Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

eCitaro și Intouro K Hybrid: eficiență și confort

Autobuzul electric eCitaro și interurbanul Intouro K Hybrid au fost vedetele Mercedes-Benz International Week, evenimentul de presă organizat de Daimler Buses, la Berlin, la începutul lunii trecute. Locația nu a fost aleasă întâmplător, la Berlin funcționând unul dintre cele nouă service-uri OmniPlus BusWorld Home din Germania – cel mai ridicat nivel de competență în diagnoză și reparații – care a fost, de altfel, și centrul „operațiunilor”. Autobuzele au fost testate în condiții normale de trafic, fiind încărcate cu bidoane de apă și saci de nisip, pentru o experiență de condus cât mai reală. Noutatea la eCitaro o reprezintă bateriile NMC 3, cu densitate crescută și un sistem de management termic performant, care asigură consum redus de energie și autonomie mai mare. Intouro K Hybrid este un autobuz compact, versatil, care spre deosebire de versiunea standard diesel este mai eficient cu 3-4%, deși are cuplu crescut la „kick-down”, grație motorului electric suplimentar. Spre comparație, a fost disponibil pentru testare și un Intouro convențional.

De la lansarea sa, în urmă cu 5 ani, Mercedes-Benz eCitaro a fost vândut în nu mai puțin de 700 de exemplare doar în Germania. Vehiculul reprezintă un etalon în mobilitate electrică, iar munca de cercetare continuă în acest domeniu relativ nou a dus la optimizarea consumului de energie și creșterea autonomiei, astfel încât tehnologia cu zero emisii să se plieze pe o plajă cât mai largă de aplicații.

La sfârșitul anului trecut, eCitaro a primit noua generație de baterii NMC 3 – asamblate în Germania de Akasol – care beneficiază de o chimie îmbunătățită, fiind mult mai eficiente. Spre deosebire de bateriile clasice Litiu-Ion, acestea au la catod o combinație de Litiu-Nichel-Mangan-Cobalt, iar la anod, Grafit; celulele compacte sunt acum cilindrice (anterior aveau formă de prismă), iar la o capacitate de 4,98 Ah fiecare asigură o densitate electrică crescută cu 50%. În esență, 600 de astfel de celule intră în alcătuirea unui modul, iar 9 module formează un pachet, având o capacitate totală de stocare de 98 kWh. În funcție de aplicație și de autonomia dorită, eCitaro poate fi echipat cu 4, 5 sau 6 astfel de pachete de baterii, capacitatea maximă fiind de 588 kWh. Acest lucru se traduce într-o autonomie garantată la nivelul întregului an de 280 km, însă poate crește fără probleme la peste 300 km atunci când condițiile climatice sunt favorabile. De precizat faptul că în cazul versiunii articulate se poate opta pentru un maxim de 7 pachete de baterii (686 kWh), autonomia fiind de 220 km.

În transportul urban, consumul de energie este în strânsă legătură cu temperatura exterioară, astfel că un management termic al bateriilor cât mai bun este esențial pentru o exploatare optimă. Bateriile NMC 3 sunt inițial reglate termic la o temperatură ideală de 25 OC, ceea ce conferă capacitate maximă de încărcare, performanță și durată de viață prelungită. Habitacul este încălzit în mod economic de o pompă de căldură, iar încălzitorul frontal este echipat cu un schimbător de căldură dublu. Componentele de disipare a căldurii sunt interconectate, pentru a minimiza energia necesară pentru a le răci. Nu în ultimul rând, puterea sistemului de încălzire și aer condiționat variază în funcție de sarcina vehiculului și de temperatura exterioară. Agregatul de aer condiționat montat pe acoperiș are funcție suplimentară de pompă de căldură standard și încălzește habitaclu foarte eficient chiar și la temperaturi exterioare scăzute. CO2 este folosit ca agent frigorific, eficient și prietenos cu mediul.

Interiorul vehiculului poate fi precondiționat la temperatura dorită, în timp ce bateriile sunt încărcate la autobază. Aceasta înseamnă că energia necesară pentru climatizarea nu este extrasă din baterie la începutul călătoriei, mărind astfel autonomia.

