturilor de reducere a emisiilor și asupra calității aerului.