0,89 kW/km și manevrabilitate foarte bună

Modelul testat la Berlin a fost configurat pentru a oferi o combinație echilibrată între capacitatea de energie stocată la bord și cea de transport: 5 pachete de baterii și un maxim de 80 de pasageri, dintre care 31 pe scaune. De menționat că cele mai multe locuri au fost ocupate de călători fictivi, reprezentați de bidoane cu apă având 68 kg fiecare, iar pe jos au fost puși saci cu nisip, astfel încât impresia de condus să fie cât mai reală.

Pentru a exemplifica funcționarea sistemului electric de propulsie, parametrii tehnici ai călătoriei au fost înregistrați și au putut fi urmăriți în timp real pe monitorul instalat în salonul pasagerilor. Consumul de energie și recuperarea realizată la frânare pot fi observate în orice moment și de șofer, pe unul dintre ceasurile amplasate în bord, alături de informații despre nivelul de încărcare a bateriilor și autonomia rămasă.

Traseul de test a fost unul tipic urban, care s-a suprapus în mare parte cu liniile de transport public din oraș, astfel că am putut opri inclusiv în stații (chiar dacă nu am luat pasageri). La finalul testului, consumul înregistrat a fost de 0,89 kW/km, sub media săptămânii, de 1 kW/km.

Ceea ce mi-a plăcut însă foarte mult, pe lângă consumul redus de energie, a fost manevrabilitatea vehiculului. Intrarea și ieșirea din alveole se face foarte lejer, iar vizibilitatea de jur-împrejurul autobuzului este perfectă. De precizat că opțional se poate instala un sistem de tipul „bird-eye view”, care permite observarea 360O atunci când vehiculul este oprit, dar și până la viteze de 35 km/oră. Acesta este foarte util atât la plecarea din stație ori de la semafor, cât și la viraje.

O altă noutate o reprezintă limitatorul de viteză (de asemenea, dotare opțională), care permite setarea la 30 ori la 50 km/oră, pentru a nu exista riscul depășirilor de viteză. Activarea se face simplu, prin apăsarea unui buton aflat în stânga șoferului. Nu în ultimul rând, butonul de asistență la plecarea din rampă este foarte util la orice oprire.

Impresia generală de condus s-a ridicat la nivelul așteptărilor. Axa propulsoare electrică ZF AVE 130, cu motoare amplasate pe butucii roților, conferă o putere de 2×125 kW și un cuplu de 2×485 Nm. Datorită raportului de transmisie, un cuplu motor maxim de 2×11.000 Nm pe punte este disponibil încă de la început și asigură o dinamică adecvată chiar și atunci când vehiculul este încărcat la capacitate. În cazul autobuzelor articulate, axele centrale și spate sunt propulsate standard. Ca bonus, izolarea caroseriei este foarte bine făcută, nu sunt vibrații, plus că nici vorbă de zgomot provenit de la motorul electric – acel țiuit specific, care poate avea diferite tonalități.

Fiind construit pe platforma Citaro, modelul electric beneficiază de același pachet de sisteme de siguranță activă și pasivă, inclusiv noul sistem de asistență preventivă la frânare (o premieră în transportul urban) și cel de asistență la viraj, cu funcție de detectare a pietonilor și a altor obstacole. Acestea intră, desigur, în lista de dotări opționale.

Sistem de mobilitate electric adaptat fiecărui client în parte

Trecerea la mobilitate electrică presupune dezvoltarea unui întreg ecosistem, care trebuie adaptat la nevoile fiecărui client în parte, tocmai pentru a obține maximum de beneficii. Plus că investiția este uriașă, astfel că ne se permit erori.

Daimler Buses oferă asistență pentru identificarea celei mai bune soluții de transport, atât din perspectiva configurației vehiculelor, cât și a infrastructurii de alimentare necesare. De la caz la caz, se poate opta pentru stații de încărcare lentă, cu putere de până la 100 kW, și/sau stații de încărcare rapidă, de 150 kW. Apoi, pentru deservirea liniilor urbane lungi, pantograful sau șinele de încărcare pot reprezenta o soluție, puterea maximă de încărcare fiind aici de 300 kW. Desigur, pentru o durată de viață optimă se recomandă menținerea unui echilibru între încărcarea pe timp de noapte și cea de oportunitate, ultima solicitând foarte mult bateriile. Cea de-a treia generație de baterii NMC 3 sunt garantate pentru 8 ani – aproximativ 4.000 de cicluri de încărcare – iar în condiții de exploatare optime perioada de viață poate ajunge și la 10 ani.

Pe măsură ce tot mai multe baterii se apropie de finalul primului ciclu de viață, se conturează tot mai mult ideea unei piețe de baterii second-hand, care să fie folosite în depozite fixe de energie. Un prim proiect a fost dezvoltat de specialiștii Daimler Buses împreună cu Üstra Hanovra: baterii mai vechi, de primă generație, de la 28 de autobuze electrice, au fost înlocuite, fiind folosite acum pe post de depozit de energie și încărcate cu energia „verde” produsă de panouri solare. Capacitatea totală stocată, de 500 kWh, este folosită atunci când este nevoie, inclusiv pentru încărcarea vehiculelor pe timpul nopții. Și tocmai în asta constă secretul obținerii unui cost cât mai redus de operare: autobuzele nu trebuie încărcate toate în același timp și cu o sarcină electrică mare pe rețea, deoarece vârfurile de consum sunt cele mai scumpe. Trebuie gândit un program de încărcare prin rotație, inclusiv cu energia stocată anterior, la tarife mai mici, astfel încât consumul să fie cât mai echilibrat.

Intouro K Hybrid, economic și versatil

Numele Intouro a fost întotdeauna sinonim cu flexibilitatea și profitabilitatea. Cu prilejul Mercedes-Benz International Week au fost disponibile spre testare două versiuni diferite, un model clasic, de 12 m lungime, și un Intouro K, de 10,75 m, cu sistem hibrid diesel-electric, pentru un plus de putere, fără consum suplimentar, ci dimpotrivă.

Modelul de 12 m a fost configurat într-o versiune de bază, cu puține dotări opționale, dar suficiente pentru a asigura un condus confortabil pentru șofer. Sistemul cruise-control adaptiv, cu comenzi de pe volan, permite setarea vitezelor maxime de deplasare inclusiv în oraș, fiind util în special în zonele cu restricții de 30 km/oră, iar asistentul la plecarea din rampă nu mai are nevoie de nicio prezentare.

În cazul Intouro K Hybrid s-a optat pentru o configurație mai cochetă, cu scaune mai confortabile atât pentru pasageri, cât și pentru șofer (acesta din urmă avea inclusiv cotieră). În plus, pe partea dreaptă s-a optat pentru o combinație de 3 oglinzi retrovizoare exterioare, pentru o monitorizare foarte bună inclusiv a întregii părți din față a vehiculului. În Franța, spre exemplu, această echipare este cerință obligatorie la transportul școlar. De menționat faptul că vehiculul, care a fost încărcat cu butoaie de apă pe 40 dintre cele 51 de scaune, a fost dotat, printre altele, cu Active Brake Assist 5 (ABA 5), cel mai avansat sistem de siguranță pentru autobuze și autocare.

Traseul de teste a fost diferit de cel pentru eCitaro, incluzând și o porțiune de autostradă, pe care am putut testa puterea suplimentară adusă de motorul electric, poziționat între propulsorul diesel și transmisie. Acesta dezvoltă o putere de 14 kW și are cuplu de 220 Nm. Energia eliberată la accelerare și frânare este stocată în supracapacitori – baterii speciale caracterizate printr-o densitate energetică mare, având capacitate totală de 88 kW. Și chiar se simte un plus de putere în special la accelerație bruscă („kick-down”). Rolul principal al sistemului hibrid nu este însă de a permite șoferului să „gonească” pe drum, ci să susțină funcționarea motorului diesel, de 7,7 l, cu un plus de cuplu, astfel încât consumul să fie optimizat. În medie, economia este de 3-4%, au declarat reprezentanții Daimler Buses.

Pentru o exploatare optimă a autobuzelor, atât urbane, cât și interurbane, se recomandă încheierea de contracte de service OmniPlus On Uptime, care permit planificarea reviziilor și oferă diagnoză în timp util, astfel încât să se elimine defecțiunile neașteptate. Chiar dacă un astfel de contract poate fi privit la început doar ca o cheltuială, beneficiile în timp sunt semnificative. În special în cazul autobuzelor electrice, unde competența personalului tehnic specializat la operatorii de transport este deficitară, se constată o preocupare crescută pentru contracte de service. Dar și în cazul flotelor diesel asistența tehnică și serviciul de monitorizare digitală a vehiculelor pot aduce economii substanțiale.

Articole similare

Ad